• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:16:42 följande:
    Jahaja.. ja något så allvarligt har hon aldrig haft. tack och lov.

Har lite humm om beteckningar och sådär sen sonen, men kan vara bra att läsa på lite igen för om jag minns rätt så var det nästan en hel vetenskap.

Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något. Men vår tjej kan ju gilla sånt hennes bror ratade också med lite tur.

Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?
    Om hon är 8månader nu så är hon inte förstor för ersättning, althera ska smaka bäst säger de som kan det där. Min son har svalt alla sorter vi gett utan problem så jag har inte koll, men allergiläkaren sa att det smakar ungefär som vanlig ersättning. Då kan man blanda i det i gröt och göra välling på så vet man att de får i sig det som de behöver med kalcium och sånt som experterna här har koll på. 

Vi gör gröt på ersättning och rismjöl just nu. Enagos äpplegröt har vi precis provat nu och sonen älskar det. Idag fick han en hel portion för första gången och skrattade och åt som en galning, han försökte tom. att böja sig fram och slicka tallriken. Får hoppas att hon gillar det, jag tycker inte det smakar apa. Är värre med risgröten och rismjölken, den gillar jag inte.  
  • Blå Flygare

Och så har jag läst sista sidan med och känner väl att mitt stycke till mithrandil inte var så aktuellt

• mithrandil
    t0va skrev 2011-02-16 22:27:11 följande:
    Om hon är 8månader nu så är hon inte förstor för ersättning, althera ska smaka bäst säger de som kan det där. Min son har svalt alla sorter vi gett utan problem så jag har inte koll, men allergiläkaren sa att det smakar ungefär som vanlig ersättning. Då kan man blanda i det i gröt och göra välling på så vet man att de får i sig det som de behöver med kalcium och sånt som experterna här har koll på. 

Vi gör gröt på ersättning och rismjöl just nu. Enagos äpplegröt har vi precis provat nu och sonen älskar det. Idag fick han en hel portion för första gången och skrattade och åt som en galning, han försökte tom. att böja sig fram och slicka tallriken. Får hoppas att hon gillar det, jag tycker inte det smakar apa. Är värre med risgröten och rismjölken, den gillar jag inte.  
    Haha.. smaken är som baken antar jag.
    När sonen skulle äta mjölkfritt provade vi enago gröt och välling och så åt han nutramigen. jag klarar bara inte av att få något utav det i munnen utan att få kväljningar. Men sonen gillade sin nutramigen. Bvc trodde att det berodde på att han åt den första gången redan vid ett par - tre veckors ålder för de sa att äldre barn aldrig brukar godta mjölkfri ersättning om de inte är vana. Men det är säkert olika det med.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Blå Flygare skrev 2011-02-16 22:28:27 följande:
    Och så har jag läst sista sidan med och känner väl att mitt stycke till mithrandil inte var så aktuellt
    Jag hade precis varit och tittat och nan 2 innehåller fiskolja faktiskt.
  • ELI 79

Mithrandil: min son visar/visade ofta inte reaktion från 1-2 dagar senare.
    När han var bebis och åt ersättning så åt han, skrek, åt och skrek.
    Han åt väldigt mkt och ville ha mat hela tiden. Skrek i timmar ändå. Vi tolkade det som om han trodde magontet var hunger och ville därför ha mer men det gjorde ju bara allt värre!!

Reaktioner behöver ju inte komma direkt utan det kan ta ett tag. Min son tål inte vete och det tar oftast 1-2 dygn innan vi ser reaktionen, ibland t o m längre tid.

• t0va
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:31:03 följande:
    Haha.. smaken är som baken antar jag.
    När sonen skulle äta mjölkfritt provade vi enago gröt och välling och så åt han nutramigen. jag klarar bara inte av att få något utav det i munnen utan att få kväljningar. Men sonen gillade sin nutramigen. Bvc trodde att det berodde på att han åt den första gången redan vid ett par - tre veckors ålder för de sa att äldre barn aldrig brukar godta mjölkfri ersättning om de inte är vana. Men det är säkert olika det med.
    Ja den smakar fruktansvärt.. vi provade profylac först och jag tyckte den smakade blötlagda gamla ostbågar, men nu efter snart 4månader så är det inte lika vidrigt, men vi har gått över till nutramigen nu och jag tycker bebisen luktar fruktansvärt... 

