• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Allrona skrev 2011-02-15 12:45:07 följande:
    På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Flört Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...
    Vi har hund, J har även astma men hon verkar inte vara allergisk mot den. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-02-15 09:05:11 följande:
    Okej.. så det kan alltså vara lite lurigt på så vis?
    Jag har ju tänkt tanken innan att hon skulle kunna vara mjölkallergisk, men eftersom hon inte alltid reagerar när vi gett henne mjölk och att hon tycks "tåla" vissa produkter med mjölk i säger jag alltid mig själv att jag inbillar mig.

Återstår att se hur hon kommer reagera utan mjölk nu i dessa 2v, för man ska väl fortfarande utesluta i 14dagar?
    Mjölk är ju inte ett enda ämne utan mjölk innehåller drygt ett 20-tal olika sorters protein - kasein och olika vassleproteiner. Det vanliga är att man reagerar på minst två olika proteiner - det gör att man kan vara olika känslig för olika saker som innehåller mjölkprotein eftersom förhållandet mellan de olika proteinerna kan variera beroende på framställning/bearbetning.
    Därav att en del mjölkallergiker klarar av att äta produkter av får-/get-/buffelmjölk och andra inte - en stor andel av proteinerna är samma i såväl ko, får, get och buffelmjölk, medan andra varierar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-15 12:45:07 följande:
    På tal om djur och allergier. Har ni andra djur. Stora dottern tjatar som sjutton att hon vill ha kanin, hamnster, marsvin eller bara NÅGOT djur. Har gått så långt att jag kan sträcka mig till guldfisk Flört Dottern har ju förutom sina allergier även astma (förkylningsastma ?) och jag är livrädd att hon även skulle utveckla allergi mot pälsdjur om vi skaffar det. Hur har ni andra tänkt? Tänker även att pälsdjur kan försämra hennes redan befintliga astmabesvär utan att hon är allergisk? Jag vill ju gärna kunna ge min stora tjej ett djur men inte till bekostnad av lillasysters hälsa...
    Vi har bestämt att inte skaffa pälsdjur. Sonen har förkylningsastma och allergi mot cashew och pistage, dottern ett flertal födoämnesallergier. Pappan har varit väldigt allergisk mot flera olika pollen, astma. Jag har haft känslighet mot pollen. Både jag och pappan reagerar på vissa pälsdjur. Vågar inte med denna bakgrund, finns även fler allergier i släkten om vi går utanför vår lilla familj.

Kanske en reptil eller fisk? 
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-02-15 12:57:50 följande:
    Vi har bestämt att inte skaffa pälsdjur. Sonen har förkylningsastma och allergi mot cashew och pistage, dottern ett flertal födoämnesallergier. Pappan har varit väldigt allergisk mot flera olika pollen, astma. Jag har haft känslighet mot pollen. Både jag och pappan reagerar på vissa pälsdjur. Vågar inte med denna bakgrund, finns även fler allergier i släkten om vi går utanför vår lilla familj.

Kanske en reptil eller fisk? 
    Jag fisk har vi sagt att det är ok men jag förstår ju att storasyster inte tycker det är lika roligt som ett pälsdjur Drömmer Tycker så synd om henne ibland för hon får stå tillbaka så mycket för lillasysters allergier, astma, sjukbesök och sjukdomsutredningar...
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-02-15 10:44:25 följande:
    Jag ska testa salt på avokadon. Hon äter lite avokado men inga mängder men med lite salt kanske det kan bli mer. Vi berikar all mat med duocal och calogen så fett ska hon få i sig. Tycker vi får rätt dålig hjälp av dietisten faktiskt. Hon lyssnar och tror på oss och är bra så men tips är hon dålig på att ge. Det enda de har sagt är att vi inte ska ge sötsaker mellan måltiderna för att hon ska vara hungrig och äta bra vid maten. Efter kvällsmaten blir det alltid någon efterrätt eller snacks för att få i henne mer.
    Är hon inte så förtjust i avokado så kan du ändå använda avokado som "näringsberikning" genom att den är rätt smaklös i sig själv - går att mixa ner avokado i tex smoothies så blir de energirikare, göra chokladmousse av (googla för recept men i princip avokado, kakao, vatten och ngt att söta med) till efterrätt eller mellanmål
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-15 13:05:18 följande:
    Jag fisk har vi sagt att det är ok men jag förstår ju att storasyster inte tycker det är lika roligt som ett pälsdjur Drömmer Tycker så synd om henne ibland för hon får stå tillbaka så mycket för lillasysters allergier, astma, sjukbesök och sjukdomsutredningar...
    Hur känner ni inför en reptil eller liknande? Finns allt från sköldpaddor till ödlor och ormar. Vandrande pinnar och annat spännande.
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-02-15 13:20:26 följande:
    Hur känner ni inför en reptil eller liknande? Finns allt från sköldpaddor till ödlor och ormar. Vandrande pinnar och annat spännande.
    Ha ha, vandrade pinnar hade jag när jag var liten Skrattande Jag har faktiskt föreslagit vandrande pinnar eller ödlor men hon rynkar bara på näsan. Ormar kommer inte innanför vår dörr och sköldpaddor känns som att de lever på tok för länge Drömmer Men jag kanske ska försöka övertala henne om en ödla ändå, de känns ju hyffsat lättskötta och allergivändliga och kanske lite roligare än fiskar i alla fall. Har du tips på något sort?
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-15 13:46:05 följande:
    Ha ha, vandrade pinnar hade jag när jag var liten Skrattande Jag har faktiskt föreslagit vandrande pinnar eller ödlor men hon rynkar bara på näsan. Ormar kommer inte innanför vår dörr och sköldpaddor känns som att de lever på tok för länge Drömmer Men jag kanske ska försöka övertala henne om en ödla ändå, de känns ju hyffsat lättskötta och allergivändliga och kanske lite roligare än fiskar i alla fall. Har du tips på något sort?
    Just ödlor kan jag nästan inget om. Hade du haft en fråga om ormar eller möss hade jag kanske kunnat svara. Skrattande
  • t0va
    Mela78 skrev 2011-02-15 13:54:54 följande:
    Just ödlor kan jag nästan inget om. Hade du haft en fråga om ormar eller möss hade jag kanske kunnat svara. Skrattande
    jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på Flört

Här har jag bakat i 2 dagar utan att tänka på att Theo kanske reagerar på ägg och allt annat, men det har inte varit något alls så förhoppningsvis så är det bara mjölken som är hans problem. 

I helgen ska vi åka till mina släktingar igen för hans dopkalas, får se om han blir lika dålig den här gången. Får väl sätta en person på att övervaka honom ifall folk vill hålla. Är kanske en uppgift för faddern.  
  • Mela78
    t0va skrev 2011-02-15 14:00:44 följande:
    jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på Flört
Svar på tråden Allergitråden