• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    trållmor skrev 2011-01-26 23:21:06 följande:
    Appropå hamburgare Jag gick in på BKs hemsida. Har de ingen hamburgare som funkar alltså? Tycker mig bara hitta sån som har gluten i sig, och då antar jag att den inte funkar på våra barn Tänker på Ö-vik tex som bara har MAX eller BK (McD fick lägga ner, hörde vi). Har ni något förslag på alternativ då?
    Be om glutenfritt bröd på BK, de ska vara naturligt glutenfria utan vetestärkelse (baserade på huvudsakligen majsstärkelse har jag för mig) (om de inte ändrat under de senaste ca 3 månaderna sen), dock lite osäker hur det är med sojasläktingar, tror det är det i de glutenfria bröden. Har inte brytt mig om att kolla det så väldigt noga eftersom det är jag själv som behöver ha sädesslagsfritt men äter allt i övrigt. Kommer inte  riktigt ihåg vad de innehöll mera, men de är naturligt glutenfria. Sen om man vill ha något annat än de vanliga enkla hamburgarna så får man kolla upp lite vad gäller de olika dressingarna (tex så innehåller såsen till Big King spår av gluten - jag brukar byta ut den till majonäs)

Dottern (som äter gluten) kan äta BKs vanliga hamburgare som naturell med bröd, så köttet och vanliga glutenbrödet är utan mjölk, ägg, soja. Så om de klarar sojasläktingar så borde de kunna äta vanliga hamburgare med glutenfritt bröd (men kolla för övriga ingredienser för säkerhets skull) och pommes (den ska vara friterad separat men kolla för säkerhets skull hur de gör på den enskilda restaurangen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-27 06:39:06 följande:
    Be om glutenfritt bröd på BK, de ska vara naturligt glutenfria utan vetestärkelse (baserade på huvudsakligen majsstärkelse har jag för mig) (om de inte ändrat under de senaste ca 3 månaderna sen), dock lite osäker hur det är med sojasläktingar, tror det är det i de glutenfria bröden. Har inte brytt mig om att kolla det så väldigt noga eftersom det är jag själv som behöver ha sädesslagsfritt men äter allt i övrigt. Kommer inte  riktigt ihåg vad de innehöll mera, men de är naturligt glutenfria. Sen om man vill ha något annat än de vanliga enkla hamburgarna så får man kolla upp lite vad gäller de olika dressingarna (tex så innehåller såsen till Big King spår av gluten - jag brukar byta ut den till majonäs)

Dottern (som äter gluten) kan äta BKs vanliga hamburgare som naturell med bröd, så köttet och vanliga glutenbrödet är utan mjölk, ägg, soja. Så om de klarar sojasläktingar så borde de kunna äta vanliga hamburgare med glutenfritt bröd (men kolla för övriga ingredienser för säkerhets skull) och pommes (den ska vara friterad separat men kolla för säkerhets skull hur de gör på den enskilda restaurangen.
    Ahhh, det hade ju varit kanon om den är utan vetestärkelse *tummen upp* Och tack för ditt svar också {#emotions_dlg.flower}

Två av barnen klarar sojasläktingar obegränsat, och det är väl de som också skulle vilja äta brödet också. Inget annat pålägg vill de ha, än iaf, än ketchup och det såg jag på deras sida skulle fungera Timon klarar sojasläktingar när vi begränsar intaget (funkar bra när han får det 2-3 ggr/vecka), Neelah klarar sojasläktingar inte alls.

Sen måste det ju vara fritt från mjölk och ägg också, och det såg jag ju att man kunde få
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora

Vi har slutat att gå på MAX för det är så krångligt när det ska special beställas. Nu ska vi äntligen få BK i närheten eller nästan bara 5 mil bort . Men det är där vi oftast åker för att handla om vi ska ha något mer än mat.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Eli : fy så tråkigt :( hoppas reaktionen blir relativt mild. Är det inte vetestärkelse i dem med ? Eller blandar jag ihop nu?

