• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-12 11:08:22 följande:
    Det är bara nässelutslag jag undrar om. För mig känns det ganska självklart att det är selleri, för det kom under tiden hon åt och sen bara fortsatte det. Som värst ca 30 min efteråt, och då gav vi medicin och smörjde direkt. Kinderna var kanonröda (ej nässelutslag) och det var det som kom först, nästan som efter veteintag. Nässelutslagen kom allteftersom efter ca 5 min, värst på armarna.

Är det "jokern" så har hon alltså reagerat tre timmar efter hon har hållt i ett bröd med sojasläktingar. Låter det inte mer som en reaktion på sellerin då, och inte sojasläkting? För att bara hålla i ett bröd, vi såg att hon inte fick i sig nåt, kan det ge en sån kraftig reaktion efter så lång tid?
    Tror på selleri. Men brödet kan ni ju testa vid seare tillfälle. Bra att veta.
    Min erfarenhet av kontakt är att sonen reagerar mer på blöt havregrynsgröt än torrt (lapptest funkar ju också så med gröt), inte så konstigt. Men då borde väl risken att det var brödet vara ännu mindre...?

Har ni inte Heinz ketshup hemma? Selleri finns ju ibland i kryddblandningar.

Fördel, selleri måste vara märkt enligt livsmedelsverket!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-12 09:51:01 följande:
    Kavat: Har du tittat på sempers nya mjölkfria välling från 6 mån? De har inte lagt ut den på hemsidan men den ska tydligen finnas i butik. 

Ni får be om att få en burk av varje sorts ersättning och prova er fram.  Han kanske tål något som ni inte alls väntar er att han ska tåla.
    Nepp, än har han inte ens fått smakis på potatis eller ris. Så någon färdig gröt även om det "bara" är ris, sojalectin och lite annat ? får vänta.
    Funkar ersättningen så är det ju lätt att göra egen risgröt. Om ris funkar, men det tror jag eftersom jag äter en del.

Han får  reaktioner av det mesta så jag är nog ytterst försiktig, men vi fixar inte mer stora allergiska reaktioner. Sen äter han medicin för refluxen och ätit pc för urinvägsinfektionen och i dag ska han byta den medicinen så det är en massa andra saker som kan ställa till det och jag vill vara säker på vad som orsakar vad. Sen hade jag mått bra om jag hade kunnat variera min kost lite mer.

Föresten vet du eller någon annan varför man ska ge Trimetoprin på kvällen?
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-12 13:30:28 följande:
    Tror på selleri. Men brödet kan ni ju testa vid seare tillfälle. Bra att veta.
    Min erfarenhet av kontakt är att sonen reagerar mer på blöt havregrynsgröt än torrt (lapptest funkar ju också så med gröt), inte så konstigt. Men då borde väl risken att det var brödet vara ännu mindre...?

Har ni inte Heinz ketshup hemma? Selleri finns ju ibland i kryddblandningar.

Fördel, selleri måste vara märkt enligt livsmedelsverket!
    Det var genom en kryddblandning som vi upptäckte det. Vi använder annars Felix ekologiska ketchup, den innehåller inte selleri

Hon har ju tagit i brödet förut, men inte fått någon reaktion då, och det är därför det känns så långsökt att det skulle vara det Obestämd plus den långa tiden det tog för nässelutslagen att komma...

men så började vi prata vid matbordet, jag och Fredrik. Det kanske är selleri som gör att de andra barnen har varit dåliga efter nyår? Tex det här att glaset fylls på mer och mer, och till slut så rinner det över. För jag tror att de använder exakt samma kryddblanding på förskolan som vi har här hemma, det är f.ö den enda kryddblandningen vi har som innehåller selleri. Vi tänkte att kanske det kan vara så att om barnen utsätts för mer allergener på förskolan, så kanske sellerin gör att det rinner över nu. Så när de är hemma så använder vi ju den så pass sällan, men ändå ett par gånger i veckan, och den nivån av selleri tål de stora? Tycker ni jag/vi är helt ute och cyklar nu???
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-12 13:52:07 följande:
    Förmodar att ni ger trimetoprimet som "långtidsprofylax", dvs som en liten skyddsdos i väntan på vidare utredning av njurarna?

Har inget klart svar på varför men spekulerar lite nu då utifrån anatomi, fysiologi och logik etc. 

