• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Agnes72 skrev 2011-02-12 22:11:54 följande:
    Hej,
    hoppas det är ok att ställa min fråga här, ni har kanske erfarenhet och förhoppningsvis slipper jag bli påhoppad av folk som inte förstår.. Tror jag har mest chans att träffa på någon här som kanske förstår vår sons sits.

Har en pojke nu 3 år, som har stora problem med magen sen 9 veckors ålder. Först visade allergi mot havre, trots läkaren länge nekade till att det var möjligt, sen så sent som i höstas blev det klart att han inte tåler mjölk. Havre provocerar vi nu och det går bra.
    Det har varit lång period med förstoppningsproblem, kräkningar pga förstoppning, nätter med magsmärtor etc. så han har verkligen i mått bra.
    Många lavemang etc.
    Hela tiden har han blivit mer och mer kräsen, lång tid gick det knappt att få honom till matbordet, men det går tack lov och sen han behandlas med movicol.
    Sen mer än 1 år tillbaka är det väldigt få livsmedel han tycker om. På förskolan äter han bara korv, ibland fisk, potatis, pasta eller ris, små mängder, sen något bett på en macka på em. Han är hungrig så han är svimfärdig när vi hämtar, men vi har hoppats att han med tiden börjar äta.
    I torsdag när jag hämtade började han gråta och sa att han längtar efter mig, han är hungrig hela dagen. Det gjorde ont.
    Jag vill att han ska lära sig äta, men det är många timmar (8-16) utan energi, han vill absolut inte smaka. Han säger att han kan inte äta den maten, då får han ont i magen!
    Förskolan gör inga eftergifter, de säger att barn svälter inte frivilligt.

Har era barn fått problem med maten? Hur hanterar ni det?
    Jag vet inte hur jag ska tänka, vill inte göra honom en björntjänst men det känns hårt att han är hungrig.
    Ska ha möte med dietisten på måndag, men skulle vilja höra andras (vettiga personer som ni i denna tråden) tankar.
    Oroar mig konstant över vår/hans situation och hur vi någonsin ska få honom ur den.

Ber om ursäkt för det långa inlägget. Men tar chansen här. Har tidigare fått mycket bra råd
    Usch, stackars liten som inte vill/törs äta!

Har ni testat att utesluta annat än mjölk och havre? I mina öron låter det som om det är något annat i matväg som gör att han inte vill äta, troligtvis för att han är rädd för magont..? Alternativt att han har problem med mag-tarmsystemet... Vilket fall måste han utredas ordentligt, det kan omöjligt vara meningen att han ska behöva lida så! Vad säger läkaren och dietisten?

Vår son (1,5 år) har runt 10 födoämnesallergier men ingenting har visat på pricktest eller blodprov utan vi har fått utesluta och provocera för att komma fram till samtliga... Några av allergierna visar sig i eksem och frätande bajs/urin men de flesta innebär magsmärtor och förstoppning, med allt vad det innebär av vaknätter etc, som främsta symptom.

Hoppas ni får ordentlig hjälp till honom illa kvickt! Många kramar till dig och sonen Hjärta
  • Allrona

Agnes72- får han ont i magen av maten så är det ju inte så konstigt att han inte äter! Han äter alltså mjölk och havrefritt på dagis också? I så fall känns det ju som att det är något mer han inte tål som gör att han får ont i magen. Vad äter han för ersättningsprodukter? Soja? Soja är vanligt att mjölkallergiker blir allergiska mot. Har för mig jag sett ngn siffra att mellan 30-50% av mjölkallergikerna även utvecklar sojaallergi. Eftersom han reagerar på havre ligger det ju också nära till hands att misstänka ngt annat sädeslag, vete?
    Barn är ju duktiga på att lära sig undvika det de mår dåligt av så det kan ju vara därför han är kinkig med mat. Vad äter han hemma? Undviker han en viss typ av mat även hemma?

• ELI 79

agnes: jag hade också testat att utesluta soja och vete för det är väl det mest troliga med tanke på hans andra allergier.

Ni andra, kan man vara OLIKA känslig olika dagar??

