• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-16 21:37:22 följande:
    Det blir ju större mängd "ren" mjölk i ersättning eftersom ersättning är "anpassad mjölk" medan i välling så utgör mängden "ren" mjölk betydligt mindre andel eftersom den även utgörs av mjöl (i princip utspädd gröt) även om du till synes har lika stor mängd.
    Så inte så jättekonstigt med större reaktion från ersättningen än från vällingen tycker jag. En viss mängd så blir det främst sena reaktioner, men blir det för mycket så blir det även snabba reaktioner (tänk ett glas som fylls på, en viss mängd går bra men blir det för mkt så rinner det ut över bordet också).

Här hemma så så kunde dottern på slutet innan jag tog bort mjölken helt äta lite turkisk yoghurt lite då och då utan några väldigt uppenbara problem - om hon inte hade fått en massa annat med mjölk i samma dag/dagen innan, men hon klarade inte av vanlig mjölk eller grädde som var med i matlagningen, eller vanligt smörgåsmargarin etc över huvud taget. Men det märktes snarast störst skillnad på när vi hade tagit bort mjölken och sen testade att provocera, mycket diffusa symtom som vi inte direkt hade tänkt på tidigare som allergirelaterade som dök upp igen när vi återinförde.

Här var dottern ofta så att hon ville äta/amma om hon fått i sig något eftersom hon troligtvis upplevde att det lindrade mot magontet att fylla på i magen. Kan ju vara så för din dotter också, att hon äter för att lindra, men att hon samtidigt får ont av det och därför vrider sig.

Kallsvettig tycker inte jag absolut inte låter bra. Det är definitivt inte normalt att bli kallsvettig av att äta något. Tycker det mycket väl kan vara ett tecken på att hon inte tål det. Kallsvettig kan man tex ofta bli i samband med anafylaktiska reaktioner med systempåverkan i form av blodtrycksfall mm (nu säger jag ju inte att hon får anafylaktiska reaktioner, men det är ett tecken på att det är något som inte riktigt stämmer om man nu blir kallsvettig varje gång som man äter en viss sak).
    Ja, jag tror nog att jag ska ta med mig min sambo imorn och hoppas på att han kanske kan hjälpa mig. jag är lite mjäkig och sen när man ska rabbla upp allt som kan vara symtom glömmer man ju hälften. det här om att hon kallsvettas när hon äter har jag inte ens tagit upp med läkaren.
    Men om ni tror att jag kan utesluta mjölk själv utan dietist och utan att göra att hon kommer få någon form av näringsbrist så ska jag gladeligen göra det utan medgivande av någon läkare som egentligen inte vet alls hur vi har det här hemma.

vad är anafylatiska reaktioner?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Ni ska alla ha ett jättestort tack!
    Nu känns det bättre igen. det är precis som om att något inom mig skriker av olust när jag pratar med läkarna, jag blir förvirrad och allt känns hopplöst just för att det strider emot min egen känsla. När ni pratar om att utesluta mjölk så faller alla bitarna på plats igen och hoppet återvänder. Det får bli så vi får gå till väga. man måste ju inte göra som läkarna befaller.

• Miralicia

Såvida man inte har blivit inskjutsad tll sjukhuset med ambulans pga anafylaktisk chock (eller åtminstone snudd på)så kan det tyvärr vara rätt knepigt att få adekvat hjälp när det handlar om allergiska besvär, i synnerhet när det handlar om sena reaktioner.Obestämd
    Det som hjälper är att vara klar och tydlig och säker på vad man själv tror, att man snarast konstaterar att "så här är det". Att komma till sjukvården och säga "jag funderar på om det inte skulle kunna vara så att det är något som kanske är fel" - då kommer man i princip aldrig nån vart.

Så påläst, konkret, saklig och konstaterande och inte spekulerande är det som gäller när man som patient/anhörig söker hjälp för allergibesvär - många gånger i varje fall om man inte träffar på rätt person som verkligen är på rätt plats (vilket är alldeles för få).

