• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-18 11:30:35 följande:
    Vilket är mest tillförlitligt?
    men även om ett blodprov visar negativt så kan man vara superkänslig ändå! ingen av mina barn visar något på vare sig vete, havre eller majs, & de är känsliga mot alla de tre, förutom mjölk, baljväxter ägg etc, som de inte heller visar nåt på. det enda allergi min son har enligt blodprov är jordnöt.
  • mithrandil

Natten som var var en fantastisk natt.
    Lillan vaknade nångång runt 22 och fick nappen men somnade om direkt, behövde inte ens ta upp henne.
    Sen vaknade hon 5.20 och fick lite välling och efter det sov hon ända till kl 7.35. Känns som om man kommit till himmelen. så skönt att slippa vara vaken från kl 5 och framåt. Hon var glad och ville inte vara i famnen alls utan hon ville bara leka. Man började ju fundera lite.. kan det ge resultat så oerhört snabbt?

men sen efter middagen har hon bara skrikit. Oavsett om man burit eller haft henne på golvet så illvrålar hon verkligen. tillslut fick hon en ny flaska välling och sen i säng med henne. Hoppas verkligen hon är gladare när hon vaknar igen.

Jag är iaf glad att hon godtog både enagos gröt och välling. själv tycker jag de smakar fan rent ut sagt.
    Ska se om hon godtar nutramigenen också.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • JPL
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:21:20 följande:
    Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. {#emotions_dlg.flower}  Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.
    Kan din visa din allergi på test? Jag visar inte allergi på vare sig blodprov eller pricjktest så jag kan inte få hyposensibilisering enligt min läkare. Trots att min allergi begränsar min vardag väsentligt. Men som du säger så kanske man inte tål behandlingen heller när man är så känslig.
  • ELI 79

Mithrandil: min son är ofta supertrött (och grinig) när han haft urusla nätter pga allergi

• ELI 79

Fasen jäkla mobil ;)

Han är isf tröttare när han faktiskt sovit en bra natt jämförelsevis när han sovit dåliga nätter, precis som om han då faktiskt har möjlighet att ta igen sig för att han mår bra.

Hon kanske bara var trött?
    Sonen sov ju 20-07 i natt men somnade framför film redan kl 11 igen idag.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-18 14:51:21 följande:
    Fasen jäkla mobil ;)

Han är isf tröttare när han faktiskt sovit en bra natt jämförelsevis när han sovit dåliga nätter, precis som om han då faktiskt har möjlighet att ta igen sig för att han mår bra.

Hon kanske bara var trött?
    Sonen sov ju 20-07 i natt men somnade framför film redan kl 11 igen idag.
    Vet i tusan om hon var trött, hon hade vaknat vid 11 efter att ha sovit strax under en timme och hon åt lunch kl 11.30. Men som du skriver, hon kanske behöver ta igen sig nu när hon inte mått bra under en tid.
    Hon var iaf gladare och piggare på förmiddagen än hon varit på länge och dessutom sov hon underbart bra under natten. ett litet steg fram!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Ja och man kan ju inte förvänta sig att allt blir guld och gröna skogar direkt. Vår son har perioder på 1-3 då han sover bra och sen dålig period igen beroende på vad han får i sig.

• Kavat

OLW har släppt nya chips Dill & Gräslök SUPERCHIPS utan mjölk i!!!! Jag ringde OLW och dubbelkollade för jag litade inte riktigt på att de tänkt till.

(Finns nog 2 andra dill & gräslök från OLW med mjölk, så läs noga)

• LillSkruttet
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:05:33 följande:
    Nä, de är ju så små. Han mölade ju inte dem. De går väl att svälja hela?
    haha, vad roligt att höra fler använda det ordet (möla). Ska testa rispuffarna.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden