• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

t0va: Ja, jag antar att man blir van. kanske därför du inte tycker det är rent så illa som innan.

blåmyran: Okej. då gör jag det. Men det var ett bra förslag.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Mithrandil: han tål inte mjölk heller..

Jo vete är gluten men det är inte glutenintolerant han är. Veteallergi och glutenintolerans är två skilda saker. Det är olika proteiner...
    Nä gluten (inkl vete) har inte alltid sena reaktioner. Han reagerar med eksem inom någon halvtimme men magen och det tar ofta 1-2 dagar.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-16 22:53:29 följande:
    Mithrandil: han tål inte mjölk heller..

Jo vete är gluten men det är inte glutenintolerant han är. Veteallergi och glutenintolerans är två skilda saker. Det är olika proteiner...
    Nä gluten (inkl vete) har inte alltid sena reaktioner. Han reagerar med eksem inom någon halvtimme men magen och det tar ofta 1-2 dagar.
    Måste vara jobbigt att ha många olika allergier?
    Men jag antar att man kanske vänjer sig tillslut?
  • ELI 79

Mithrandil: jo det är jobbigt och vi är fortfarande i utredningsfasen så det kan vara fler saker om vi ha otur men hoppas inte. Man vänjer sig faktiskt till slut och det blir en del i vardagen. Det blir liksom inpräntat till slut men jag hoppas fortfarande vi har haft fel hela tiden ;)

Den blir något som ständigt rullar i huvudet. Stora sonen har också magproblem och får medicin plus astma. Sen är jag ssk också så det är mest såna här saker som kretsar i huvudet hela tiden ;)

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-16 23:02:58 följande:
    Mithrandil: jo det är jobbigt och vi är fortfarande i utredningsfasen så det kan vara fler saker om vi ha otur men hoppas inte. Man vänjer sig faktiskt till slut och det blir en del i vardagen. Det blir liksom inpräntat till slut men jag hoppas fortfarande vi har haft fel hela tiden ;)

Den blir något som ständigt rullar i huvudet. Stora sonen har också magproblem och får medicin plus astma. Sen är jag ssk också så det är mest såna här saker som kretsar i huvudet hela tiden ;)
    Skönt att man vänjer sig. Håller verkligen tummarna för att ni slipper fler allergier. En räcker gott och väl och 2 är 2 för mycket.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:46:26 följande:
    Tack! Ja, det enklaste hade kanske varit att testa köpa mjölkfri ersättning och se om hon äter den, men jag känner mig lite snål, den är ju oerhört dyr vill jag minnas? Men kanske inte blir lika kostsamt nu som då eftersom tjejen är bara ska ha ersättning 2 gånger om dagen. de lär ju inte gå med på att ge mig recept eftersom de inte vill att jag ska utesluta något i dagsläget.

tack iaf för dina tips, ungefär så ser mitt egna nya schema ut. bara det att jag tagit bort ett mellanmål och bytt ut till nattmål.
    Du behöver nog bara köpa första burken själv. Testa och ser ni förbättring ringer ni till läkare el. bvc och får förhoppningsvis recept.

Jag skrev ju tidigare att vi till slut fick läkaren med oss och "fick" testa mjölkfritt. Men övriga allergier har vi först pratat med läkaren och han har sagt att "nääää så är det nog inte", "eksem är oftast inte tecken på allergi" osv. Vi har helt enkelt gått på vår magkänsla och uteslutit det vi trott och sen provocerat, SEN har vi meddelat läkaren vad hon är allergisk mot. Först då tror de en, när man redan har testat.

Mellis kan du ge tex
    smörgås med mjölkfritt margarin el. leverpastej (kolla att den inte innehåller mjölk) el skinka
    smothie gjord på havredryck/risdryck, bär, banan och nån tipsade här om dagen att ha i avokado också. Kan ges i vällingflaska!
    Havreyougurt från yosa
    Och så fruktpureér såklart
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-17 07:57:23 följande:
    Du behöver nog bara köpa första burken själv. Testa och ser ni förbättring ringer ni till läkare el. bvc och får förhoppningsvis recept.