Eftersom det ges en gång per dag så är det bra att man ger det vid samma tid varje dag så att man inte ger det på morgonen ena dagen och sen kvällen nästa dag eftersom det då blir för lång tid emellan doserna så att det inte upprätthålls en stabil nivå av medicinen i kroppen. Går det för lång tid emellan så hinner det brytas ner mer innan nästa dos tillförs och då blir koncentrationen för låg för att ha avsedd effekt.
    Sen om man ser rent fysiologiskt så produceras det mindre urin under natten utifrån hormonell reglering och den urin som bildas blir kvar längre tid i blåsan än dagtid eftersom det är längre tid mellan toalettbesöken på natten än under dagtid. Och eftersom det finns mer urin i blåsan som är kvar längre tid så är risken större att urin ev kan backa uppåt i urinledarna upp mot njurarna (om det skulle vara fel på "backventilen") och i liggande läge (som när man sover) blir det ju också lättare att det kan rinna bakåt om det är fel där när inte tyngdkraften kan hjällpa till att "dra det neråt". Om det kommer in så att det finns bakterier i blåsan så är det ju lättare att det växer till om det står kvar en massa urin i blåsan under längre tid. Så då är det bättre att se till att fylla på med en antibiotikados så att det finns på plats tills dess att det samlas större mängd urin i blåsan som står kvar längre tid - därav att man rekommenderar det som kvällsdos - antar jag
    (Sen är det väl kanske inte det här med hormonell reglering och att man håller sig och inte kissar på nätterna lika uttalat hos bebisar som hos större barn och vuxna, men Trimetoprim används ju som långtidsprofylax för alla åldrar fast i olika doser och då har det kännts krångligt att hålla på med olika direktiv utifrån olika åldrar om när man ska ta det, så då går man utifrån majoriteten - typ)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-12 13:52:07 följande:
    Nepp, än har han inte ens fått smakis på potatis eller ris. Så någon färdig gröt även om det "bara" är ris, sojalectin och lite annat ? får vänta.
    Funkar ersättningen så är det ju lätt att göra egen risgröt. Om ris funkar, men det tror jag eftersom jag äter en del.

Han får  reaktioner av det mesta så jag är nog ytterst försiktig, men vi fixar inte mer stora allergiska reaktioner. Sen äter han medicin för refluxen och ätit pc för urinvägsinfektionen och i dag ska han byta den medicinen så det är en massa andra saker som kan ställa till det och jag vill vara säker på vad som orsakar vad. Sen hade jag mått bra om jag hade kunnat variera min kost lite mer.

Normalt ger man trimetroprim morgon och kväll. Dock vanligt med illamående, kräkningar, klåda och utslag på den medicinen.

Kan inte se att det skulle finnas någon speciell anledning att ge det på kvällen. När vi ger det som profylax till barn med njurproblem får de det kl 6 på morgon på jobbet. Om inte läkaren ändrar det till någon annan tid. 

Hoppas att neocaten funkar för honom.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-02-12 17:57:05 följande:
    Normalt ger man trimetroprim morgon och kväll. Dock vanligt med illamående, kräkningar, klåda och utslag på den medicinen.

Kan inte se att det skulle finnas någon speciell anledning att ge det på kvällen. När vi ger det som profylax till barn med njurproblem får de det kl 6 på morgon på jobbet. Om inte läkaren ändrar det till någon annan tid. 

Hoppas att neocaten funkar för honom.  
    Ibland med vissa läkemedel med mycket biverkningar kan man ge på kvällen så att man sover under den tid som biverkningarna är som värst.
  • ELI 79

Måste säga att det är få läkemedel man måste/bör ge på viss tid för effektens skull. Ang biverkningar så kan ju också biverkningarna isf gör att man sover SÄMRE på natten om de tas precis innan sovdags.
    Om man tar tabletter en gång per dag så ta det den tiden som passar er bäst och om ni märker t ex att barnet får någon slags biverkning och det funkar bättre om ni tar den på kvällen så gör det, funkar det bättre på morgonen så ta den då.

Sonen  har varit på ett kasst humör i dag men jag antar att det är kindtanden som spökar.

• Kavat

Läkaren hade skrivit "ges på kvällen". Eftersom det kan uppstå en del biverkningar så tycker jag det låter knasigt att ge det på kvällen, men men. Vi får väl testa och se.

Dessvärre har lillskiten återigen fått i sig något. Eller jag fått i mig något. Nu när maken tog och bytte till pjamas så har han utslag av kisset igen. Han är även högröd i ansiktet. Suck!
    Vilket betyder att det är något nytt/annat också som ställer till det. Nu börjar han ju bli lite mobil också och stoppar ALLT i munnen. Är så less på det här.

Angel, vad hette de där klubborna med täckande "kräm". Måste be om de för han blir riktigt kass överallt där kisset kommer, och då har han inte bajsat än, så det lär bli värre...

Tur i oturen att man har totalkoll på vad jag stoppar i mig. Bara lite för mycket felmarginal med allt han suger på själv...

• ELI 79

kavat: det är inte cavilon du menar med "klubba"?

• Kavat

Kan väl tillägga att han precis får den nya medicinen, så det är inte den som är orsaken...

Svar på tråden Allergitråden