• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Nu känner vi oss ganska säkra på att sömnen inte har något med allergi att göra. Han är nog bara sån. Han påminner väldigt mycket om mig; duracellkanin och behöver inte så mycket sömn

Mage, eksem och humör = veteallergi (och känslig är han helt klart!)

Ikväll fick jag ett bevis på att OM han hade haft ont i magen på natten så hade han helt klart kunna uttrycka det för oss. Han pratar ju väldigt bra för att vara 2 år men man vet ju ändå inte om de kan uttrycka vissa saker.
    I kväll har han varit grinig och han har flera gånger sagt "aj mamma, ont vass tand" och jag har undrat lite, men till slut när han upprepade dessa massor av gånger så kände jag i munnen och nog sjutton är det en kindtand på g.

Känns ändå som om vi börjar reda i allt detta.
    han mår bra nu och verkar inte alls må dåligt på något vis och det känns bra!! trots att han inte sover så mkt så blir han inte grinig eller stökigare än vanligt osv. han verkar inte trött, han somnar inte när vi åker bil osv så han behöver nog helt enkelt inte mer sömn än så

• 2små2stora

Anledningen till att jag funderade är att W har fått barnmat med kyckling och kräkts mängder efter det. Den ena stod det att det kunde vara spår av ägg på men inte den andra. Kräkas på det sättet gör han bara när han fått ägg.  Jag har inte tillagat ägg hemma på länge. Familjen fick äta äggfria hemgjorda potatisplättar häromdagen.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-10 20:02:11 följande:
    Anledningen till att jag funderade är att W har fått barnmat med kyckling och kräkts mängder efter det. Den ena stod det att det kunde vara spår av ägg på men inte den andra. Kräkas på det sättet gör han bara när han fått ägg.  Jag har inte tillagat ägg hemma på länge. Familjen fick äta äggfria hemgjorda potatisplättar häromdagen.
    Den med spår av ägg låter ju inte så konstigt. Men vad var det mer i den andra. Tål han det andra i den?

Det är ju lite lurigt om han nu är så känslig. Men annars så får ni väl testa enbart kyckling som du gjort själv. Men sen är det olika från kyckling till kyckling om jag har förstått det rät. För det beror väl till viss del på vad kycklingarna matats med för foder, om jag har förstått det rätt.
    Miralicia? :?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-10 19:58:15 följande:
    Nu känner vi oss ganska säkra på att sömnen inte har något med allergi att göra. Han är nog bara sån. Han påminner väldigt mycket om mig; duracellkanin och behöver inte så mycket sömn

Mage, eksem och humör = veteallergi (och känslig är han helt klart!)

Ikväll fick jag ett bevis på att OM han hade haft ont i magen på natten så hade han helt klart kunna uttrycka det för oss. Han pratar ju väldigt bra för att vara 2 år men man vet ju ändå inte om de kan uttrycka vissa saker.
    I kväll har han varit grinig och han har flera gånger sagt "aj mamma, ont vass tand" och jag har undrat lite, men till slut när han upprepade dessa massor av gånger så kände jag i munnen och nog sjutton är det en kindtand på g.

Känns ändå som om vi börjar reda i allt detta.
    han mår bra nu och verkar inte alls må dåligt på något vis och det känns bra!! trots att han inte sover så mkt så blir han inte grinig eller stökigare än vanligt osv. han verkar inte trött, han somnar inte när vi åker bil osv så han behöver nog helt enkelt inte mer sömn än så
    Skönt om ni vet vad som är vad.

(Men min son som nu är 3,5 år har pratat tydligt många år har som sagt aldrig klagat på magont när han fått i sig vete även om han är vaken på natten och inte kan sova och får diarrëer och därefter eksem... Så jag är inte helt säker på att han verkligen har ont i magen och att det är det som gör att han inte sover. Utan attt det är "allergi" i kroppen som gör att han inte kan sova av någon anledning. Så nu fick ni mer att fundera på. )
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-10 20:13:22 följande:
    Skönt om ni vet vad som är vad.

(Men min son som nu är 3,5 år har pratat tydligt många år har som sagt aldrig klagat på magont när han fått i sig vete även om han är vaken på natten och inte kan sova och får diarrëer och därefter eksem... Så jag är inte helt säker på att han verkligen har ont i magen och att det är det som gör att han inte sover. Utan attt det är "allergi" i kroppen som gör att han inte kan sova av någon anledning. Så nu fick ni mer att fundera på. )
    haha ja det kanske är så men han verkar i alla fall inte må dåligt av det, vad vi kan se, så just nu så får det vara så. han sover oftare och oftare hela nätter och han har lättare och lättare att somna om igen så det är säkert nåt som kommer ändras så småiningom. vi tar en dag i taget
  • Tibell
    Tibell skrev 2011-02-10 16:40:40 följande:
    Nä vi ska absolut inte göra en äggprovocering :)
    Jag tror att den reaktionen hon fick när hon fick en mm stor bit som hon sedan spottade ut för några månader sedan räcker som provocering. Då skyllde vi eksemen på annat och den två vecko långa perioden med grön diarré efterråt på tänder ;) nu ser vi nog ett tydligare samband eftersom dessa reaktioner kom dagen efter äggintaget!

Så det lutar ju lite åt kontakt eller luftburet!
    Men är det " bara " eksem fläckarna kanske det inte gör något om vi andra äter? Eller kan det utvecklas till värre reaktioner?
    Jag tyckte de skulle testa att äta det på dagis nästa veckan och funkar det inte då heller skulle det sättas äggförbud på hennes avdelning. Men jag tycker det känns så dramatiskt för bara några torra röda fläckar?
    Puffar lite =)
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-10 20:09:44 följande:
    Den med spår av ägg låter ju inte så konstigt. Men vad var det mer i den andra. Tål han det andra i den?

Det är ju lite lurigt om han nu är så känslig. Men annars så får ni väl testa enbart kyckling som du gjort själv. Men sen är det olika från kyckling till kyckling om jag har förstått det rät. För det beror väl till viss del på vad kycklingarna matats med för foder, om jag har förstått det rätt.
    Nej den med spår av är inte konstigt. Den han fick i dag är det potatis, maj, morot och palsternacka och de har han ätit utan problem i olika varianter. 

Han verkar inte reagera när jag äter kyckling i alla fall. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Blå Flygare

Gjort egna chips idag, att jag inte tänkt på det innan! Paprikachips, mums! Currychipsen blev dock mindre bra. Undrar vad det blir imorgon Skål

• Mela78
    Kavat skrev 2011-02-10 20:09:44 följande:

Håller med det du K Kavat skrivit. Lägger till att jag hHar för mig att majskyckling kan fungera bättre om man reagerar på vanlig kyckling.
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-10 20:22:36 följande:
    Gjort egna chips idag, att jag inte tänkt på det innan! Paprikachips, mums! Currychipsen blev dock mindre bra. Undrar vad det blir imorgon Skål
    Hur har du gjort?
Svar på tråden Allergitråden