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-02-13 08:45:44 följande:
    Det tror jag absolut! Allt annat i kroppen fungerar ju så, att man är mer mottaglig om man tex har en pågående infektion, har sömn- eller näringsbrist etc.
  • tes 75
    agnes: jag hade också testat att utesluta soja och vete för det är väl det mest troliga med tanke på hans andra allergier.

absolut att man är det. t ex så rekommenderas man ju inte att provocera med misstänkta födoämnen när man är förkyld, & på våren under pollensäsongen är det många (inkl jag) som blir mer känsliga för födoämnen.
  • Jelenas

Det tror nog jag med. Har ingen allergi mot katt men är heller inte allergisk utan ligger i en gråzon. Är det mycket pollen ute så reagerar jag på katterna med.
  • Kavat
    Jelenas skrev 2011-02-12 20:33:08 följande:

Tack :)

Jag funderade över en annan sak. Sonen fick ju sina eksem i samband med att han började dricka fullkornsvälling och vi slutade att ge det ett tag. Eksemen har gått ner men det tog ett tag efter att vi avvaktade att ge vällingen. Har provat att ge välling igen i några dagar för att se om det kommer tillbaka. Tror mig se att de kommer tillbaka men är inte 100 på det än. Han klarar ju av att äta smörgåsar och annat med gluten och vete och havre klarar han. Det som är kvar då i vällingen är råg är det något man kan reagera på?
    Och finns det något samband mellan eksem och rosslig i halsen? När han började med fullkornsvällingen så var han rosslig som sedan försvann. Detta har nu kommit tillbaka igen och funderade om det fanns ett samband.

Det kan också vara mängden. Alltså när han äter välling får han större mängd i sig. Men är det välling med mjölk i? (minns inte allergierna).
     Men gör så att du testar enbart råg för sig. Gör en liten gröt med råg och med lite menar jag lite. Vet inte hur stor mängd han fått i sig tidigare, men om det bara visar sig med eksem så kanske man vågar ge en halv tesked och öka efter hand?

Rossligheten är absolut ett samband. Undrar igen om det är mjölk i, för det är väl ofta mjölkprodukter som är slembildande. Men är han allergisk mot råg så kan det absolut orsaka rosslet.
    Nu finns det en viss risk före kontaminering i sädesslag. Alltså att det blandas med annat i hanteringen.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-12 20:37:00 följande:
    Hej!
    har tidigare varit inne här och rådfrågat lite om mjölkproteinsallergi.
    Nån som skulle vilja läsa min tråd och skriva vad ni tänker när ni läser inlägget?
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m57285093.html
    Såg att du fått svar och håller med, tycker absolut du ska testa att ta bort allt mjölkprotein.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-12 22:11:54 följande:
    Hej,
    hoppas det är ok att ställa min fråga här, ni har kanske erfarenhet och förhoppningsvis slipper jag bli påhoppad av folk som inte förstår.. Tror jag har mest chans att träffa på någon här som kanske förstår vår sons sits.

Har en pojke nu 3 år, som har stora problem med magen sen 9 veckors ålder. Först visade allergi mot havre, trots läkaren länge nekade till att det var möjligt, sen så sent som i höstas blev det klart att han inte tåler mjölk. Havre provocerar vi nu och det går bra.
    Det har varit lång period med förstoppningsproblem, kräkningar pga förstoppning, nätter med magsmärtor etc. så han har verkligen i mått bra.
    Många lavemang etc.
    Hela tiden har han blivit mer och mer kräsen, lång tid gick det knappt att få honom till matbordet, men det går tack lov och sen han behandlas med movicol.
    Sen mer än 1 år tillbaka är det väldigt få livsmedel han tycker om. På förskolan äter han bara korv, ibland fisk, potatis, pasta eller ris, små mängder, sen något bett på en macka på em. Han är hungrig så han är svimfärdig när vi hämtar, men vi har hoppats att han med tiden börjar äta.
    I torsdag när jag hämtade började han gråta och sa att han längtar efter mig, han är hungrig hela dagen. Det gjorde ont.
    Jag vill att han ska lära sig äta, men det är många timmar (8-16) utan energi, han vill absolut inte smaka. Han säger att han kan inte äta den maten, då får han ont i magen!
    Förskolan gör inga eftergifter, de säger att barn svälter inte frivilligt.