Jo får de från början är det nog lättare att acceptera smaken.  
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:16:42 följande:
    Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något. Men vår tjej kan ju gilla sånt hennes bror ratade också med lite tur.

Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?

tidigare har hon ätit:

Nattmål ersättning
    7 Välling
    10 ersättning
    11.30 - lunch + frukt
    14 - ersättnin¨g
    17 - gröt
    19 - Välling
    Vår son fick mjölkfri ersättning (nutramigen) vid 9 månaders ålder och han tog den utan problem. Han får fortfarande en skvätt på kvällen i dagsläget, istället för välling. Vi gör även gröt på nutra+rismjöl+olja+vätska.

Sonen är visserligen mycket äldre än din dotter (1,5år) men han har ätit ungefär samma hur länge som helst:
    morgon: gröt
    mellis: frukt
    lunch: lagad mat
    mellis: frukt/smörgås
    middag: lagad mat
    Kvällen: gröt + en skvätt välling

Det går ju att göra smothy (stavas?) eller egen puré som du blandar i något mättande i, banan om det tåls? Avocado har jag för mig diskuterades här i tråden häromdagen? Olja är mättande så ha gärna i det! Går också att blanda i ersättningspulver, om man nu har sådant och ungen accepterar smaken Flört

Några tips iaf...
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-16 22:35:07 följande:
    Mithrandil: min son visar/visade ofta inte reaktion från 1-2 dagar senare.
    När han var bebis och åt ersättning så åt han, skrek, åt och skrek.
    Han åt väldigt mkt och ville ha mat hela tiden. Skrek i timmar ändå. Vi tolkade det som om han trodde magontet var hunger och ville därför ha mer men det gjorde ju bara allt värre!!

Reaktioner behöver ju inte komma direkt utan det kan ta ett tag. Min son tål inte vete och det tar oftast 1-2 dygn innan vi ser reaktionen, ibland t o m längre tid.
    jag tror att läkaren vi träffade idag sa att gluten (vete är väl gluten?) alltid har sena reaktioner?
    Det var iaf svaret jag fick på min motfråga "om hon tål välling så kan hon väl inte vara allergisk mot gluten"

Men varför tålde han inte ersättning om det är vete han inte tål? Tål han inte mjölk heller?
  • Blå Flygare
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:33:28 följande:
    Jag hade precis varit och tittat och nan 2 innehåller fiskolja faktiskt.
    Fisk innehåller mer protein än fiskolja. Sen kan man visserligen reagera på en sort men inte en annan, men feta fiskar som ju olja kommer ifrån är det mindre risk att vara allergisk emot. Kan han äta rödspetta så släpp det med fiskoljan.
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-02-16 22:37:42 följande:
    Vår son fick mjölkfri ersättning (nutramigen) vid 9 månaders ålder och han tog den utan problem. Han får fortfarande en skvätt på kvällen i dagsläget, istället för välling. Vi gör även gröt på nutra+rismjöl+olja+vätska.

Sonen är visserligen mycket äldre än din dotter (1,5år) men han har ätit ungefär samma hur länge som helst:
    morgon: gröt
    mellis: frukt
    lunch: lagad mat
    mellis: frukt/smörgås
    middag: lagad mat
    Kvällen: gröt + en skvätt välling

Det går ju att göra smothy (stavas?) eller egen puré som du blandar i något mättande i, banan om det tåls? Avocado har jag för mig diskuterades här i tråden häromdagen? Olja är mättande så ha gärna i det! Går också att blanda i ersättningspulver, om man nu har sådant och ungen accepterar smaken Flört

Några tips iaf...
    Tack! Ja, det enklaste hade kanske varit att testa köpa mjölkfri ersättning och se om hon äter den, men jag känner mig lite snål, den är ju oerhört dyr vill jag minnas? Men kanske inte blir lika kostsamt nu som då eftersom tjejen är bara ska ha ersättning 2 gånger om dagen. de lär ju inte gå med på att ge mig recept eftersom de inte vill att jag ska utesluta något i dagsläget.

tack iaf för dina tips, ungefär så ser mitt egna nya schema ut. bara det att jag tagit bort ett mellanmål och bytt ut till nattmål.
Svar på tråden Allergitråden