• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Agnes72
    trållmor skrev 2011-02-14 22:09:15 följande:
    Agnes72: våran förskola sa hela tiden nej, nej, nej till våra förslag om mat till minstingen. Det var typ "så här är det här, och så ska det vara" Tills vi fick brev från dietisten om hur Neelah ska äta, och vi tog med det till förskolan, två dagar senare hade vi informationsträff för alla inblandade kring våra barn och visst ser du De gör som dietisten skriver!!! De sa innan att de ALDRIG ger ersättning på förskolan tex, och de ger inte mellanmål på förmiddagen, men numer gör de det till Neelah Trägen vinner...
    Vilken tur att jag vågade fråga här!
    Vågar kräva mer nu

Känner att jag varit lite väl naiv och snäll, hemskt men sant.
    Frågade idag varför sonen inte kan få gröt när de andra äter fil. De kunde inte motivera det utan nu ska han få det. (han gillar inte alternativen till vanlig yoghurt eller fil)
  • Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-14 22:40:04 följande:
    Dietisten kollar inte bara det totala intaget/dygn, utan även på hur de kalorierna är fördelade över dygnet och hur portionsstorlekarna är, näringsämnen de får i sig (inte bara kalcium och kalorier) mm. Och så råd för att öka portionsstorlekar, öka matglädje, väcka aptit.
    När du talar med dagis om maten så ta just upp att han ska orka en hel dag på dagis, att tillgodose sig den pedagogiska verksamheten {#emotions_dlg.djavulsk}
    Vad bra, jag var lite orolig. Hon pratade först om att det är bra att han äter EnaGo, det verkade som hon tyckte det är frid och fröjd då.
    Men jag hänger upp mig på antal timmar mellan intagen.
    Förskolan tar upp ibland att han har svårt att koncentrera sig, blir arg, ledsen... Jag frågade dem om de inte ser ett samband?!

TACK
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-15 19:48:33 följande:
    Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst. 

Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. 
    Ja, det låter förjäkligt. Det är ju det jag alltid sagt, man är mer diskriminerad som allergiker än som t.ex rullstolsbunden... Fast det är ingen som förstår det förän de sitter i sitsen...

Lite frågor bara, för jag fick lite smått "panik" här. Dottern börjar ju i höst, men tanken är ju att ha barnen på samma skola... Vet ju att W har svår astma osv samt allergier. Men är det astman i sig som gör att han måste ha serparat hus?
     Tål han pälsdjur? Tänkte på att det stod att de flesta hade pälsdjur hemma, då måste de slussas in eller?
  • Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-15 09:45:40 följande:
    Hur har det gått hos dietisten.
    Jag har haft mycket runt omkring mig, så jag har först idag hunnit riktigt läsa igenom vad du skrivit.
    Jag är lite snabb och läser inte igenom allt här.
    Tyvärr vart dietisten sjuk, så vi väntar på ny tid. Under tiden fyller vi och förskolan i listan och sonen äter som aldrig förr?! Han har provat Alpro Yoghurt idag. Måste ju tro på dem, men blir överraskad.

Han är lika misstänksam hemma, så det gör ingen skillnad.
    Är oftast omöjlig att få till att smaka. Ibland kan han inte äta sådant han brukar, då vänder det sig och han klöks av blotta åsynen.

Läkaren ser ingen anledning att misstro proverna som tagits, då vår son enkom har problem med förstoppning. Det har blivit bättre sen han är strikt mjölkfri. Men han får movicol, den går inte att minska.
  • Allrona

Åh vad folk jämnt ska se problem i allt. Vadå isolerade, min dotters klass har också en egen byggnad för sin klass längst ut på skolgården, inte blir de isolerade för det? Vad jag förstod har de ju tillgång till skolgården? Vad är det då som gör dem isolerade? Man har ju ändå bara kontakt med de andra barnen under rasten. Eller missförstår jag helt nu? Förstår inte riktigt problemet!

• Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-15 20:11:24 följande:
    Jag är lite snabb och läser inte igenom allt här.
    Tyvärr vart dietisten sjuk, så vi väntar på ny tid. Under tiden fyller vi och förskolan i listan och sonen äter som aldrig förr?! Han har provat Alpro Yoghurt idag. Måste ju tro på dem, men blir överraskad.

Han är lika misstänksam hemma, så det gör ingen skillnad.
    Är oftast omöjlig att få till att smaka. Ibland kan han inte äta sådant han brukar, då vänder det sig och han klöks av blotta åsynen.

Läkaren ser ingen anledning att misstro proverna som tagits, då vår son enkom har problem med förstoppning. Det har blivit bättre sen han är strikt mjölkfri. Men han får movicol, den går inte att minska.
    Fast här blir jag VÄLDIGT tveksam till läkaren. Vad beror förstoppningen och matvägran på anser läkaren då? Och sen när är RAST och pricktest= FACIT?

