• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80
    Kavat skrev 2011-02-18 16:22:25 följande:
    OLW har släppt nya chips Dill & Gräslök SUPERCHIPS utan mjölk i!!!! Jag ringde OLW och dubbelkollade för jag litade inte riktigt på att de tänkt till.

(Finns nog 2 andra dill & gräslök från OLW med mjölk, så läs noga)
    Då kanske man ska prova den chipsen nångång :=)
  • Maddisen80

Jag kollade på grillad kycklingen de innehöll inte vetemjöl men får ont i magen ändå ,men min ssk på psyk sa att man ska inte äta skinnet när man har ibs.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-18 08:20:28 följande:
    Går det mäta rast på olika skalor ? För när
    Läkaren ringde mig angående provsvar sa hon att efter 0.10 var det godkänt. Men när jag sedan googla verkar det inte stämma. Begriper nada
    ?
    Vad menade hon med godkänt? Visade det något eller inte?

Skalan när mina barn tagit RAST har varit från 0-6 eller 7.
    Över 0,10 går att mäta och över 0,12 så är det en "reaktion" men över 1 är det allergi.. OM jag minns rätt...? Men sen ska man ju alltid gå på reaktion och det är inte alltid testet motsvarar verkligheten.

Dottern som inte tål det minsta soja och blev dålig på många sätt hade 0,12 på soja, men hon har ju enbart sena reaktioner på soja (vad vi märkt) så hennes reaktioner syns ju inte på RAST. Men hon hade ändå reaktion, fast ingen egentlig allergi enligt RAST. Är du med?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-18 18:12:07 följande:
    ?

Över 0,10 går att mäta och över 0,12 så är det en "reaktion" men över 1 är det allergi.. OM jag minns rätt...? Men sen ska man ju alltid gå på reaktion och det är inte alltid testet motsvarar verkligheten.

Dottern som inte tål det minsta soja och blev dålig på många sätt hade 0,12 på soja, men hon har ju enbart sena reaktioner på soja (vad vi märkt) så hennes reaktioner syns ju inte på RAST. Men hon hade ändå reaktion, fast ingen egentlig allergi enligt RAST. Är du med?
    Hmm när jag läser det där så hade i alla fall sonen en "reaktion" på RAST som vi tog  för han hade 0.18 eller nåt sånt. Fick inte papperna hem men jag tjuvkikade när jag var där senast. De sa att det inte visade nåt på nåt...

Har ni bett att få era barns journaler utskrivna? Jag funderar på att jag vill ha det, men fast jag själv är ssk så känns det typ som om man inte "litar" på dem eller att man ska "kolla" dem men det handlar ju inte om det, jag är bara nyfiken...
  • Lalalong

När vi fick provsvaren på Klara sa läkaren att hon hade "En tvåa på äpple och en trea på hasselnöt". 
    Är det samma som den 0-7 skalan som ni pratar om, eller finns det fler sätt att "mäta" det? 

Klara 060504, Alva 100117
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-18 18:12:07 följande:
    ?

Allt under <0,35kU/l räknas till RAST-klass 0,
    För att räknas som positiv reaktion så ska det vara rastklass 1-6, dvs att själva värdet på mängden IgE-antikroppar ska vara mer än 0,35 kU/l
    Fördelningen mellan de olika RAST-klasserna finns tex på slutet av dokumentet här:
    www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_medot/labmed/immun/Immuno-Nytt%20nr%208.pdf
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-18 18:51:25 följande:
    Allt under <0,35kU/l räknas till RAST-klass 0,
    För att räknas som positiv reaktion så ska det vara rastklass 1-6, dvs att själva värdet på mängden IgE-antikroppar ska vara mer än 0,35 kU/l
    Fördelningen mellan de olika RAST-klasserna finns tex på slutet av dokumentet här:
    www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Tack!
  • mithrandil

Pust! Då var första dagen utan mjölk avklarad.
    Faktiskt inte direkt "svårt" men däremot så känns det som om alla tankar kretsar kring ev komjölksallergi.
    Är hon glad så funderar man om det verkligen kan visa bra resultat så snabbt, kinkar hon tänker man att det kanske bara är inbillning med komjölksallergin trots allt. Men överlag har jag haft en otroligt trivsam tjej idag. Har knappt behövt bära något alls idag och hon var enbart skrikig i ca 1-2tim på hela dagen.
    Har börjat föra dagbok för att se hur hon sover och äter och hur hon verkar överlag. känns som om det kan vara bra att ta med till läkaren nästa gång vi är där. Imorn tänkte jag börja ge nutramigen och jag hoppas hon äter det.
    Gröt och vällingen har ju gått jättebra så förhoppningsvis är hon inte kräsen.

men angående gröt, ska enagos gröt vara så blaskig som jag får den?

Hoppas alla ni andra har det bra!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

ELI 79: Nej, du har rätt. Nog kan jag inte förvänta mig att allt ska bli bra pang boom redan på första dagen.
    Tålamod är bara inte min grej så det är ju bra att du bromsar upp mig lite. Början på dagen fick mig nog bara att tro att allt var klappat och klart, eller iaf hoppades man på det.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Ni som har lite äldre barn som varit förstoppade, vad har det visat sig att de varit allergiska mot?

Svar på tråden Allergitråden