• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2011-02-15 11:04:03 följande:
    Din dietist skulle jag vilja träffa! Sådan vård får då inte vi.
    Det tog ett tag innan matvägran riktigt togs på allvar. Innan var det fokus på produkter, recept, hur man ska ta saker med dagis och släkt...
  • ELI 79

Nu har vi sedan 3 nätter flyttat in E till storebror så de sover i samma rum. Han har då vaknat varje natt som vanligt men bara några minuter!!

• Mama Law
    Kavat skrev 2011-02-15 20:07:28 följande:
    Ja, det låter förjäkligt. Det är ju det jag alltid sagt, man är mer diskriminerad som allergiker än som t.ex rullstolsbunden... Fast det är ingen som förstår det förän de sitter i sitsen...

Lite frågor bara, för jag fick lite smått "panik" här. Dottern börjar ju i höst, men tanken är ju att ha barnen på samma skola... Vet ju att W har svår astma osv samt allergier. Men är det astman i sig som gör att han måste ha serparat hus?
     Tål han pälsdjur? Tänkte på att det stod att de flesta hade pälsdjur hemma, då måste de slussas in eller?
    Meningen är att huset som köps in ska byggas om och slussar för flickor och pojkar ska byggas. Barnen kommer att slussa och få byta kläder, kläder som kommunen kommer stå för + plus att kläderna kommer att tvättas i huset så det är inget som föräldrarna kommer att behöva tänka på. Vad gäller raster och sånt så kommer barnen inte behöva byta om då utan få sätta på sig sina utekläder och få hjälp att ta sig upp till skolgården av de lärare och resurser som kommer att vara inblandade i klassen. Dessutom kommer åtgärder göras när det gäller säkertheten runt huset som övergångställe med blinkande varningslampa, gärsgården kommer att bytas ut mot en stabilt staket. osv. Massor kommer att göras och detta är föräldrarna medvetna om då vi hade ett info möte om detta 8 feb. 

Wiking är svårt allergisk mot pälsdjur då främst hund. Vilket de flesta har, men genom de studier som gjorts där man tittat på hur mycket klädbytet gör så är det en stor förbättring jämfört med att barnen ska ha rena kläder på sig varje morgon hemifrån.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Allrona

Okej då anser inte jag att föräldrarna har så mycket att gnälla över. Men oj så jobbigt för er att behöva ta fighten! Hur tar W det? Är han medveten om vad som händer?

• 2små2stora

Igår fick W samma mat som i förrgår men då kräktes han inte alls som dagen innan. Den enda skillnaden jag kan komma på är att de hade ätit pannbiff på dagis och J skulle absolut visa sin lillebror för kompisarna som petade på honom och stoppade in nappen.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-16 08:21:27 följande:
    Okej då anser inte jag att föräldrarna har så mycket att gnälla över. Men oj så jobbigt för er att behöva ta fighten! Hur tar W det? Är han medveten om vad som händer?
    Nej han är som tur är omedveten om vad som händer. Han märker ju på oss att det är något som inte stämmer. Vi har valt att inte säga något efter som han ev. ska gå med de här barnen i höst och jag vill inte att han ska få fel uppfattning pga. det. Vi däremot mår piss. Jag drar mig för att hämta och lämna på dagis då flera av dessa föräldrar har sina barn där. Jag sover knappt då dels på grund av W´s sömnproblem och nu för att jag ligger och grubblar på det här. Som läget är nu har jag ingen lust att sätta mitt barn med deras barn och behöva träffa föräldrarna. 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mithrandil

Åh jag blir så arg på mig själv!
    Var hos vår bvc sköterska igår och hon tyckte att det mer lät som om dottern hade blivit magsjuk förra gången hon reagerade på ersättningen så hon tyckte vi skulle avbryta den mjölkfria kosten eftersom dottern åt för lite av den. Efter mycket om och men bestämde vi oss för att ge henne ersättning igen och sagt och gjort, hon klarade av första flaskan ganska så bra, hon kräktes litegrann en gång bara så jag gav henne ytterligare en flaska (hon brukar äta 2 flaskor ersättning per dag) och nån timme efter det får hon världens diarré igen.

sitter och väntar på att barnmott ska ringa tillbaka, nu får det helt enkelt vara nog med att ge henne mjölkprodukter. Stackars lilla flicka. Känns ju verkligen inte som om det skulle kunna vara nån magsjuka, varför skulle den plötsligt komma varje gång vi ger henne ersättning.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ViFrånLandet

Mama law: Usch så jobbigt ni har det! Och usch och fy för föräldrar (och annat folk) som inte förstår att det är viktigt att ALLA får samma chans att gå i skola osv... Skickar dig en styrkekram, även om jag förstår att det inte hjälper mot problemen i sig Hjärta

• 2små2stora
    Mama Law: vilken trist attityd av föräldrarna
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet

Jag ska upp till dagis idag vid 14-tiden för att träffa politiker och skolchefer och allt vad det är... Inte för Gabriels skull utan för förskolan i allmänhet men personalen såg gärna att jag kom dit och gav mina synpunkter på personalbrist etc, hur det påverkar G samt de andra barnen med hans allergier...

Jag vet vad jag vill säga till dem, att det behövs mer personal bla, då G tar upp otroligt mycket tid med passning vid matsituationer, extra tvätt av samtliga barn, noggrann städning etc etc... MEN, jag är samtidigt rädd att de hellre sätter G på ett allergidagis i stan än att göra div förändringar här hemma i byn! Jag är så kluven, hur hårt bör jag gå på dem???

Svar på tråden Allergitråden