Ser du på de som håller till här i trådarna så är det nog vanligare att det inte visar på tester än att allergierna visar sig på tester.
    Min son är enligt RAST och pricktestet som togs när han var 7 månader inte ens allergisk mot vete. Han reagerar på ytterst små mängder som inte ens är mätbara.... Och det vet vi endast pga att vi har uteslutit det ur kosten och sedan sett hur han reagerar när han fått i sig saker av t.ex misstag... Sen visade det senare på patch på honom, men det är inte alla det gör det heller. Man måste gå på symptom och inte på ett blodprov!!!
  • Agnes72

Mama law, minns er från när jag läste och skrev här förra året.
    Blir ledsen för er skull, samtidigt vansinnig över folks uppförande. 

Styrkekramar till er (även om jag inte är så känd här)

• Mela78
    Mama Law skrev 2011-02-15 19:48:33 följande:
    Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst. 

Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. 
    Vilken kamp! Hoppas ni har styrka att orka ta er igenom detta! Kram
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-02-15 10:44:25 följande:
    Även om ditt inlägg inte var riktat till mig så gav det mig en hel del bra tips. Dottern går ju inte upp som hon ska i vikt. Hade hoppats på 10 kg vid två år men tyvärr verkar vi inte ha lyckats Rynkar på näsan Hon hade gått upp till 9,8 kg men nu har hennes astma varit dålig och då är aptiten också dålig vilket har resulterat i ett vikttapp på ca 0,5 kg, suck! Nu har hon senaste dagarn börjat klättra upp igen och har nu nått 9,5 kg igen. Snart får vi nog fira 10 kg Flört Normalt äter hon väldigt olika, ibland funkar kyckling, ibland inte. Ibland funkar köttfärs, ibland inte osv. Så det är svårt att ha koll på vad som passar för dagen. Korv funkar iof nästan alltid så det får hon ofta Glad .

Jag ska testa salt på avokadon. Hon äter lite avokado men inga mängder men med lite salt kanske det kan bli mer. Vi berikar all mat med duocal och calogen så fett ska hon få i sig. Tycker vi får rätt dålig hjälp av dietisten faktiskt. Hon lyssnar och tror på oss och är bra så men tips är hon dålig på att ge. Det enda de har sagt är att vi inte ska ge sötsaker mellan måltiderna för att hon ska vara hungrig och äta bra vid maten. Efter kvällsmaten blir det alltid någon efterrätt eller snacks för att få i henne mer.
    Så bra att någon mer fick nytta av mastodontinlägget
    Vi har fått rådet att testa både att dra ut på tiden mellan målen under en period och att ist ge täta mål och med sötsaker mellan för att se vilket som fukar bäst. Det senare funkar bäst här, antagligen blir S för hungrig så hon mår illa och därför äter sämre om det går för långt emellan. Mörk choklad har vi gett flitigt av. Nu senast fick vi tipset att ge juice 15 min innan frukosten för att väcka aptiten. Väntar man längre med maten sen så funkar det inte, får se hur vi får till det.

Nu Dr House!
  • Agnes72
    Kavat skrev 2011-02-15 20:17:30 följande:
    Fast här blir jag VÄLDIGT tveksam till läkaren. Vad beror förstoppningen och matvägran på anser läkaren då? Och sen när är RAST och pricktest= FACIT?

Ser du på de som håller till här i trådarna så är det nog vanligare att det inte visar på tester än att allergierna visar sig på tester.
    Min son är enligt RAST och pricktestet som togs när han var 7 månader inte ens allergisk mot vete. Han reagerar på ytterst små mängder som inte ens är mätbara.... Och det vet vi endast pga att vi har uteslutit det ur kosten och sedan sett hur han reagerar när han fått i sig saker av t.ex misstag... Sen visade det senare på patch på honom, men det är inte alla det gör det heller. Man måste gå på symptom och inte på ett blodprov!!!
    Usch nu vet jag varken ut eller in

Läkaren menar på att han har genomgått alla möjliga undersökningar av tarmen. Senast var det en väldigt eftertraktad kirurg...
    Hon anser mjölkallergi, att vi nu inte behöver ge lavemang ser hon som ett framsteg.
    I höstas hade han nätter, när han vaknade och skrek av smärta. Var kraftigt förstoppad vid några tillfällen.
    Nästa möte med läkaren är i april.
    Sen pratar hon om oförklarlig förstoppning.
    Sonen går upp i vikt och växer, hon menar på att han borde inte göra det om han utsätts för något han inte tåler.

Mat, han äter få livsmedel, men ok av dessa. Läkaren säger att det är inte konstigt att han uteslutit och nu inte vill prova, han har insett sambandet mellan mat och ont. Äter bara det han är säker på.
    Men jag tycker att det i sig är inte bra, leder till fobi för mat.
    Vi har hela tiden fått instruktion att ge det han gillar, räcker att han utmanas på förskolan, och han måste äta ett lagat mål om dagen.

Men sen tycker jag och min man att det är märkligt att han inte kan minska dosen av Movicol.

Vi är inte i närheten av era bekymmer, ändå känner jag mig helt slut i huvudet.
Svar på tråden Allergitråden