• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Mela78 skrev 2011-02-15 14:01:40 följande:
    Jag har läst på FL förmycket, alla svärmödrar ska tydligen vara skräcködlor... villken tur att just jag fått den som inte blev en ödla utan en underbar ängel Hjärta
  • Allrona
    t0va skrev 2011-02-15 14:00:44 följande:
    jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på Flört
    Ha ha, en sån har jag redan och förhoppningsvis dröjer det lääääänge innan dottern skaffar en sådan Flört
  • Mela78

En fråga. Läste i blandade trådar under allergi och snubblade över en fråga om avokado-allergi.

Dottern reagerar med diarré och utslag varje gång hon provat avokado. Vet att reaktioner på avokado ofta har samband med latexallergi. Hon har även reagerat på banan när hon var liten, på samma sätt som på avokado, men då kräktes hon också. Hon har även reagerat på plommon och något mer som man kan få korsreaktioner på vid latexallergi.

Frågan lyder, är det alldeles galet att provocera med avokado lite då och då? Finns det risk att vi genom att provocera med avokado/plommon osv kan "utlösa" en latexallergi? Visst kan vi fortsätta att ge banan då hon inte längre reagerar på det? 

• ViFrånLandet

Airro: Vi hade katter förut men fick lov att ta bort dem då Gs astma bara blev värre och värre... Är fortfarande inte säkra på att det berodde på det men ju längre tiden gick efter att katterna var borta blev han bättre och nu har vi inte behövt medicinera honom på evigheter trots förkylningar... Så vi tror ju snarare att han är kattallergiker än asmatiker och ska jag vara helt ärlig föredrar jag nog det Flört

• Kavat
    Kavat skrev 2011-02-14 22:25:37 följande:
    Gluten SKA introduceras försiktigt och om man ger mer än 3 gröt/vällingmål om dagen med vete så tycker inte jag det är så försiktigt...  Men enstaka gånger spelar ju ingen roll givetvis.
    Återkommer imorgon, bebis som vaknat...
    Ja, alltså för att minska risken att man ska utveckla glutenintolerans så rekomenderar de att man ska introducera gluten försiktigt och helst under skydd av amning.

Men var hos dietisten idag och kom nu på vad jag glömde fråga. Gluten! Men med tanke på att hon tyckte jag skulle övergå helt till Neocate och skrev vad jag skule försöka med så är vi flera månader fram i tiden, så gissar att hon tyckte glutenintroduktionen skulle ske senare.

(Vi har diskuterat detta hypotetiskt innan jag visste att jag var glutenintolerant, men tanke på sonens sädesslagsallergi och då sa hon att det viktiga är försiktig introduktion.)

Om man ger Enago så innehåller den rättså mycket vete och då skulle åtminstonde jag hålla nere mängden välling/gröt till max 3 mål. För de flesta äter ju även sen pasta, smörgås och annat med gluten i så gluten-målen kanske blir ännu fler i själva verket.

Angående havre så innehåller inte det så mycket gluten utan det som finns är genom kontamination i hanteringen (upp till någon procent har jag för mig) men mjölkproteinallergiska som får havredryck och havregrädde och havregröt, i välling och havre- vad det kan vara, får väldigt mycket havre i sig.
    Nu har jag två barn som inte tål havre heller, så om jag hade fått göra om allt så hade jag gett och ätit mycket mindre havre till mina.

Nu utvecklar inte alla havreallergi men faktum är att havreallergin har ökat sedan alla bra havreprodukter kom i handeln. Liksom man tidigare ersatte mjölk med soja, då ökade sojaallergin. Så mitt råd är att variera så gott man kan!
  • Mama Law
    Hej alla. Vet att ni kämpar på med era barn. Så gör även jag. Vi står inför att W ska börja förskoleklass till hösten vilket inte är lätt. Har ni barn som snart ska börja förskoleklass och behöver allergianpassad lokal så kom ihåg att göra det långt innan. Här får ni en länk om hur det går hos oss. Risken finns att W inte kan börja till hösten pga av andra föräldrar. W ses inte anses jag som en människa med astma och allergi utan som en med pest kolera, lepra ja iaf nåt dödligt.. Va ute i tid för det behöver inte gå smärtfritt som vi hoppats på.

http://www.dt.se/nyheter/orsa/article897228.ece?pageNumber=1#comments
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • ELI 79

I morgon bär det av till dietisten. Förra veckan blev det ju inställt pga vädret. Ska bli intressant att se vad hon säger.
    De vi trots allt känner oss relativt säkra på (trots att jag ibland får för mig motsatsen ) är ju veteallergin och att han är relativt känslig så vi utesluter ju alla sädesslag för att minska risken för veteintag.
    Mjölk däremot är vi otroligt skeptiska till...men det återstår att se.

Kinderna är inte röda när han inte får i sig nån vete, humöret är ju väldigt bra, magen blir mindre och mindre och han är inte förstoppad. Så det är ju ganska tydligt.
    Mjölken har vi dock inte lyckats se någon skillnad med än...

• Mama Law
    Allrona skrev 2011-02-15 19:18:57 följande:
    Mamma law - exakt vad är de andra föräldrarna emot?
    Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst. 

Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden