• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-11 21:30:39 följande:
    Hur har du smort med kortison? Det är en viktagare fråga än att man har smort med kortison.Det kan ta ett tag att smörja bort eksem och just böjvecken är extra mottagliga och kan ta lite längre tid genom att de hela tiden "retas" där genom att böjas ihop och sträckas ut. Kortison ska man inte hålla på och "dutta" med lite då och då, utan genomför en ordentlig smörjkur som sen successivt trappas ut så att huden faktiskt hinner läka ut.

Oavsett vad du smörjer med i övrigt i form av kortison så är mjukgörande A och O, att smörja generöst med mjukgörande många gånger per dag för att hålla det mjukt och smidigt.

Vid de tillfällen under dagen som man smörjer även med kortison så ser man till att smörja med kortisonet först och sen får det torka in så att det kommer åt i huden och hinner börja verka innan man smörjer med mjukgörande över.

Vet inte vad du har för kortison, men det är bra att börja med någon klass II-kortison som t.ex. Locioid (receptbelagd). Den smörjer du med morgon och kväll så länge som eksemet är rött och ser då till att verkligen smörja in det i själva eksemen och inte bara stryker på ytan. När det röda i eksemen lagt sig så går du över till att smörja en gång per dag  med klass II-kortison och en gång per dag med receptfri kortison (t.ex. Hydrokortison eller Mildison) i ca en vecka. Därefter går du över till att bara smörja med receptfri kortison i ca en vecka, sedan trappar ner det till att smörja en gång per dag med receptfri kortison och sen glesar ut det till en gång varannan dag, en gång var tredje dag osv innan du avslutar kuren med kortison.

Och under hela tiden massor av mjukgörande flera gånger per dag.

Man ska alltså hålla på att smörja ett tag även efter att själva eksemen slutar synas så att huden hinner läka ut ordentligt och hinna återhämta sig lite. Om man bara duttar lite då och då med kortison så att eksemen inte längre syns är det lätt att de återkommer så snart man slutar smörja eftersom det då behövs så lite irritation  för att de ska blossa upp på nytt.
    Som vanligt får jag ett utförligt och bra svar, tack Hjärta

Vi har bara smort några dagar än så länge så jag antar att jag får ha lite is i magen och fortsätta smörja helt enkelt... För den delen är jag osäker på om sambon verkligen smort honom ordentligt de kvällar jag vart på jobbet, det måste jag fråga honom!

Vi har Emovat, står medelstark steroid på tuben, räknas det som klass II? Och så mjukgörande efteråt då förstås! Fast det slog mig nu att jag inte meddelat dagis om att vi håller på med en kur så frågan är om de smörjer honom där? De ska ha köpt in Locobase till honom som mjukgörande men är osäker på om de smörjer annat än händer och ansikte med den, det är ju bara det vi sagt till om... Får smörja som en tok nu i helgen och prata med personalen på måndag, klantigt att jag inte tänkt på det!
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-02-11 22:02:47 följande:
    svampeksem brukar lukta skumt. mina barn har lätt för att få det i knävecken, armhålorna, vid öronen..
    Det luktar ingenting om Gabriels knäveck så det är nog vanliga eksem då, ska smörja vidare med kortison får vi se hur det blir!
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-12 00:07:46 följande:
    Som vanligt får jag ett utförligt och bra svar, tack Hjärta

Vi har bara smort några dagar än så länge så jag antar att jag får ha lite is i magen och fortsätta smörja helt enkelt... För den delen är jag osäker på om sambon verkligen smort honom ordentligt de kvällar jag vart på jobbet, det måste jag fråga honom!

Vi har Emovat, står medelstark steroid på tuben, räknas det som klass II? Och så mjukgörande efteråt då förstås! Fast det slog mig nu att jag inte meddelat dagis om att vi håller på med en kur så frågan är om de smörjer honom där? De ska ha köpt in Locobase till honom som mjukgörande men är osäker på om de smörjer annat än händer och ansikte med den, det är ju bara det vi sagt till om... Får smörja som en tok nu i helgen och prata med personalen på måndag, klantigt att jag inte tänkt på det!
    Emovat är klass II, dvs medelstark steroid
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-12 00:15:27 följande:
    Emovat är klass II, dvs medelstark steroid
    Kanon! Då fortsätter vi smörja med den och hoppas på förbättring framöver Glad 
  • ELI 79

Sonen sov i natt också! Somnade vid 20 tiden och vaknade i och för sig vid 2-tiden på natten men fick komma ner till oss och somnade om på en gång! Det har ju typ hänt 5 ggr förut kanske. Sedan sov han till 07:30!!

Så mjölk och sädesslagsfritt ett tag till och så ser vi vart vi står. Magen är otroligt mycket mindre i alla fall...

Kanske trots allt var de där missarna och att (som ni säger!!!) det tar så pass lång tid för magen att läka trots att det "bara" var småmissar några ggr för 2 veckor sedan.

Hoppas hoppas hoppas!

• Tibell

Eli : härligt :) håller tummarna!

Här hemma var det nog bara en envis förkylning och ingen allergi för stora dottern Hon har nog dessutom åkt på en ögoninflamation i ena ögat. Alldeles rött och svullet :( plus att hennes astma är dum. 2-3 veckor har hon varit förkyld nu :(

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-12 08:22:27 följande:
    Eli : härligt :) håller tummarna!

Här hemma var det nog bara en envis förkylning och ingen allergi för stora dottern Hon har nog dessutom åkt på en ögoninflamation i ena ögat. Alldeles rött och svullet :( plus att hennes astma är dum. 2-3 veckor har hon varit förkyld nu :(
    usch att de (och ni) aldrig slipper ha symtom/vara sjuka superjobbigt ju! säg till dem som sagt att ta de där proverna på stora tjejen! det skadar ju inte!
    kram
  • 2små2stora
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • trållmor
    2små2stora skrev 2011-02-12 08:59:28 följande:
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
    Och den reagerade Neelah på, vilket de trodde uteslutande var sojaoljan!  De sa att det var extremt ovanligt, men hon hade så tydliga symtom. Vi har ju även märkt så här efteråt att soja, och vete, är hennes absolut värsta allergier (alltså som hon får värsta symtomen på).
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Nu har jag googlat och läst på, men vill höra vad ni har för erfarenheter om SELLERI-allergi?

Tyvärr så får vi nog lägga till det på listan till Neelah

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden