• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    yrväder skrev 2011-01-28 11:02:01 följande:
    Tack t0va!
    pris 1 burk 210kr pris 6st 1134kr. 
  • Mela78

Var idag och skulle köpa vitaminer och omega-3/6 till barnen. Vågade dock inte köpa då jag upptäckte att e-vitamin oftast är utvunnet ur soja. 

Hur pass allergiska är era barn mot soja som ändå tål vitaminer och omega 3/6? Vilka tillskott ger ni era barn? Nallarna har diskuterats nyligen kommer jag ihåg, men hittar inte vilket omega 3/6 som diskuterades i samband med nallevitaminerna.
    Dottern tål inget i sojaväg, speciellt inte E- 410-417 eller sojasås. Enda som hon inte reagerat på är sojalecitin vad vi vet. Är det troligt att hon tål vitaminerna? 

• Tibell

Kolla som lilla hönan ser ut om sin mage. För den är väl lite svullen ?? Inte bara jag som ser i syne. Hon väger endast knappa 8 kg så man kan knappast anklaga henne för att vara tjock. Hon är 15 månader.
    Kan man se ut såhär efter en pytte liten bit bulle ? Den innehöll både vete och mjölk. Hon bajsade 5 ggr igår så hon är inte förstoppad.

• t0va

Ja hon ser lite ut som afrikabarn med svullen mage. Min 5månaders väger lika mycket och det ser inte alls i närheten ut som det där trots att jag antar att han är kortare än din dotter. 

• ELI 79

älsklingen: usch stackars liten!! den är ju jättestor Ja då måste hon vara hemskt känslig!!! skäll ut din svärmor ordentligt och visa henne dessa bilder!! o se till att hon aldrig får vara barnvakt igen!

• Allrona

Mela78- jag tror min dotter har reagerat på eyeq. Skrev om det imorse. Jag mailade tillverkaren och frågade om sojan i eyeq, återkommer när jag har fått svar.

• Maddisen80
    Tibell skrev 2011-01-28 18:01:14 följande:
    Kolla som lilla hönan ser ut om sin mage. För den är väl lite svullen ?? Inte bara jag som ser i syne. Hon väger endast knappa 8 kg så man kan knappast anklaga henne för att vara tjock. Hon är 15 månader.
    Kan man se ut såhär efter en pytte liten bit bulle ? Den innehöll både vete och mjölk. Hon bajsade 5 ggr igår så hon är inte förstoppad.

Jo  hon är väldigt svullen om magen så hon är nog väldigt känslig mot gluten och mjölk
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-28 18:01:14 följande:

Nemnen usch då.. Ja, hon är svullen, väldigt svullen skulle jag tro. Min lille väger ju också 8 kg och han är bara 5.5 månader...
    Dessutom så lär hon ju inte direkt gå upp i vikt om hon hela tiden har en farmor som medvetet utsätter henne för saker hon inte tål... Hoppas det löser sig!
  • Tibell

Min lilla skrutta :( hon verkar inte särskilt bekymrad över den dock men den bör göra ont . Och är det inte bullens fel är det laxen hon åt till middag. Men lax har hon ätit flera ggr innan utan reaktion så den känns inte som att det borde vara den . Men vem vet... Hennes allergilistan är ju sånkort så varför inte slänga på lax också *ironisk*
    i vilket fall som hoppar vi lax ett tag bara för att vara på säkra sidan, även om jag känner mig rätt säker på att det är Bullen som orsakat magen :(

• ELI 79

Måste ge sonen mer laxermedel. Han sover hela nätter men vaknar 04:30-05 varenda morgon nu och kan inte somna om. En timme senare bajsar han och är jättehård i magen. Varit för många misstag på slutet...

Svar på tråden Allergitråden