Jag skrev ju tidigare att vi till slut fick läkaren med oss och "fick" testa mjölkfritt. Men övriga allergier har vi först pratat med läkaren och han har sagt att "nääää så är det nog inte", "eksem är oftast inte tecken på allergi" osv. Vi har helt enkelt gått på vår magkänsla och uteslutit det vi trott och sen provocerat, SEN har vi meddelat läkaren vad hon är allergisk mot. Först då tror de en, när man redan har testat.

Mellis kan du ge tex
    smörgås med mjölkfritt margarin el. leverpastej (kolla att den inte innehåller mjölk) el skinka
    smothie gjord på havredryck/risdryck, bär, banan och nån tipsade här om dagen att ha i avokado också. Kan ges i vällingflaska!
    Havreyougurt från yosa
    Och så fruktpureér såklart
    Tack!
    Jag ska prata med läkaren igen idag. vi ska dit kl 10 för att ta fler prover.
    Ska säga som det är att jag kommer att utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.
    Lilltjejen har skrikit från vi åkte därifrån igår tills nu. hon är glad kanske 20min när hon precis vaknat men sen vill hon bara vara i famnen och man ska GÅ, absolut inte bara sitta still. Sover dåligt igen och sådär så något måste ju göras för att hon ska få lov att må bra.
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-02-17 08:47:01 följande:
    Tack!
    Jag ska prata med läkaren igen idag. vi ska dit kl 10 för att ta fler prover.
    Ska säga som det är att jag kommer att utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.
    Lilltjejen har skrikit från vi åkte därifrån igår tills nu. hon är glad kanske 20min när hon precis vaknat men sen vill hon bara vara i famnen och man ska GÅ, absolut inte bara sitta still. Sover dåligt igen och sådär så något måste ju göras för att hon ska få lov att må bra.
    Lycka till idag! Jag ska hålla tummarna för att de går på eran linje och skriver ut ersättning!
  • Tibell

Mithrandil: stackars liten :( blir så ledsen när jag hör om läkare som inte tror på föräldrarna! Vi hade samma problem med våran minsting. När hon var 2 månader hade hon fortfarande inte passerat födelsevikten, var alltid missnöjd, matvägrade, hade eksem och var så förstoppad att vi fick hjälpa henne att bajsa var 4: e dag. Dessutom reagerade hon till och med via kontakt med mjölk men läkaren trodde ändå inte på oss eftersom det inte visade på något prov. Vi bytte Tillslut läkare och fick en kanon bra en :)
    Nu är hon snart 16 månader och har massvis med allergier . Och det är först nu provet visade positivt på mjölkallergi!
    Kan tillägga att det var samma läkare som inte ville skriva ut astmamediciner till henne trots tydliga symtom. Idag inhaleras hon tre gånger om dagen + en pulverastmamedicin för aj astma, och detta är bara underhållsdosen. Så man skanknte alltid lyssna på läkare!
    Håller tummarna att alt går bra idag!!

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:46:26 följande:
    Tack! Ja, det enklaste hade kanske varit att testa köpa mjölkfri ersättning och se om hon äter den, men jag känner mig lite snål, den är ju oerhört dyr vill jag minnas? Men kanske inte blir lika kostsamt nu som då eftersom tjejen är bara ska ha ersättning 2 gånger om dagen. de lär ju inte gå med på att ge mig recept eftersom de inte vill att jag ska utesluta något i dagsläget.

tack iaf för dina tips, ungefär så ser mitt egna nya schema ut. bara det att jag tagit bort ett mellanmål och bytt ut till nattmål.h hämta
    Du kan komma hit och hämta en burk om du vill. Ibland har Bvc, ibland barnmottagningar så man kan få en burk också..

Min lille visade ju sig inte tåla Althéra..
Svar på tråden Allergitråden