• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Med tanke på hur lite kyckling det är i maten så vore det konstigt om han reagerat på dem. Men faktum är att han inte har kräkts i dag och somnade redan kl 20. 
    Dessa två är det som han har fått prova ca 1 tsk och båda gångerna kräktes han mängder från 1 tim efter maten tills han somnade vid 21. 

http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=2&r=132&num=10&pci=2

http://www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fran-6-manader/gronsaker-och-kyckling

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Blå myran : usch stackars liten som reagerar så tidigt :( visade hon positivt på prover med då?
    Vi misstänkte ju även att våran minsta reagerade på gräs i somras eftersom hon alltid fick eksem och prickar så fort vi kom ut på gräsmattan ( hon var 7-9 månader då ) och hade ofta rött runt ögonen och rinnsnuva. Men hon tog rast för 2 veckor sedan på timotej och visade neg där. Så vi hoppas hon ska slippa reagera i år, räcker att varken jag eller storasyster är gräsallergiker ;)

Jag ger hennes rinnsnuva och ögonirritation någon vecka till och ger det inte med sig får jag nog ringa hennes läkare :(

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:25:33 följande:
    Med tanke på hur lite kyckling det är i maten så vore det konstigt om han reagerat på dem. Men faktum är att han inte har kräkts i dag och somnade redan kl 20. 
    Dessa två är det som han har fått prova ca 1 tsk och båda gångerna kräktes han mängder från 1 tim efter maten tills han somnade vid 21. 

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fra...
    Morot? Det och kyckling var väl enda gemensamma nämnaren egentligen...
    Eller så är det ärtor och vete?
    Snillena speckulerar. Du får testa en sak i taget.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-10 21:29:10 följande:
    Det verkar inte bättre än att jag börjat reagera på vetestärkelse :( känner igen magontet som "allergiont" och det kom ganska direkt efter jag ätit 3 glutenfria smörgåsar men som innehåller vetestärkelse. Det eller så berodde det på att jag drabbades av dumhet och använde den vanliga brödrosten :(
    Ska göra pricktest om 2 veckor.. Spännande spännande !!
    Usch då...

Visst är man helt sjuk som tycker det är spännande!
  • Kavat

tes, det verkar inte bättre än att jag också får ledvärk från majs...
    Majsstärkelse verkar funka, men det innehåller väl lite proteiner... Garbos quinoabröd funkar bättre än Moillas flatbröd t.ex Majsmjöl ger mig klåda och förstoppning och ledvärk vad det verkar..   Men funkar i mindre mängder.

• Miralicia
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:25:33 följande:

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fra...
    Det är ju pasta i den första så det är ju från den som äggspåren kommer ifrån i den.
    Den andra är det ju ärtor i, så det kan ju vara koppling till soja?

Om man ska ta på det vanligaste - mjölk, ägg & soja

Tror snarare på det än på kycklingen i sig
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-11 22:28:16 följande:
    Morot? Det och kyckling var väl enda gemensamma nämnaren egentligen...
    Eller så är det ärtor och vete?
    Snillena speckulerar. Du får testa en sak i taget.
    Han har inga problem med att äta ren morotspuré.

Vete är det i gröten och den funkar den med. 

Skulle vara ärtor då. Baljväxter äts det inte mycket här i huset. 

Att hitta vad de reagerar på kan göra en galen. Nu ska jag gå och köra lite dreamfeed för annars kommer jag att sprängas i natt. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Här funkar inte Althéra alls. Testat 4 gånger nu och sista gången var maken hemma för att han själv skulle få se och komma till samma slutsats som mig...  Drömmer Vilket han gjorde.

Har dock lite beslutsångest om vad som är bäst att testa härnäst då det är fiskolja i Pepticate och fisk är jag hundra att han inte tål även den vasslebaserad som Althéran), Profylac är vassle om det nu är vasslen han reagerar på. Nutran är det sojaolja i och soja finns väl en stor risk också med tanke på hans syskon så nu blir det Neocate. Men den innehåller majs... Eller ja, det är ju glukossirap av majs som ju både jag och sonen inte fixar helt. Men, men någonstans måste vi börja...

Han är nu 6 månader fyllda och vi har inte börjat med smakisar och hade väl tänkt att försöka lite med gröt men vill ha någon ersättning som funkar först så vi kan berika gröten... Han verkar vara betydligt mer känslig än sina syskon om man säger så, så vart det här slutar får vi se... I den här takten så kommer vi väl inte veta det innan han är några år..

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:34:44 följande:
    Han har inga problem med att äta ren morotspuré.

Vete är det i gröten och den funkar den med. 

Skulle vara ärtor då. Baljväxter äts det inte mycket här i huset. 

Att hitta vad de reagerar på kan göra en galen. Nu ska jag gå och köra lite dreamfeed för annars kommer jag att sprängas i natt. 
    Spår av ägg och ärtor eller citron då? Ja, du lär ju märka det...
Svar på tråden Allergitråden