• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-18 18:51:25 följande:
    Allt under <0,35kU/l räknas till RAST-klass 0,
    För att räknas som positiv reaktion så ska det vara rastklass 1-6, dvs att själva värdet på mängden IgE-antikroppar ska vara mer än 0,35 kU/l
    Fördelningen mellan de olika RAST-klasserna finns tex på slutet av dokumentet här:
    www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Var det de siffrorna Leos läkare kan ha pratat om när han sade att värdet för ägg låg på 20?? För jag fattade inte riktigt om det var mycket eller lite....eller hur pass illa det var.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-18 21:54:15 följande:
    Var det de siffrorna Leos läkare kan ha pratat om när han sade att värdet för ägg låg på 20?? För jag fattade inte riktigt om det var mycket eller lite....eller hur pass illa det var.
    Det bör det nog ha varit. Att koncentrationen av IgE-antikroppar i blodet var 20 kU/l, vilket inte är så jättemycket men ändå mer än att det bara är rätt så svagt positivt, så klart positivt kan man väl säga när det hamnar i RAST 2.
    Med tanke på att det finns de som har över hundra så är det inte så mycket, men ändå att det är ett klart positivt test.

Ju högre RAST-klass (dvs desto mer IgE-antikroppar man har i blodet) desto större är sannolikhet att man ska få väldigt kraftiga och ev även anafylaktiska reaktioner, men det finns ingen garanti att man inte kan få kraftiga reaktioner även om det bara visar svagt när det handlar om den enskillda individen, men på populationsnivå eller vad man ska säga så är det högre sannolikhet att få allvarlig reaktion om man har högt på RAST och sannolikheten är betydligt mindre att få allvarliga reaktioner om man hamnar i de låga RAST-klasserna.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mama Law

Har idag pratat med lokaltidningen, artikeln kommer ut på måndag. Samtidigt förbannar jag mig själv som går in och läser vad som kommenteras fortfarande. Jag blir så arg, ledsen och besviken. Måste orka kämpa för min son, men snart vet jag inte om jag orkar kämpa längre. Jag byter gärna med dessa människor som har friska barn så dom får uppleva en vecka i vårt liv för att dom ska fatta.....Gråter

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mithrandil
    Mama Law skrev 2011-02-18 23:58:03 följande:
    Har idag pratat med lokaltidningen, artikeln kommer ut på måndag. Samtidigt förbannar jag mig själv som går in och läser vad som kommenteras fortfarande. Jag blir så arg, ledsen och besviken. Måste orka kämpa för min son, men snart vet jag inte om jag orkar kämpa längre. Jag byter gärna med dessa människor som har friska barn så dom får uppleva en vecka i vårt liv för att dom ska fatta.....Gråter
    Jag vet kanske inte vad jag pratar om egentligen men du ska se att det säkert känns annorlunda snart!
    Kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara, men fi fixar det!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kokar ni vattnet till nutramigen2 eller tar ni bara kranvatten?
    har precis slutat koka vatten till lillan, men det står på förpackningen att det är viktigt att göra som det står på burken.

• ELI 79

Tog bara kranvatten. Står ju även på "vanlig" ersättning att det är viktigt ;)

Här sover sonen ok. Sov 20-04:30, somnade om efter typ 2 timmar och sov 2 timmar till, han sover ju ändå hela nätter nu. Så stort sömnbehov har han ju aldrig haft.

Stora killen vaknade också vid 04:30 och hade jätteont i magen :( så less på detta. Ser inget mönster i hans problem med magen alls :)

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-19 08:48:15 följande:
    Tog bara kranvatten. Står ju även på "vanlig" ersättning att det är viktigt ;)

Här sover sonen ok. Sov 20-04:30, somnade om efter typ 2 timmar och sov 2 timmar till, han sover ju ändå hela nätter nu. Så stort sömnbehov har han ju aldrig haft.

Stora killen vaknade också vid 04:30 och hade jätteont i magen :( så less på detta. Ser inget mönster i hans problem med magen alls :)
    Ja jag tog kranvatten och hon drack utan protester.

Hur gamla är dina barn?
  • JPL
    Blå Flygare skrev 2011-02-18 20:31:55 följande:
    Den visar på RAST och det sa de var en förutsättning för att få hyposens. Inte för att de annars inte trodde på det, utan för att metoden är utvecklad för IgE-förmedlad allergi och inte andra "överkänsligheter". Att behandlingen inte har effekt mot dessa.
    Ja det är ju sant att forsknignen är gjord för igE-förmedlad allergi. Med obekant effekt på annan allergi. Synd för mig dock.
Svar på tråden Allergitråden