• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-02-11 20:29:55 följande:
    det kan inte vara svamp? testa med kortimyk.
    Ingen aning, hur vet man det? Det ser nämligen precis ut som eksemen han han på händerna tex, men de har börjat blekna nu...
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-11 20:07:16 följande:
    Någon som har tips på hur man får bort böväckseksem i knä- och armväck? Har smort med kortison men de tycks inte bli bättre =( Har även provat med locobase och vanlig miniderm utan vidare resultat...
    Hur har du smort med kortison? Det är en viktagare fråga än att man har smort med kortison.Det kan ta ett tag att smörja bort eksem och just böjvecken är extra mottagliga och kan ta lite längre tid genom att de hela tiden "retas" där genom att böjas ihop och sträckas ut. Kortison ska man inte hålla på och "dutta" med lite då och då, utan genomför en ordentlig smörjkur som sen successivt trappas ut så att huden faktiskt hinner läka ut.

Oavsett vad du smörjer med i övrigt i form av kortison så är mjukgörande A och O, att smörja generöst med mjukgörande många gånger per dag för att hålla det mjukt och smidigt.

Vid de tillfällen under dagen som man smörjer även med kortison så ser man till att smörja med kortisonet först och sen får det torka in så att det kommer åt i huden och hinner börja verka innan man smörjer med mjukgörande över.

Vet inte vad du har för kortison, men det är bra att börja med någon klass II-kortison som t.ex. Locioid (receptbelagd). Den smörjer du med morgon och kväll så länge som eksemet är rött och ser då till att verkligen smörja in det i själva eksemen och inte bara stryker på ytan. När det röda i eksemen lagt sig så går du över till att smörja en gång per dag  med klass II-kortison och en gång per dag med receptfri kortison (t.ex. Hydrokortison eller Mildison) i ca en vecka. Därefter går du över till att bara smörja med receptfri kortison i ca en vecka, sedan trappar ner det till att smörja en gång per dag med receptfri kortison och sen glesar ut det till en gång varannan dag, en gång var tredje dag osv innan du avslutar kuren med kortison.

Och under hela tiden massor av mjukgörande flera gånger per dag.

Man ska alltså hålla på att smörja ett tag även efter att själva eksemen slutar synas så att huden hinner läka ut ordentligt och hinna återhämta sig lite. Om man bara duttar lite då och då med kortison så att eksemen inte längre syns är det lätt att de återkommer så snart man slutar smörja eftersom det då behövs så lite irritation  för att de ska blossa upp på nytt.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Miralicia: det var nog det felet vi gjorde denna gången, alltså slarvade lite med smörjningen . För idag ser hon sämre ut i huden igen :(

Någon som vet när björkpollenallergiker börjar känna symtom ?

• tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-02-11 20:56:37 följande:
    Ingen aning, hur vet man det? Det ser nämligen precis ut som eksemen han han på händerna tex, men de har börjat blekna nu...
    svampeksem brukar lukta skumt. mina barn har lätt för att få det i knävecken, armhålorna, vid öronen..
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-11 22:01:58 följande:
    Miralicia: det var nog det felet vi gjorde denna gången, alltså slarvade lite med smörjningen . För idag ser hon sämre ut i huden igen :(

i mars/april någon gång. Det som kan blomma nu är hassel.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-02-11 22:01:58 följande:

jag fick björkpollenallergi konstaterad när jag var 9 år. tror det är då det brukar bryta ut.
  • Tibell

3busfrön : tack :) hon är bara testad för gräs och björkpollen och fick positivt på båda, hassel vet vi alltså inte !
    Då får vi hoppas att det bara är en envis förkylning hon drabbats av :)

• Tibell

Tes 75 : ja det stämmer nog att det brukar bryta ut senare . Barnens läkare blev snopen när hon pricktestades positiv på både gräs och Björk strax efter hon fyllt 3 :(

• Blå Flygare

S har reagerat på gräs sen hon var ett år, så ditt barn är iaf inte ensamt om att utveckla pollenallergi tidigt älsklingen, om nu det är någon tröst Solig Här är allt fruset till is, men det kanske är lite mer vårlikt hos er?
    Just när gräset börjar växa börjar hennes pollenallergi, men det är inget (gräs)pollen i luften då än. Läk menade på att korsallergi mot maskrosor var vanligt, och det skulle stämma in tidsmässigt för reaktionen.

• Miralicia

Orkar inte citera eftersom det var så många olika inlägg som diskuterade ägg-kyckling, men ska försöka få med så mycket som möjligt ur minnet (både ur tråden och om kyckling då jag sitter vid ny dator så jag har inte tillgång än till alla braiga länkar jag sparat från tidigare googlingar).

Ang koppling kyckling och andra födoämnesallerier så är det så att det förekommer en lång rad av olika av de vanliga allergenerna i kycklingarnas foder. I varje fall de konventionellt uppfödda föds upp rätt kraftfoderintensivt och för att de ska kunna växa snabbt så deras foder är rätt proteinintensivt. För att proteinberika så används rätt mycket olika saker - ägg, soja, jordnötter, baljväxter av andra slag, fiskmjöl, majs, vete, musselskal mm mm mm.  Konventionellt uppfödda kycklingar utfodrades i varje fall tidigare nästan uteslutande med fiskmjöl under fösta dagarna, har inte riktigt uppdaterat mig på den fronten senaste tiden.

Det gör att om man är väldigt känslig så kan man reagera på det som kycklingen har ätit så att det finns lite proteinrester kvar i kycklingköttet. Konventionell slaktkyckling utfodras rätt intensivt under några veckor (har för mig att de brukar vara 6-8 veckor vid slakt) med till stor del proteinfoder för att de ska lägga på sig så mycket muskelmassa (dvs kött) som möjligt. Det gör att ev proteinrester kan bli större i kyckling än övriga köttdjur som till större del utfodras med grovfoder. Sen kan ibland kycklingfoder berkas med krossade äggskal för kalktillskott och då kommer det med lite äggprotein från äggvitan som varit i kontakt med skalen.

Att som äggallergiker reagera på kyckling är väl inte så vanligt, det ska tydligen vara vanligare att reagera på kyckling som fiskallergiker eftersom så gott som all konventionellt uppfödd kyckling föds upp på fiskmjöl, men sen varierar sammansättningen av fodret betydligt mer (vet inte om det ändrats mer på senare tid - i varje fall vad gäller svensk kyckling så har jag för mig att man gått ifrån fiskmjöl mer och mer - men utländsk kyckling är det väl vanligtvis fiskmjöl som gäller).

Majskyckling föds upp på till största delen (snudd på uteslutande?) majs, så känner man sig osäker på kyckling så kan man börja med att testa majskyckling då den har ätit mindre olika saker under sitt liv.

Ekologisk kycklling äter också en blandning av foder, bara det att det är ekologiska råvaror i fodret och inte lika bearbetat och proteinintensivt så att de växer långsammare. Har för mig att jag läst nån stans att ungefär hälften av den ekologiska kycklingen föds upp med rätt så mycket (ekologisk) soja i sitt foder. Så ur det perspektivet så kan det nästan vara smartare att testa majskyckling först innan man testar eko-kyckling om man misstänker proteinrester i fodret.

Var lite grand i varje fall för att försöka reda ut det här med kyckling och ägg (och andra allergier)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden