• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Zelmilainen
    Kavat skrev 2011-02-19 18:02:38 följande:
    JPL skrev 2011-02-19 17:30:13 följande:
    I min familj gillar vi denna:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p129045...
    Borde lägga upp en bild men då måste jag först klippa bort alla barn som inte är mina.
    Laktosfritt är ju enkelt att göra. Kolla även utanallt.blogspot.com/search/label/Sm%C3%B6rg... om inte annat för lite inspiration.

Jag brukade göra en blandning på majonäs och creme fraiche när vi åt det då jag tyckte det blev fräschare. Men man kan säkert bara använda creme fraiche också.

Jag tog leverpastej och blanda med creme fraiche och smörgåsgurka och  i ett lager och skinka, creme fraiche, gräslök/purjolök ev pepparrot och salt peppar i nästa lager och ev tunt lager creme fraiche uppepå alternativt t.ex mjukost på tub. Ja, det går att göra hur gott som helst utan både laktos och skaldjur, vitlök mm. Men kolla alla ingredienser noga och tänk på att mjölk - laktos går under skummjölk mm.
    så om det innehåller skummjölk ska ja se upp? tack för hjälpen. sparade länken.
    nehepp...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-19 18:07:00 följande:
    Ekströms chokladpudding. Kan den tänkas tålas här hemma om man blandar med rismjölk?
    Ja, det har funkat här åtminstonde. Ersätter mjölk med 1/3 kokosmjölk (helst den tjocka "grädden") och 2/3 risdryck. Det blir dock lite vattnigt ändå så då har jag tagit en liten mängd risdryck och kokat upp med t.ex maizena eller gelatinpulver och sedan gjort som "vanligt".
    Snabbgelatin funkar alldeles ypperligt, men är ju lite dyrare. Thicken Up och de produkterna som kan kallröras borde också funka bra.
  • Tibell

K kavat : tack :) vågade inte chansa till lilla men gjorde på solhavre till stora. Får väl se om det blir ätbart !
    Lilla hönan är kass i astman och fick åka in till Barnmedicin igår så jag vågade inte chansa om det kanske fanns vete i.
    Jag är ju osäker på om det är vete som triggar igång astman så illa denna gången eftersom hon har veteprickar runt munnen. Men samtidigt är hon lite febrig och snuvig så det kan ju ha med det att göra med!

• tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-19 16:27:18 följande:

Tittade på ELI79 bilder ... min snart 2årige son har sådan mage med. Röda kinder till och från, trodde det var kyla, värme annat.
    Tips på vetefritt bröd att ge honom?

eftersom lillebror enligt vad du skrivit här reagerar på havre & majs, förutom vete, så skulle jag om jag var du börja från noll & ge storebror bröd utan det också. mina barn har båda samma allergier som er minsting, dvs mjölk, ägg, sädesslag, fisk, baljväxter, jordnöt, majs, etc.. (eller, lillasyster har vi inte testat baljväxter eller ägg på ännu, hon är 11 månader) & de äter riskakor & Oldas risbröd. det finns inget mjukt bröd utan vete & majs i butikerna, men om de tolererar bovete kan jag rekommendera Risentas lingonbröd som du lätt bakar själv. vad gäller hårt bröd så är ju många knäckebröd bakade på enbart råg, men de är ju alla kontaminerade med vete. 
  • mithrandil

Idag vet jag inte vad som hände.
    Lillan har fått som små små prickar i ansiktet och lite på övriga kroppen med men mest i ansiktet och i nacken.
    Hon har kräkts och haft väldigt lös avföring, fast ändå inte riktigt diarre. Hon har varit lite rosslig och haft lite problem med andningen (det sjönk in i gropen under halsen och även utåt nyckelbenen när hon andades inåt)men det gick över av sig själv efter att hon sovit lite. Hon har skrikit i princip hela dagen oavsett om jag burit henne eller inte och hon har varit intill omöjlig att söva och har inte sovit längre än 30min 2 gånger idag.

Vad är det som har hänt? Tål hon inte nutramigenen? Eller är det här något helt annat?

I övrigt, måste man ge barn gröt? Kan jag inte byta ut gröten mot välling? Tycker enago gröt smakar aphuvud och är alldeles för blaskig.

K Kavat: Haha.. ja du har ju rätt, finns ingen läkare som vill svara på mina frågor en lördagförmiddag.
    Dessutom så litar jag inte mycket på vården heller nu längre sen vi fått kämpa så med alla dotterns små krämpor som ingen velat lyssna till förrens hon gått ur kurvan helt och börjat gå ner i vikt på köpet.

det kanske hade varit en bra affärside, öppna ett allergiinriktat bageri eller restaurang.
    Vet ett bageri i gbg som bara gör glutenfria bakverk och bröd. det är väldigt välbesökt eftersom det är gbgs enda glutenfria bageri.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Agnes72

Hej tittar in igen och frågar råd.

Vår pojke var hos kompis igår och fick i sig mjölkprotein, igår kväll mådde han illa, magen står ut på honom idag (som en boll) , haft ont i magen hela dagen. Blir hård i magen direkt.
    Någon som har barn som reagerar på samma sätt?

Funderar, ska vi ge klyx för att rensa ut kroppen, men detta är trauma för honom (har lång förstoppningshistoria) eller bara vänta ut?

• Tibell

Agnes : våran dotter reagerar precis likadant. Jag hade gett klyx. Så slipper det bli ännu värre.
    Stackars liten :(

• Agnes72
    Tibell skrev 2011-02-19 20:47:04 följande:
    Agnes : våran dotter reagerar precis likadant. Jag hade gett klyx. Så slipper det bli ännu värre.
    Stackars liten :(
    Lika bra att vi gör det imorgon då.
    Jag trodde inte att han skulle reagera så, det var inte mängder han fick i sig. Han har inte visat allergi i blodprover, men vi såg skillnad när vi uteslöt.
Svar på tråden Allergitråden