(jättebra förtroende jag har för mina kommande kollegor, eller hur? Obestämd)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:12:19 följande:
    Vi bor i varberg.. vet inte om privata barnläkare men det är ju alltid något att kolla upp.
    När min dotter hade rosslig och pipig andning varje dag i två mån och de i varberg vägrade ta oss på allvar så krävde jag remiss till halmstad, men de var inte mycket bättre där heller. Kanske privat läkare är bättre än landsting. Tack för ditt råd.
    Miralicia skrev 2011-02-16 21:46:07 följande:
    Vänd dig till Kungsbacka istället.
    Finns flera här i trådarna (t.ex. Kavat) som vet om bra allergiläkare där som kan tipsa vart du kan vända dig. Du behöver inte ha en remiss från där du går just nu, utan du har rätt att göra en egenremiss.
    Dessutom kortare avstånd till K-ba från Varberg än till Halmstad  Flört
    www.regionhalland.se/sv/vard-halsa/hitta-din-vard/allergimottagningen-for-barn-och-ungdomar-kungsbacka/

Finns fler ställen, varav jag testat ett med några olika läkare. Men på länken ovan finns en duktig allergolog som även gör patchtest/lappetest om det skulle behövas. Dessutom kan det de här de med astma. (Eller visst skrev du väl att hon hostade en del?)
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:48:02 följande:
    Ja, jag tror nog att jag ska ta med mig min sambo imorn och hoppas på att han kanske kan hjälpa mig. jag är lite mjäkig och sen när man ska rabbla upp allt som kan vara symtom glömmer man ju hälften. det här om att hon kallsvettas när hon äter har jag inte ens tagit upp med läkaren.
    Men om ni tror att jag kan utesluta mjölk själv utan dietist och utan att göra att hon kommer få någon form av näringsbrist så ska jag gladeligen göra det utan medgivande av någon läkare som egentligen inte vet alls hur vi har det här hemma.

Vi ska inte träffa läkare förrens sonen blir 1år och 3 månader ungefär, under den tiden så är han mjölkfri och de har inte sagt något om att han ska få näringsbrist. Dietisten sa tom. att han inte får ersättning efter 6månader utan ska bara äta välling och gröt och mat. Men jag tror det är svårt att få näringsbrist om man utesluter mjölk så länge man äter allsidigt, speciellt under en kort tid när ni testar och ser vad det blir för resultat. 

Anafylaktisk chcok är en allergisk reaktion som är livshotande, man kan ha lindrigare versioner där det kan gå över av sig själv. Men det är allvarliga saker. En av mina vänner är allergisk mot latex och måste ha en adrenalinspruta med sig och ta om han kommer i kontakt med latex för han svullnar igen i halsen och får svårt att andas. 

• Miralicia
    mithrandil skrev 2011-02-16 21:48:02 följande:

Det är inga problem att utesluta mjölk utan dietistkontakt.
    Det enda att tänka på är att se till att de får i sig tillräckligt med kalcium, men det finns olika sätt att fixa. Antingen genom mjölkfri ersättning. Sen är mjölkfri välling berikad med kalcium och för att få lite extra kalcium så kan man blanda mjölkfritt välling-/grötpulver med kalciumberikad havre-/risdryck istället för vatten t.ex.

