• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    trållmor skrev 2011-02-12 09:08:10 följande:
    Och den reagerade Neelah på, vilket de trodde uteslutande var sojaoljan!  De sa att det var extremt ovanligt, men hon hade så tydliga symtom. Vi har ju även märkt så här efteråt att soja, och vete, är hennes absolut värsta allergier (alltså som hon får värsta symtomen på).
    Det är det som är så knepigt. Men för många så funkar den. Johanna fick aldrig testa utan hon fick neocate.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-12 08:59:28 följande:
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
    Jag vet. Och Althéran ska de heller inte reagera på... Alltså ingen av de mjölkfria ska de ju reagera på och fiskoljan ska de inte reagera på osv... Men med tanke på storebror och hans känslighet mot allt som han inte "ska" reagera på (tänker då främst på det runt vete...) hur liten reagerar på några teskedar Althéra och på något varenda gång vi är utanför dörren typ, så vet jag inte om jag har lust att chansa mer.. Börjar bli trött på att aldrig få sova och han behöver få något i sig mer än min mjölk.
    Så jag vill få någon ersättning att funka nu, eller ja, helst för några veckor sedan...

Trållmor, jo, det är dig och SusieQ och några till jag minns som haft det besvärligt som fått byta ersättning x antal gånger. SusieQ gick byta 5 gånger. Inte ens Nutramigen AA funkade men hon vet inte om det är sojan eller majsen (troligtvis sojan kanske?), men tydligen funkade Neocate trots majs.
     Neocate funkar även till Angels C trots majs, så jag tror det får bli första chansningen. Jag orkar verkligen inte hålla på och testa mer, veckorna bara går utan att vi kommer någon vart och nu känns det verkligen som att han behöver en ersättning som funkar.

Fast jag är lite ledsen att Althéran inte funkade för vad den smakar gott jämfört med Profylac!
  • trållmor

Jag kom på en följdfråga Hur lång tid efter ett allergenintag har era barn fått nässelutslag? Och då menar jag med säkerhet på vilken allergen det handlar om (inga gissningar på allergen, men det gör inget om ni gissar tid).

Efter händelsen igår med sellerin, så finns det ett osäkert kort med i leken. Dock låter det väldigt långsökt att reagera så starkt så långt efteråt. Det är därför jag vill höra hur lång tid det har gått för era barn att få nässelutslag från att de blivit utsatta för en allergen.

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-12 09:41:54 följande:

Jag kom på en följdfråga Hur lång tid efter ett allergenintag har era barn fått nässelutslag? Och då menar jag med säkerhet på vilken allergen det handlar om (inga gissningar på allergen, men det gör inget om ni gissar tid).

Efter händelsen igår med sellerin, så finns det ett osäkert kort med i leken. Dock låter det väldigt långsökt att reagera så starkt så långt efteråt. Det är därför jag vill höra hur lång tid det har gått för era barn att få nässelutslag från att de blivit utsatta för en allergen.

Fem minuter ungefär. Kanske lite längre... Både med ägg och havregrynsgröt.

Men ägg hann han ta i ägget, in på toa och tvätta av honom, tillbaks 5 meter och ta i ägget och så kom klådan. Jag tror klådan kom från första ägg-hälsningen...

Men då har han bara tagit i det, inte fått det i sig.
  • 2små2stora
    Kavat: Har du tittat på sempers nya mjölkfria välling från 6 mån? De har inte lagt ut den på hemsidan men den ska tydligen finnas i butik. 

Ni får be om att få en burk av varje sorts ersättning och prova er fram.  Han kanske tål något som ni inte alls väntar er att han ska tåla.
  • 2små2stora

Kavat: neocate smakar helt ok. Det var inga större problem att få J att ta den hon var ändå 2 år när hon fick den. Neocaten ska ju vara den mest allergivänliga maten som finns. 
    Tyvärr har de ju sojaolja eller fiskolja  i nästan alla ersättningar  

• Mela78

Hmm, just nässelutslag är det du efterfrågar?
    Sonen fick efter intag av cashew/spår av pistage nässelutslag (allergisk mot båda, fick i sig båda, allergin mot pistage värst). Första pricken dök upp efter runt en halvtimma. Efter ytterligare en-tvåt timmar var han helt täckt och började svullna om läpparna och öronen osv.
    Dottern har mer långsamma reaktionen, det längsta tid det tagit för nässelutslag har nog varit uppåt tre-fyra timmar, skaldjur. Kom på nu, lite osäkert att det varit skaldjur förresten! Kan ha varit spår av ägg också...
  • 2små2stora

3.5 tim efter intag av nötter får J klåda och yttterligare 30 min senare kommer nässelutslagen.  Men enligt pricktest så är hon inte allergisk enligt hennes läkare som jag nu bytt ut.
  • trållmor

Det är bara nässelutslag jag undrar om. För mig känns det ganska självklart att det är selleri, för det kom under tiden hon åt och sen bara fortsatte det. Som värst ca 30 min efteråt, och då gav vi medicin och smörjde direkt. Kinderna var kanonröda (ej nässelutslag) och det var det som kom först, nästan som efter veteintag. Nässelutslagen kom allteftersom efter ca 5 min, värst på armarna.

Är det "jokern" så har hon alltså reagerat tre timmar efter hon har hållt i ett bröd med sojasläktingar. Låter det inte mer som en reaktion på sellerin då, och inte sojasläkting? För att bara hålla i ett bröd, vi såg att hon inte fick i sig nåt, kan det ge en sån kraftig reaktion efter så lång tid?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Trållmor : usch då... Stackars lite. :( det låter ju helt klart som sellerin ! Hoppas hon mår bättre nu !

Här är det fortfarande diarré på lillsnutt sen missen i tisdags! Sist höll det på i 2 veckor och det hoppas jag INTE det gör denna gång :( blir ju sanering varje gång dessutom ...

Svar på tråden Allergitråden