• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-12 18:42:24 följande:
    Läkaren hade skrivit "ges på kvällen". Eftersom det kan uppstå en del biverkningar så tycker jag det låter knasigt att ge det på kvällen, men men. Vi får väl testa och se.

Dessvärre har lillskiten återigen fått i sig något. Eller jag fått i mig något. Nu när maken tog och bytte till pjamas så har han utslag av kisset igen. Han är även högröd i ansiktet. Suck!
    Vilket betyder att det är något nytt/annat också som ställer till det. Nu börjar han ju bli lite mobil också och stoppar ALLT i munnen. Är så less på det här.

Angel, vad hette de där klubborna med täckande "kräm". Måste be om de för han blir riktigt kass överallt där kisset kommer, och då har han inte bajsat än, så det lär bli värre...

Tur i oturen att man har totalkoll på vad jag stoppar i mig. Bara lite för mycket felmarginal med allt han suger på själv...
    Enligt Fass ska Trimetoprim ges som kvällsdos när man ger en gång per dag som profylax, använder man det för behandling av uvi så ges det som både morgon och kvällsdos.

Tror knappast att det är satt för att ges till kvällen pga biverkningar. Biverkningar är ju många gånger dosberoende occh den dos som ges som profylax är ju ca 1/3 av behandlingsdos, så risken för biverkningar blir betydligt mindre för profylaxbehandling än för uvi-behandling.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-12 18:42:24 följande:
    Läkaren hade skrivit "ges på kvällen". Eftersom det kan uppstå en del biverkningar så tycker jag det låter knasigt att ge det på kvällen, men men. Vi får väl testa och se.

Dessvärre har lillskiten återigen fått i sig något. Eller jag fått i mig något. Nu när maken tog och bytte till pjamas så har han utslag av kisset igen. Han är även högröd i ansiktet. Suck!
    Vilket betyder att det är något nytt/annat också som ställer till det. Nu börjar han ju bli lite mobil också och stoppar ALLT i munnen. Är så less på det här.

Angel, vad hette de där klubborna med täckande "kräm". Måste be om de för han blir riktigt kass överallt där kisset kommer, och då har han inte bajsat än, så det lär bli värre...

Tur i oturen att man har totalkoll på vad jag stoppar i mig. Bara lite för mycket felmarginal med allt han suger på själv...
    Trist
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-02-11 22:09:52 följande:
    Tes 75 : ja det stämmer nog att det brukar bryta ut senare . Barnens läkare blev snopen när hon pricktestades positiv på både gräs och Björk strax efter hon fyllt 3 :(
    ojoj, ja det var tidigt!
  • Kavat

Tack för alla svar om Trimetoprim. Vi gav nu till kvällen. Nu ligger han och gnyr i sömnen, men gissar att det är pga det han fått i sig..
    Lite trist bara för allt jag har ätit idag har jag ätit innan så troligast är att det är något annat. Sist han fick sådana blåsor av kisset var när jag ätit saffransbullar (utan "allt"). Jag har inte ätit safftansbulle idag, men barnen har det, då frysen rensades på lussebullar... Men har han fått något så är det ju typ mini-spårmängder och det känns lite mycket för att ev. vara spår av saffran... Men, men... Återstår att se...

• Jelenas
    Miralicia skrev 2011-02-10 23:03:31 följande:
    Kom just hem efter att ha jobbat i snöovädret och måste sova, återkommer både till de som ropade på mig om kyckling vs ägg & kyckllingfoder samt om biogena aminer när jag fått sova lite.
    Hej!
    Visste du något om biogena aminer?
    :D
  • Kavat
    Jelenas skrev 2011-02-10 22:58:46 följande:

Har ni hört talas om "biogena aminer"? Ingen av oss hemma orkade laga mat så vi köpte hem och jag och minstingen brukar dela då det är enorma mängder man får. Förra gången vi åt det så reagerade han med att få stora utslag i ansiktet, tänkte inte så mycket på det då han brukar få det ibland utan att vi vet varför och att dom försvinner lika snabbt som dom kommer. Men nu när vi åt likadan mat reagerade han på samma vis och försökte komma på vad det kan vara han reagerar på. Maten innehåller bla gorgonzola och salami och jag googlade och hittade någonting om "biogena aminer" Någonting som liknar allergi men inte är det eller kan det vara så enkelt att maten är ganska kryddstark och när det ligger mot huden så blir det en reaktion?