Sen behöver du även veta var det kan finnas mjök i och vilka beteckningar som mjölk kan dölja sig bakom och vad du kan använda istället, och det kan du hitta på annat håll (tex i min blogg och länkar i TS etc)

Anafylaktisk reaktion = "allergichock"
    Orkar inte skriva ngt utförligare så jag snor beskrivning från Wiki:
    "En anafylaktisk reaktion, ofta kallad allergisk chock eller allergichock, är en överkänslighetsreaktion som kan vara livshotande. En anafylaktisk chock orsakas av ett plötsligt frisläppande av substanser från cellerna ut i blodet och vävnaderna. De frisläppta substanserna, främst histamin, utvidgar blodkärlen och orsakar svullnad i mun och svalg. Blodtrycket faller på grund av att blodkärlen utvidgas och buksmärtor kan uppstå. Yrsel, svimning och chock kan följa och patienten förlorar medvetandet. Då talar man om en anafylaktisk chock eller allergichock."
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-16 22:04:12 följande:
    Det är inga problem att utesluta mjölk utan dietistkontakt.
    Det enda att tänka på är att se till att de får i sig tillräckligt med kalcium, men det finns olika sätt att fixa. Antingen genom mjölkfri ersättning. Sen är mjölkfri välling berikad med kalcium och för att få lite extra kalcium så kan man blanda mjölkfritt välling-/grötpulver med kalciumberikad havre-/risdryck istället för vatten t.ex.

Sen behöver du även veta var det kan finnas mjök i och vilka beteckningar som mjölk kan dölja sig bakom och vad du kan använda istället, och det kan du hitta på annat håll (tex i min blogg och länkar i TS etc)

Anafylaktisk reaktion = "allergichock"
    Orkar inte skriva ngt utförligare så jag snor beskrivning från Wiki:
    "En anafylaktisk reaktion, ofta kallad allergisk chock eller allergichock, är en överkänslighetsreaktion som kan vara livshotande. En anafylaktisk chock orsakas av ett plötsligt frisläppande av substanser från cellerna ut i blodet och vävnaderna. De frisläppta substanserna, främst histamin, utvidgar blodkärlen och orsakar svullnad i mun och svalg. Blodtrycket faller på grund av att blodkärlen utvidgas och buksmärtor kan uppstå. Yrsel, svimning och chock kan följa och patienten förlorar medvetandet. Då talar man om en anafylaktisk chock eller allergichock."
    Jahaja.. ja något så allvarligt har hon aldrig haft. tack och lov.

Har lite humm om beteckningar och sådär sen sonen, men kan vara bra att läsa på lite igen för om jag minns rätt så var det nästan en hel vetenskap.

Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något. Men vår tjej kan ju gilla sånt hennes bror ratade också med lite tur.

Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?

tidigare har hon ätit:

Nattmål ersättning
    7 Välling
    10 ersättning
    11.30 - lunch + frukt
    14 - ersättnin¨g
    17 - gröt
    19 - Välling
  • Blå Flygare

Mama Law. stor kram till dig! När man läser artikeln lämnas allt för luddigt för att man ska kunna säga nått. Föräldrar är oroliga för säkerheten när barnen ska korsa en väg - helt förståligt . Osv. Synd att inte kommunen uttalat sig tydligt i den. Måste vara ett h-vete att gå igenom. Läste kommentarer och retar mig på t.ex. att barnen "tvingas till skoluniform" So what?? Det är väl inget, och om det nu stör så så ha åsikter om hur kläderna ska se ut då. Suck. Jag antar att kommunen inte tagit i frågan från början i förhoppning att problemet skulle försvinna. Allergier förändras och folk flyttar. Men tungt nu om ni inte skulle få till starten i tid. Ni gör helt rätt som inte berättar för W.

Airro: Lyssna på MamaLaw, inte alls flum i mina öron Ang att att äta hos kompisar så kommer du säkert då finna lösningar. Skicka med matsäck till vissa, en del kommer säkert kunna fixa det, och hos närmsta vännerna ha något i frysen som tåls. Med lite hjälp kommer man ofta på lösningar, även om de innebär mer arbete och eftertanke än om man var utan allergier. Beror ju förståss också på hur känslig man är och hur förståelsen är hos bekanta. Har man tur så som vi så kan man lita mer på bekanta än vissa släktingar och ffa på restauranger!

