• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Mama law: usch vilket jobb. Förstår att föräldrarna kanske tycker det är mycket "nytt" men att vara så negativ  förstår jag inte hur man kan vara. Att man undrar och har mkt frågor DET kan jag förstå men den där negativiteten fattar jag mig inte på!

Varit hos dietisten nu. Hon tycker E är "väldigt intressant" hmm. Hon har jobbat som dietist i många många år men hon har aldrig sett någon som är så känslig fast inte visar nåt på RAST eller prick. Hon sa att hon förstår att det inte är skoj för oss och hon tycker synd om E, men rent fysiologiskt så tycker hon det är väldigt intressant och skulle diskutera honom med kollegor för att sprida informationen om att detta faktiskt förekommer! Det är ju bra i alla fall så kanske andra inte behöver bli bemötta med skeptism i framtiden.

Hon tror att om vi kör med med strikt vetefritt (inkl. glukossirap och andra sädesslag) OCH mjölkfritt så tror hon att han kommer bli bättre. Hon tror att (precis som ni ) att det var vetet som gjorde att vi inte tyckte vi såg någon större skillnad när vi tog bort mjölken. Han reragerar på så små mängder vete så om han då råkat få i sig något som vi kanske inte vet om så tror vi att det inte har någon bra effekt utan mjölk. Å andra sidan som jag sa till henne så sov han ju klockrent i 3 veckors tid TILLS missarna med vete kom... så jag är benägen att hålla med er alla även om jag innerst inne hoppas på att jag har fel så han inte är allergisk mot mjölk också

Nu har vi alla fall fått livsmedelsanvisning också så det känns skönt!

Tack för allt stöd och all info jag får härifrån!

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-02-16 09:26:10 följande:
    Jag ska upp till dagis idag vid 14-tiden för att träffa politiker och skolchefer och allt vad det är... Inte för Gabriels skull utan för förskolan i allmänhet men personalen såg gärna att jag kom dit och gav mina synpunkter på personalbrist etc, hur det påverkar G samt de andra barnen med hans allergier...

Jag vet vad jag vill säga till dem, att det behövs mer personal bla, då G tar upp otroligt mycket tid med passning vid matsituationer, extra tvätt av samtliga barn, noggrann städning etc etc... MEN, jag är samtidigt rädd att de hellre sätter G på ett allergidagis i stan än att göra div förändringar här hemma i byn! Jag är så kluven, hur hårt bör jag gå på dem???
    Vi har en lösning på vanligt dagis som funkar bra. Städerskan städar hans avdelning innan han kommer, sen städar hon resten av utrymmena, sen sitter hon med under hela lunchen och ser till att han tvättar sig innan osv. Därefter städar hon efter de har ätit och det funkar toppen. Nu går han bara 15 timmar vecka och äter bara lunch. Men en extra resurs tycker jag att ni borde få. Inte ska ni behöva åka iväg lång för att lämna på ett dagis som inte är i närheten om ni inte vill och måste. Tänker på kompisar osv...
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-16 08:15:39 följande:
    Meningen är att huset som köps in ska byggas om och slussar för flickor och pojkar ska byggas. Barnen kommer att slussa och få byta kläder, kläder som kommunen kommer stå för + plus att kläderna kommer att tvättas i huset så det är inget som föräldrarna kommer att behöva tänka på. Vad gäller raster och sånt så kommer barnen inte behöva byta om då utan få sätta på sig sina utekläder och få hjälp att ta sig upp till skolgården av de lärare och resurser som kommer att vara inblandade i klassen. Dessutom kommer åtgärder göras när det gäller säkertheten runt huset som övergångställe med blinkande varningslampa, gärsgården kommer att bytas ut mot en stabilt staket. osv. Massor kommer att göras och detta är föräldrarna medvetna om då vi hade ett info möte om detta 8 feb. 

Wiking är svårt allergisk mot pälsdjur då främst hund. Vilket de flesta har, men genom de studier som gjorts där man tittat på hur mycket klädbytet gör så är det en stor förbättring jämfört med att barnen ska ha rena kläder på sig varje morgon hemifrån.