Jag har god lust att slå något hårt i huvudet på svärmor. Hon hämtade barnen efter dagis igår och passade dem en halv timme lite drygt . På denna halvtimme hade hon hunnit ge stora en bulle med mjölk i och lilla några smulor från syrras bulle att mumsa på.
    Detta har resulterat i att bägge barnen varit vakna större delar av natten :( så idag skulle mannen ta ett ordentligt snack med henne. Suck

• ViFrånLandet

Älsklingen: Att hon aldrig lär sig Demon Hoppas verkligen mannen lyckas få henne att förstå en gång för alla, det är ju synd om barnen ju!

Här hemma provocerar vi med ägg sedan i tisdags och hittills verkar det gå bra. Han får det i form av pannkaka, blandade i ½ägg i en smet på 1,5dl risdryck så det är ju inga jättemängder men vi vill testa försiktigt... I tisdags fick han 1*1cm och igår 3*3cm. Idag ska vi öka ytterligare, blir väl ca 5*5cm skulle jag tro. Antar att vi forsätter att öka tills dess att han kan äta sig mätt på pannkakan, om han inte reagerar innan då vill säga. Om han klarar det, bör man prova med stekt/kokt ägg direkt? Hoppas verkligen att vi kan stryka det från hans allergilista!

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-27 09:55:02 följande:
    Eli : fy så tråkigt :( hoppas reaktionen blir relativt mild. Är det inte vetestärkelse i dem med ? Eller blandar jag ihop nu?

Jag har god lust att slå något hårt i huvudet på svärmor. Hon hämtade barnen efter dagis igår och passade dem en halv timme lite drygt . På denna halvtimme hade hon hunnit ge stora en bulle med mjölk i och lilla några smulor från syrras bulle att mumsa på.
    Detta har resulterat i att bägge barnen varit vakna större delar av natten :( så idag skulle mannen ta ett ordentligt snack med henne. Suck
    Demon Om de inte funkar -låt henne inte passa dem. Fattar hon verkligen ingenting?
  • t0va

Nu fick jag en faktura på Theos mat, profylacen vi fått hämta ut genom sjukhusköket, 170kr... ska det inte vara 120kr när man hämtar mat på recept, eller gäller det bara om man får genom apoteket och sjukhuset tar mer pengar? 

Nog för att det är billigt ändå men ingen sa att det var dyrare, för vi fick ju altheran och nutran genom apoteket eller hemleverans från apoteket farmaci och då var det 120kr.

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-27 15:19:40 följande:
    Nu fick jag en faktura på Theos mat, profylacen vi fått hämta ut genom sjukhusköket, 170kr... ska det inte vara 120kr när man hämtar mat på recept, eller gäller det bara om man får genom apoteket och sjukhuset tar mer pengar? 

Nog för att det är billigt ändå men ingen sa att det var dyrare, för vi fick ju altheran och nutran genom apoteket eller hemleverans från apoteket farmaci och då var det 120kr.

De har säkert lagt på 50kr i faktureringsavgift. 

kräv att få maten genom apoteket istället. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

K kavat : mannen pratade med henne idag och sa till på skarpen. Till hennes försvar sa hon att det bara var så lite :() och? Lilla hönan fick en bit stor som en lillfingernagel ( enligt svärmor ) och hon har avlagt 5 diarré blöjer idag !!! Så nu behöver vi nog inte fundera på att göra en ny mjölkprovocering

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-01-27 17:20:03 följande:
    K kavat : mannen pratade med henne idag och sa till på skarpen. Till hennes försvar sa hon att det bara var så lite :() och? Lilla hönan fick en bit stor som en lillfingernagel ( enligt svärmor ) och hon har avlagt 5 diarré blöjer idag !!! Så nu behöver vi nog inte fundera på att göra en ny mjölkprovocering
    Fattar de inte så fatter de inte. Jag har sagt till min svärmor otaliga gånger, men det går bara inte in. Så till slut har vi fått sagt ifrån - hon får aldrig vara barnvakt ens en kort stund. För hur vi än planerade så det inte skulle innebära någon mat så lyckades hon sticka åt S. Och hon mådde konstant dåligt, för ena gången var det det, andra gången... Det svider att säga ifrån på det viset, men det svider lika mycket att se ens barn lida. Och barnen förtjänar bättre! De kan inte själva försvara sig.
Svar på tråden Allergitråden