Har era barn fått problem med maten? Hur hanterar ni det?
    Jag vet inte hur jag ska tänka, vill inte göra honom en björntjänst men det känns hårt att han är hungrig.
    Ska ha möte med dietisten på måndag, men skulle vilja höra andras (vettiga personer som ni i denna tråden) tankar.
    Oroar mig konstant över vår/hans situation och hur vi någonsin ska få honom ur den.

Ber om ursäkt för det långa inlägget. Men tar chansen här. Har tidigare fått mycket bra råd
    Hej!
    Oj,jag tror eller är rätt säker på att din kille är allergisk mot fler saker eller får i sig saker han inte tål. Ett symptom på allergi kan ändras med tiden så om man reagerar med diarré när man är liten kan man reagera med eksem och förstoppning när man är större.
    Jag undrar också när du skriver att provoceringen av havre går bra, vad menar du då? Alltså han verkar ju ha ont i magen, matvägrar och inte må bra redan innan och då är det väl svårt att bedömma om han blir sämre elller bättre? Vissa barn har bara magont och matvägran som symptom och då tror jag man ska försöka ta reda på vad de inte mår bra av. Eller som Blå Myrans dotter som "bara" har viktnedgång på veteallergi.. (för visst är det väl det enda symptomet Blå Myran?)

Vi har haft jätte problem med främst dottern och hennes mat. Återkommer senare och berättar mer, nu är det lunch här.
  • Kavat

Agnes72,
    Ja, fy, vad jobbigt det är när barnen inte mår bra och man inte vet vad som är problemet. I din sons fall låter det som att han får ont av maten, men jag tycker också att ni kanske borde kolla upp samtidigt(?) så att det inte är något annat som ställer till det.
    Och jag tror faktiskt barn kan svälta sig.. Alltså dessförinnan så räddar man dem, men för mig låter det självklart att han inte vill äta maten om han inte mår bra av den.

Precis som de andra också skriver, så är det nog tyvärr så att det är fler saker han inte tål. Har ni en bra läkare? Vart bor ni? Kan ni få göra patchtest/lapptest? Får han eksem?

Vi har som sagt haft jätte problem med dottern och hennes mat. Hon äter sedan tidigare utan mjölk, ägg, soja, baljväxter, sojasläktingarna (guar mm). Hon vägrar äta kött och fisk, hon bara kväljer. Hon har klagat på magont under ett års tid flera gånger varje dag. Hon äter fåtal frukter då hon får eksem av dem och klåda och ett hemskt humör. Sen har hon själv vägrat bröd av vete. Vi tog tillslut bort vete, havre och ja, alla sädesslag och då även som sonen äter så hon får inte i sig vetestärkelse eller glukossirap heller och då slutade hon klaga på magont och vi fick en superglad och nöjd dotter. Först då insåg vi hur dåligt hon har mått. Hon har i stort sett ätit havregrynsgröt till frukost varje morgon innan, men det räckte för att hon skulle klaga på magont massor.
    Men vi tvekade väldigt innan vi tog bort sädesslag för henne för i och med att hon äter så pass begränsat vill man inte ta bort saker ur kosten i onödan..

Kanske skulle ni försöka med baskost under en tid och se om ni ser någon skillnad.Gör man jätte strikt en månad så bör det räcka, men för varje sak som missas, dagis fuskar/missar osv så får man börja om från början... Diskutera med dietisten, men då är det ju också viktigt att dagis är med på saken och att ni får läkarintyg och annat.

Min erfarenhet är att vare sig läkare eller dietister osv har tillräckligt med kunskap osv om allergier som inte visar sig på test. Visar det bara på tester så får de ju gissa efter vad man som förälder säger. Och de vill väl inte gissa i onödan och ta bort saker för det ställer ju till det på andra plan. Men inte ska man behöva må så dåligt som din son gör och vara rädd för att äta...
    Så jag tror tyvärr att du som mamma måste driva saken och göra det du tror är rätt för din son. Alltså försöka komma fram till vad han inte tål (om det nu är det?) och verkligen få utrett så att han mår bra. Och då behöver man åtminstonde en läkare som skriver de intyg som du behöver.

Miralicias sida är suverän. Där står om baskost bl.a. utanallt.blogspot.com/2010/01/baskost-lite-inspiration.html

Fler frågor eller funderingar, så fråga på! Kram!

Svar på tråden Allergitråden