Det låter ju som en toppenlösning i mina öron. Och då en toppenlösning för ALLA. F-n vad surt att fok beter sig som monster ibland...  Demon

Kram! Hjärta
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-16 12:13:53 följande:
    Mama law: usch vilket jobb. Förstår att föräldrarna kanske tycker det är mycket "nytt" men att vara så negativ  förstår jag inte hur man kan vara. Att man undrar och har mkt frågor DET kan jag förstå men den där negativiteten fattar jag mig inte på!

Varit hos dietisten nu. Hon tycker E är "väldigt intressant" hmm. Hon har jobbat som dietist i många många år men hon har aldrig sett någon som är så känslig fast inte visar nåt på RAST eller prick. Hon sa att hon förstår att det inte är skoj för oss och hon tycker synd om E, men rent fysiologiskt så tycker hon det är väldigt intressant och skulle diskutera honom med kollegor för att sprida informationen om att detta faktiskt förekommer! Det är ju bra i alla fall så kanske andra inte behöver bli bemötta med skeptism i framtiden.

Hon tror att om vi kör med med strikt vetefritt (inkl. glukossirap och andra sädesslag) OCH mjölkfritt så tror hon att han kommer bli bättre. Hon tror att (precis som ni ) att det var vetet som gjorde att vi inte tyckte vi såg någon större skillnad när vi tog bort mjölken. Han reragerar på så små mängder vete så om han då råkat få i sig något som vi kanske inte vet om så tror vi att det inte har någon bra effekt utan mjölk. Å andra sidan som jag sa till henne så sov han ju klockrent i 3 veckors tid TILLS missarna med vete kom... så jag är benägen att hålla med er alla även om jag innerst inne hoppas på att jag har fel så han inte är allergisk mot mjölk också

Vad skönt att dietisten verkligen lyssnar på er och tror er. Sen är det väl inte så kul att han är så känslig men det är ju lite lättare när man har sjukvården på sin sida.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-16 12:13:53 följande:

Guu, vad skönt att ni fått vettig hjälp!!!
  • Allrona

mamma law - läste din pres där du radar upp dina barns allergier. Hur har ni kommit på allergi mot svartpeppar? och ostron? Har ni gjort något superallergitest som jag inte vet om?

Du har alltså två barn som är multiallergiska, är övriga två helt fria från allergier? Tycker det är lite spännande varför vissa blir så allergiska och andra inte och det känns som oftast alla i syskonskaran brukar ha något. Jag har ju två barn varav en inte har några allergier och den andra allergisk mot en hel del och har astma. Har undrat många gånger hur det kommer sig att hon blev så allergisk och inte storasyster. Vi har ju inga matallergier alls i släkten (som vi vet om) endast pollenallergi och så hade jag astma som liten.

Blev lite deppig idag på fikarasten när många satt och pratade om hur deras barn älskar att gå på restaurang och gå på fik och jag kände att min lilla missar så mycket. Enda restaurangerna vi har vågat oss på är mc donalds och burger king och så mycket till restaurang vet jag inte om det är.... Tänkte då på er som har barn som har luftburna allergier hur jobbigt det måste vara för er. Min dotter har ju trots allt inte alls lika många allergier som flera här i tråden och inte luftburet, men ibland måste man bara få tycka lite synd om dem ändå! Tänker ibland hur det ska bli om hennes allergier inte växer bort, knappt våra föräldrar vågar laga mat till henne hur ska då kompisars föräldrar kunna ta det ansvaret. Min stora tjej älskar ju att vara hos kompisar och har börjat sova över, kommer min lilla nånsin kunna göra det. Äsch, känner mig lite känslig idag men tänker att ni nog förstår mina tankar.....

• Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-16 15:14:02 följande:
    mamma law - läste din pres där du radar upp dina barns allergier. Hur har ni kommit på allergi mot svartpeppar? och ostron? Har ni gjort något superallergitest som jag inte vet om?

