Allrona skrev 2011-02-16 15:14:02 följande:
mamma law - läste din pres där du radar upp dina barns allergier. Hur har ni kommit på allergi mot svartpeppar? och ostron? Har ni gjort något superallergitest som jag inte vet om?
Du har alltså två barn som är multiallergiska, är övriga två helt fria från allergier? Tycker det är lite spännande varför vissa blir så allergiska och andra inte och det känns som oftast alla i syskonskaran brukar ha något. Jag har ju två barn varav en inte har några allergier och den andra allergisk mot en hel del och har astma. Har undrat många gånger hur det kommer sig att hon blev så allergisk och inte storasyster. Vi har ju inga matallergier alls i släkten (som vi vet om) endast pollenallergi och så hade jag astma som liten.
Blev lite deppig idag på fikarasten när många satt och pratade om hur deras barn älskar att gå på restaurang och gå på fik och jag kände att min lilla missar så mycket. Enda restaurangerna vi har vågat oss på är mc donalds och burger king och så mycket till restaurang vet jag inte om det är.... Tänkte då på er som har barn som har luftburna allergier hur jobbigt det måste vara för er. Min dotter har ju trots allt inte alls lika många allergier som flera här i tråden och inte luftburet, men ibland måste man bara få tycka lite synd om dem ändå! Tänker ibland hur det ska bli om hennes allergier inte växer bort, knappt våra föräldrar vågar laga mat till henne hur ska då kompisars föräldrar kunna ta det ansvaret. Min stora tjej älskar ju att vara hos kompisar och har börjat sova över, kommer min lilla nånsin kunna göra det. Äsch, känner mig lite känslig idag men tänker att ni nog förstår mina tankar.....
Svart peppar har vi provocerat för att få reda på. Jag antar att det har med mognaden av pepparkornet att göra och om det är syra eller nåt i det som gör att W blir dålig.. Ostron går att testa genom vanligt utökat blodprov som skickas till danmark tror jag att det är.
Alla våra barn har allergier dock är A och W de som har flest och värst allergier. Towa tål inte mjölk och leo är svårt björkpollen allergisk och reagerar även mot hund under pollensäsong. Vi har mycket allergier och svår astma i släkten. Själv var jag extremt allergisk mot gräs som liten men inte mer, dock så var min lillebror hyperastmatisk från 6 månaders ålder och är fortfarande men den är kontrollerad med mycket mediciner. Mycket kommer från dåliga astma/allergigener i släkten.
Man hör ofta människor säga och även mina barns läkare säger att de inte kan förstå varför föräldrar kan vara så upprörda över lite mjölkallergi eller prickar på armar/ben eller buk. Men för varje unik familj är det en katastrof att råka ut för en allergi att helt plötsligt bryta sin vardagliga rutin och lära sig "laga" mat på nytt igen på ett helt nytt sätt och dessutom med produkter som man inte tidigare använt och känner igen smaken på. Oavsett om det är en, tre, eller att utesluta allt som går för att barnen ska må bra.
Skulle också tycka att det va kul att gå på restaurang och äta en måltid med mina barn utan att behöva tänka på vad folk har hemma, vad som serveras och bara kunna gå dit och vara "normal".
Du har rätt att sörja att du inte kan leva ett "normalt" liv med din familj och göra som alla andra familjer. Se det däremot som en erfarenhet och att du på det sättet också kan se andra familjer med speciella behov med ett mer ödmjukt sätt och inte bara taförgivet att alla ska vara på ett sätt som hör till samhället.
Mycket svammel men hoppas du förstår.