Gissar att Miralicia återkommer med ett mer vetenskapligt svar. Men kort och gott så kan man få så kallade falska reaktioner som liknar allergiska reaktioner men inte är det på vissa livsmedel som fläskkött, jordgubbar, choklad, kaffe, alkohol, ost mm
  • Jelenas
    Kavat skrev 2011-02-12 20:23:48 följande:
    Gissar att Miralicia återkommer med ett mer vetenskapligt svar. Men kort och gott så kan man få så kallade falska reaktioner som liknar allergiska reaktioner men inte är det på vissa livsmedel som fläskkött, jordgubbar, choklad, kaffe, alkohol, ost mm

Tack :)

Jag funderade över en annan sak. Sonen fick ju sina eksem i samband med att han började dricka fullkornsvälling och vi slutade att ge det ett tag. Eksemen har gått ner men det tog ett tag efter att vi avvaktade att ge vällingen. Har provat att ge välling igen i några dagar för att se om det kommer tillbaka. Tror mig se att de kommer tillbaka men är inte 100 på det än. Han klarar ju av att äta smörgåsar och annat med gluten och vete och havre klarar han. Det som är kvar då i vällingen är råg är det något man kan reagera på?
    Och finns det något samband mellan eksem och rosslig i halsen? När han började med fullkornsvällingen så var han rosslig som sedan försvann. Detta har nu kommit tillbaka igen och funderade om det fanns ett samband.

• Agnes72

Hej,
    hoppas det är ok att ställa min fråga här, ni har kanske erfarenhet och förhoppningsvis slipper jag bli påhoppad av folk som inte förstår.. Tror jag har mest chans att träffa på någon här som kanske förstår vår sons sits.

Har en pojke nu 3 år, som har stora problem med magen sen 9 veckors ålder. Först visade allergi mot havre, trots läkaren länge nekade till att det var möjligt, sen så sent som i höstas blev det klart att han inte tåler mjölk. Havre provocerar vi nu och det går bra.
    Det har varit lång period med förstoppningsproblem, kräkningar pga förstoppning, nätter med magsmärtor etc. så han har verkligen i mått bra.
    Många lavemang etc.
    Hela tiden har han blivit mer och mer kräsen, lång tid gick det knappt att få honom till matbordet, men det går tack lov och sen han behandlas med movicol.
    Sen mer än 1 år tillbaka är det väldigt få livsmedel han tycker om. På förskolan äter han bara korv, ibland fisk, potatis, pasta eller ris, små mängder, sen något bett på en macka på em. Han är hungrig så han är svimfärdig när vi hämtar, men vi har hoppats att han med tiden börjar äta.
    I torsdag när jag hämtade började han gråta och sa att han längtar efter mig, han är hungrig hela dagen. Det gjorde ont.
    Jag vill att han ska lära sig äta, men det är många timmar (8-16) utan energi, han vill absolut inte smaka. Han säger att han kan inte äta den maten, då får han ont i magen!
    Förskolan gör inga eftergifter, de säger att barn svälter inte frivilligt.

Har era barn fått problem med maten? Hur hanterar ni det?
    Jag vet inte hur jag ska tänka, vill inte göra honom en björntjänst men det känns hårt att han är hungrig.
    Ska ha möte med dietisten på måndag, men skulle vilja höra andras (vettiga personer som ni i denna tråden) tankar.
    Oroar mig konstant över vår/hans situation och hur vi någonsin ska få honom ur den.

Ber om ursäkt för det långa inlägget. Men tar chansen här. Har tidigare fått mycket bra råd

Svar på tråden Allergitråden