Du har alltså två barn som är multiallergiska, är övriga två helt fria från allergier? Tycker det är lite spännande varför vissa blir så allergiska och andra inte och det känns som oftast alla i syskonskaran brukar ha något. Jag har ju två barn varav en inte har några allergier och den andra allergisk mot en hel del och har astma. Har undrat många gånger hur det kommer sig att hon blev så allergisk och inte storasyster. Vi har ju inga matallergier alls i släkten (som vi vet om) endast pollenallergi och så hade jag astma som liten.

Blev lite deppig idag på fikarasten när många satt och pratade om hur deras barn älskar att gå på restaurang och gå på fik och jag kände att min lilla missar så mycket. Enda restaurangerna vi har vågat oss på är mc donalds och burger king och så mycket till restaurang vet jag inte om det är.... Tänkte då på er som har barn som har luftburna allergier hur jobbigt det måste vara för er. Min dotter har ju trots allt inte alls lika många allergier som flera här i tråden och inte luftburet, men ibland måste man bara få tycka lite synd om dem ändå! Tänker ibland hur det ska bli om hennes allergier inte växer bort, knappt våra föräldrar vågar laga mat till henne hur ska då kompisars föräldrar kunna ta det ansvaret. Min stora tjej älskar ju att vara hos kompisar och har börjat sova över, kommer min lilla nånsin kunna göra det. Äsch, känner mig lite känslig idag men tänker att ni nog förstår mina tankar.....
    Svart peppar har vi provocerat för att få reda på. Jag antar att det har med mognaden av pepparkornet att göra och om det är syra eller nåt i det som gör att W blir dålig.. Ostron går att testa genom vanligt utökat blodprov som skickas till danmark tror jag att det är. 

Alla våra barn har allergier dock är A och W de som har flest och värst allergier. Towa tål inte mjölk och leo är svårt björkpollen allergisk och reagerar även mot hund under pollensäsong. Vi har mycket allergier och svår astma i släkten. Själv var jag extremt allergisk mot gräs som liten men inte mer, dock så var min lillebror hyperastmatisk från 6 månaders ålder och är fortfarande men den är kontrollerad med mycket mediciner. Mycket kommer från dåliga astma/allergigener i släkten.

Man hör ofta människor säga och även mina barns läkare säger att de inte kan förstå varför föräldrar kan vara så upprörda över lite mjölkallergi eller prickar på armar/ben eller buk. Men för varje unik familj är det en katastrof att råka ut för en allergi att helt plötsligt bryta sin vardagliga rutin och lära sig "laga" mat på nytt igen på ett helt nytt sätt och dessutom med produkter som man inte tidigare använt och känner igen smaken på. Oavsett om det är en, tre, eller att utesluta allt som går för att barnen ska må bra.

Skulle också tycka att det va kul att gå på restaurang och äta en måltid med mina barn utan att behöva tänka på vad folk har hemma, vad som serveras och bara kunna gå dit och vara "normal".

Du har rätt att sörja att du inte kan leva ett "normalt" liv med din familj och göra som alla andra familjer. Se det däremot som en erfarenhet och att du på det sättet också kan se andra familjer med speciella behov med ett mer ödmjukt sätt och inte bara taförgivet att alla ska vara på ett sätt som hör till samhället.

Mycket svammel men hoppas du förstår. 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat

Vi var hos dietisten igår.
    Hon hade lite tänkvärda ord och det var riktigt skönt att få prata lite med henne. {#emotions_dlg.flower}

Hon undrade t.ex hur det fungerar med släkt och vänner och när vi berättade om de smärre "katastroferna" så sa hon att det är jätte vanligt att man inte får acceptansen och förståelsen.