Mithrandil: Om du bara gett en sorts ersättning KAN det vara något som finns i den. Jag vet att vissa sorter innehåller fiskolja och med en son som reagerat på omega3-tabletter som gjorts på fisk så vill jag iaf väcka frågan. Även om mjölken känns som det mest sannolika vällingen till trots.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-16 21:56:22 följande:
    Miralicia skrev 2011-02-16 21:46:07 följande:
    Vänd dig till Kungsbacka istället.
    Finns flera här i trådarna (t.ex. Kavat) som vet om bra allergiläkare där som kan tipsa vart du kan vända dig. Du behöver inte ha en remiss från där du går just nu, utan du har rätt att göra en egenremiss.
    Dessutom kortare avstånd till K-ba från Varberg än till Halmstad  Flört
    www.regionhalland.se/sv/vard-halsa/hitta-din-.../

Finns fler ställen, varav jag testat ett med några olika läkare. Men på länken ovan finns en duktig allergolog som även gör patchtest/lappetest om det skulle behövas. Dessutom kan det de här de med astma. (Eller visst skrev du väl att hon hostade en del?)
    Hon har faktiskt lugnat sig väldigt mycket med sin hosta och rosslighet. Nu kommer det oftast bara i samband med förkylning. det var mellan 3-5mån hon hade konstant rosslig andning och hosta.

Jag hoppas på att de faktiskt kommer hjälpa mig här i varberg, eftersom hon går ner i vikt så sa de att de iaf inte kommer släppa henne förrens det vänt eller de hittat någon orsak. så jag hoppas vi får veta något mer matnyttigt imorgon när vi ska göra vidare prover. Annars får jag vända mig till den läkare du hänvisade till. Tack!
  • mithrandil
    Blå Flygare skrev 2011-02-16 22:17:10 följande:
    Mama Law. stor kram till dig! När man läser artikeln lämnas allt för luddigt för att man ska kunna säga nått. Föräldrar är oroliga för säkerheten när barnen ska korsa en väg - helt förståligt . Osv. Synd att inte kommunen uttalat sig tydligt i den. Måste vara ett h-vete att gå igenom. Läste kommentarer och retar mig på t.ex. att barnen "tvingas till skoluniform" So what?? Det är väl inget, och om det nu stör så så ha åsikter om hur kläderna ska se ut då. Suck. Jag antar att kommunen inte tagit i frågan från början i förhoppning att problemet skulle försvinna. Allergier förändras och folk flyttar. Men tungt nu om ni inte skulle få till starten i tid. Ni gör helt rätt som inte berättar för W.

Airro: Lyssna på MamaLaw, inte alls flum i mina öron Ang att att äta hos kompisar så kommer du säkert då finna lösningar. Skicka med matsäck till vissa, en del kommer säkert kunna fixa det, och hos närmsta vännerna ha något i frysen som tåls. Med lite hjälp kommer man ofta på lösningar, även om de innebär mer arbete och eftertanke än om man var utan allergier. Beror ju förståss också på hur känslig man är och hur förståelsen är hos bekanta. Har man tur så som vi så kan man lita mer på bekanta än vissa släktingar och ffa på restauranger!

Mithrandil: Om du bara gett en sorts ersättning KAN det vara något som finns i den. Jag vet att vissa sorter innehåller fiskolja och med en son som reagerat på omega3-tabletter som gjorts på fisk så vill jag iaf väcka frågan. Även om mjölken känns som det mest sannolika vällingen till trots.
    på senare tid har hon bara haft den, nan, men när hon var mindre testade vi även semper eftersom jag tyckte hon fick "ont i magen" av nan. Men hon tålde inte sempers alls utan fick jätteplågor och förstoppning så vi bytte tillbaka. men då var hon väldigt liten. Är det just bara fiskolja de inte tål eller är det fisk? Hon har ätit potatis rödspätta utan problem.

t0va: tack för ditt svar!
Svar på tråden Allergitråden