• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-18 22:15:55 följande:
    Det bör det nog ha varit. Att koncentrationen av IgE-antikroppar i blodet var 20 kU/l, vilket inte är så jättemycket men ändå mer än att det bara är rätt så svagt positivt, så klart positivt kan man väl säga när det hamnar i RAST 2.
    Med tanke på att det finns de som har över hundra så är det inte så mycket, men ändå att det är ett klart positivt test.

Ju högre RAST-klass (dvs desto mer IgE-antikroppar man har i blodet) desto större är sannolikhet att man ska få väldigt kraftiga och ev även anafylaktiska reaktioner, men det finns ingen garanti att man inte kan få kraftiga reaktioner även om det bara visar svagt när det handlar om den enskillda individen, men på populationsnivå eller vad man ska säga så är det högre sannolikhet att få allvarlig reaktion om man har högt på RAST och sannolikheten är betydligt mindre att få allvarliga reaktioner om man hamnar i de låga RAST-klasserna.
    Åh ok. Tack! Då vet jag lite hur han ligger till. Skönt att det inte är så jättemycket allergi, men trist att det ska behöva vara alls såklart. 

mithrandil skrev 2011-02-19 08:17:19 följande:
    Kokar ni vattnet till nutramigen2 eller tar ni bara kranvatten?
    har precis slutat koka vatten till lillan, men det står på förpackningen att det är viktigt att göra som det står på burken.
     Jag kokar inte vattnet till Nutramigen1 heller. Slutade med kokat vatten efter kontakt med sjukvårdsupplysningen när lillkillen var förkyld när han var runt 2 månader. Då sade de att jag inte längre behöva koka det utan kunde ta direkt ur kranen när han skulle dricka vatten. Så jag har inte kokat vattnet till Nutran heller. Dock kokar jag upp och blandar med kallt kranvatten för att få bra temperatur. Han vill ju ha det lite ljummet.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Zvartaliljan

Hej hej, fick tips om den här tråden efter en tjej sett bilder på min son och hört om hans magproblem och astmabesvär..
    Så här ser min son ut om kinderna väldigt ofta, och det är inte för att han är varm...

Han har sovit dåligt sen jag slutade amma, mycket gasbesvär och sover max 1-2 timmar i taget på natten.
    Astmabesvär började komma nu vid 1 års ålder. Får både pulmicort och airomir men verkar inte hjälpa...

Fick tips om veteallergi och att ni ska veta mer om det här? Googlade på det men hittade ju typ ingen information alls om det!
  • annakohler

äntligen en tråd som passar våran familj

Min sambo är laktosintolerant.
    jag är laktosintolerant,pälsdjursallergiker, parfymallergiker, päronallergiker
    min 2åring: mjölkallergiker,päron,jordgubbar,äpplen, röda bär, pälsdjur, parfymallergiker,
    min 4åring: mjölk,päron, pälsdjur,

låter det som att vi passar in i trådenSkrattande

• Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-19 11:49:09 följande:
    Hej hej, fick tips om den här tråden efter en tjej sett bilder på min son och hört om hans magproblem och astmabesvär..
    Så här ser min son ut om kinderna väldigt ofta, och det är inte för att han är varm...

Han har sovit dåligt sen jag slutade amma, mycket gasbesvär och sover max 1-2 timmar i taget på natten.
    Astmabesvär började komma nu vid 1 års ålder. Får både pulmicort och airomir men verkar inte hjälpa...

Fick tips om veteallergi och att ni ska veta mer om det här? Googlade på det men hittade ju typ ingen information alls om det!
    Halloj!
    Låter som du har hamnat i rätt tråd.
    Ser onekligen ut som min kille också i kinderna när han var dålig...

Har han några allergier som ni vet om? Har ni utrett allergier alls?

Det vanligaste är ju att man misstänker mjölkproteinallergi när man har astma, men precis som du skriver så har faktiskt många av barnen här i tråden med veteallergi just de där ilsket röda kinderna.

Steg ett brukar vara att vända sig till en bra läkare, om ni inte redan har utrett allergierna. men de växer inte på träd, trots att de på pappret står att de är allergiläkaren, allergologer och allt vad det kan vara... Vart bor du?
    Steg 2 om de utrett att han inte är allergisk enligt RAST eller pricktest är att antingen göra lapp/patchtest eller utesluta det man misstänker ur kosten och se om han blir bättre då han verkar ha sena reaktioner som magont, eksem, sömnsvårigher ofta är.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölkprotein, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
  • Tibell

Liljan o loppan : ser precis ut som Elis son får av vete! Och min lilla höna får astma vid intag av vete, även vid små små mängder !
    Så det låter som att vete skulle kunna vara orsaken till hans problem!
    Har han gjort några allergi prover ?

• Kavat

Nu kanske jag tog i med många. Drömmer Men visst är det väl fler än Mama Laws (?), Elis och min sons kinder som blir så där av vete?

• annakohler

min söner ser ut så om kinderna ganska ofta med

• mithrandil

Hur länge är det jag ska utesluta all mjölk?
    När vi gjorde det på sonen så sa läkare 2v, men när jag googlar så står det ungefär en mån?
    det är väl egentligen det här som är dumt med att utesluta själv utan läkaren bakom sig. det dyker upp så många frågor.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-19 12:11:03 följande:
    Halloj!
    Låter som du har hamnat i rätt tråd.
    Ser onekligen ut som min kille också i kinderna när han var dålig...

Har han några allergier som ni vet om? Har ni utrett allergier alls?

Det vanligaste är ju att man misstänker mjölkproteinallergi när man har astma, men precis som du skriver så har faktiskt många av barnen här i tråden med veteallergi just de där ilsket röda kinderna.

Steg ett brukar vara att vända sig till en bra läkare, om ni inte redan har utrett allergierna. men de växer inte på träd, trots att de på pappret står att de är allergiläkaren, allergologer och allt vad det kan vara... Vart bor du?
    Steg 2 om de utrett att han inte är allergisk enligt RAST eller pricktest är att antingen göra lapp/patchtest eller utesluta det man misstänker ur kosten och se om han blir bättre då han verkar ha sena reaktioner som magont, eksem, sömnsvårigher ofta är.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölkprotein, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.
    De har tagit allergiprov blodprov) mot pälsdjur och kvalster, men det visade inget. Meningen var att de även skulle ta för födoämnespanelen men blodet räckte inte till så vi ska komma tillbaka för nya prover. Vet du om de kollar vete i den vanliga födoämnesallergiprovet eller om man ska be specifikt om det??

Mjölkproteinallergi har jag och hans storasyster, men vi har helt andra symtom och vi har testat att utesluta alla mjälkprodukter i flera veckor för honom men han blev inte bättre...

Nu dalar han i vikt också, så läkaren vi har på bvc är ganska orolig så jag tror inte vi behöver tjata oss till en utredning.
  • Kavat
    annakohler skrev 2011-02-19 11:51:40 följande:
    äntligen en tråd som passar våran familj

Min sambo är laktosintolerant.
    jag är laktosintolerant,pälsdjursallergiker, parfymallergiker, päronallergiker
    min 2åring: mjölkallergiker,päron,jordgubbar,äpplen, röda bär, pälsdjur, parfymallergiker,
    min 4åring: mjölk,päron, pälsdjur,

låter det som att vi passar in i trådenSkrattande
    Välkommen hit du med! 
Svar på tråden Allergitråden