• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lalalong
    ELI 79 skrev 2011-02-18 19:31:45 följande:
    Ni som har lite äldre barn som varit förstoppade, vad har det visat sig att de varit allergiska mot?
    Mjölk. 

Vi har ingen konstaterad mjölkallergi på vår femåring, men hon är hundra gånger bättre i magen utan mjölk.  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2011-02-18 14:39:24 följande:
    Kan din visa din allergi på test? Jag visar inte allergi på vare sig blodprov eller pricjktest så jag kan inte få hyposensibilisering enligt min läkare. Trots att min allergi begränsar min vardag väsentligt. Men som du säger så kanske man inte tål behandlingen heller när man är så känslig.
    Den visar på RAST och det sa de var en förutsättning för att få hyposens. Inte för att de annars inte trodde på det, utan för att metoden är utvecklad för IgE-förmedlad allergi och inte andra "överkänsligheter". Att behandlingen inte har effekt mot dessa.
  • Blå Flygare
    Ni som har lite äldre barn som varit förstoppade, vad har det visat sig att de varit allergiska mot?
    Sädesslag
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-18 20:27:46 följande:
    har du inte sett bilderna i mitt galleri? Det är också symtom på allergi...och både i min sons fall och i älsklingens dotters fall pga vete...
    min sons mage ser ut som den ska sprängas!
    Hade bara tittat på första sidan, hade missat att du hade fler sidor än 1.
    Precis så ser min sons mage ut, nästan varje dag. men vi har bara trott han är lite tjock om magen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Blå Flygare

Bokhyllan: Sädesslagen är mest tillförlitligt på patch. Vår läk sa att havre inte kunde testas med prick, bara vete fanns på prick. Fast det kanske var den mottagningens utbud? Både havre och vete kan testas på RAST, men på patch kan även råg och korn testas. Majs vet jag inte vilket test som är bäst. Det kan ju också vara så att man visar på ett sorts test men inte ett annat.

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-18 20:38:50 följande:
    Hade bara tittat på första sidan, hade missat att du hade fler sidor än 1.
    Precis så ser min sons mage ut, nästan varje dag. men vi har bara trott han är lite tjock om magen.
    Ja så tänkte vi också först eftersom han alltid varit rund. Denna  mage är ju dock väldigt uppblåst och jag som jobbar på en kirurgisk magtarmavdelning ser såna där magar varje dag och det kändes INTE bra att sonen hade sån mage. Så när vi tog bort vete så försvann den magen och den ÄR nu bara "rund".
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-18 20:42:42 följande:
    Ja så tänkte vi också först eftersom han alltid varit rund. Denna  mage är ju dock väldigt uppblåst och jag som jobbar på en kirurgisk magtarmavdelning ser såna där magar varje dag och det kändes INTE bra att sonen hade sån mage. Så när vi tog bort vete så försvann den magen och den ÄR nu bara "rund".
    Jag har inte tänkt på det nämnvärt förrens nu.
    Min mamma säger att jag också hade lite liknande mage som sonen när jag var i hans ålder så jag har tänkt att det är något ärftligt. men nog har man undrat om den ska vara så spänd, men eftersom han är testad mot gluten och mjölk har jag aldrig tänkt vidare på det.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-18 19:35:01 följande:
    K kavat: jag fattar :)

Annars är det mesta skit här hemma just nu. Barnen är sjuka heeela tiden och jag ser ingen som helst ljusning på det hela. Stora tösen medicineras för öroninflammation och urinvägsinfektion. Lilla har haft vattkoppor och ögoninflamation samtidigt. Dessutom har bägges astma varit helt kass. Stora är bättre nu men lilla hönan fick vi åka in med idag. Men som vanligt får man en läkare som inte förstår en och vi fick åka hem igen trots överjävlig hosta , syresättning på 92-94% och ansträngd andning. Och då har vi redan använt upp maxdosen av hennes medicin.
    Dessutom har hon "veteprickar" runt munnen så nu undrar vi såklart vad hon lyckats hitta att peta i sig :(
    Förlåt för all orelevant fakta men var tvungen att spy ut allt någonstans. Suck
    Men fy då. Vi var också in på barnakuten med lillkillen idag. Han rosslar och hostar och är subfebril. Han hade lunginflammation i julas och jag kände mig orolig att det var dags nu igen. Men sänkan var ok och han fick inhalera adrenalin (som dock inte gjorde någon skillnad), sen fick vi recept på Ventoline mixtur. Återkomma om det blir sämre. Han har skrikit nästan hela kvällen och varit alldeles omöjlig, rosslat oc hostat. Svårt att veta vad man ska göra. Är också så jäkla less på sjukdomar och allt, det här är ju hans 4:e förkylning på hans 5 månader...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    Vuxen - gluten och majs.
  • Zelmilainen

vet inte om det hör hit, men testar (annars kanske ni kan hänvisa mig rätt). när jag fyller 30 i slutet av april har jag tänkt baka egna tårtor. såvitt ja vet är inget tex laktos, gluten, ägg allergiker osv. men om det skulle visa sig att så är fallet, har ni bra tips på vad jag kan ha i istället i tårtbotten samt vad som kan va bra at ha till fyllning med. vill ju att även allergikerna ska kunna få samma sak... likaså har en kusin till mig diabetes. funderar på om jag kan baka nån sorts tårta till honom med (så tråkigt för honom att alltid å samma gamla kakor från konditoriet), så tacksam för tips till det med mottages.

nehepp...
Svar på tråden Allergitråden