När jag berättade om att vissa hela tiden ifrågasätter om vi faktiskt är dåliga, om vi faktiskt är så känsliga osv. Då avbröt hon mig och sa "men överdriva massor måste man ju faktiskt göra för att det åtminstonde närma sig den nivå man bör hålla för att han ska må bra."
    Det finns ingen (jag möjligtvis en del av er) som kan förstå hur känslig han är och min mamma kan det absolut inte. Men det kändes såååå skönt att höra.
    Inte för att jag överdriver, men tjatar/påminner mamma kanske lite väl mycket. Men hon slarvar ju så mycket, glömmer av sig och så blir han ju dålig...

• mithrandil

Idag har vi varit på barnmottagningen.
    Katastrof rent ut sagt. jag är så förvirrad och allt känns så hopplöst efter att vi varit där så jag vet varken in eller ut.
    Tillråga på allt avslutar lillan dagen med att skrika från vi åkte därifrån tills att hon la sig, bortsett från när man gick runt, runt med henne i lägenheten. Nu sover hon tack och lov. tycker så synd om henne och känner mig så hjälplös när jag inte förstår hur jag ska kunna hjälpa henne.

Gjorde ett pricktest som självklart visade neg. Berättade om symtom och pratade om övrig mat hon äter och liknande, de tror inte hon är komjölksallergisk eftersom jag aldrig sett någon reaktion på vällingen.
    Men däremot så har hon gått ner i vikt igen och kurvan har planat ut alldeles för mycket så imorn ska vi tillbaka för att ta något urinprov samt glutenprov. Pga att vikten svajar kommer de tydligen ta detta på allvar annars hade vi fått åka hem igen utan något resultat alls.

Jag skulle absolut inte, under några omständigheter ta bort mjölken ur hennes kost, det är en så omfattande procedur att jag MÅSTE ha en dietist i ryggen och de tänker inte hänvisa mig till någon i dagsläget.
    Utan jag ska bara fortsätta mata som jag alltid gjort, förutom att jag inte får ge någon ersättning eftersom hon uppenbarligen far väldigt illa av den.
    De rekomenderade mig att byta ut hennes "mellanmål ersättning" till gröt. vilket skulle resultera i 3 flaskor välling, 3 port gröt och 2 burkmat per dag. låter inte det helt sjukt? Ska jag ge henne så mycket?

vad tycker ni jag ska göra?
    Jag känner mig helt nollställd.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-16 19:53:32 följande:
    Idag har vi varit på barnmottagningen.
    Katastrof rent ut sagt. jag är så förvirrad och allt känns så hopplöst efter att vi varit där så jag vet varken in eller ut.
    Tillråga på allt avslutar lillan dagen med att skrika från vi åkte därifrån tills att hon la sig, bortsett från när man gick runt, runt med henne i lägenheten. Nu sover hon tack och lov. tycker så synd om henne och känner mig så hjälplös när jag inte förstår hur jag ska kunna hjälpa henne.

Gjorde ett pricktest som självklart visade neg. Berättade om symtom och pratade om övrig mat hon äter och liknande, de tror inte hon är komjölksallergisk eftersom jag aldrig sett någon reaktion på vällingen.
    Men däremot så har hon gått ner i vikt igen och kurvan har planat ut alldeles för mycket så imorn ska vi tillbaka för att ta något urinprov samt glutenprov. Pga att vikten svajar kommer de tydligen ta detta på allvar annars hade vi fått åka hem igen utan något resultat alls.

Jag skulle absolut inte, under några omständigheter ta bort mjölken ur hennes kost, det är en så omfattande procedur att jag MÅSTE ha en dietist i ryggen och de tänker inte hänvisa mig till någon i dagsläget.
    Utan jag ska bara fortsätta mata som jag alltid gjort, förutom att jag inte får ge någon ersättning eftersom hon uppenbarligen far väldigt illa av den.
    De rekomenderade mig att byta ut hennes "mellanmål ersättning" till gröt. vilket skulle resultera i 3 flaskor välling, 3 port gröt och 2 burkmat per dag. låter inte det helt sjukt? Ska jag ge henne så mycket?

vad tycker ni jag ska göra?
    Jag känner mig helt nollställd.
    Usch vad jobbigt, konstigt att de tycker att du ska ge mer gröt om de misstänker gluten. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden