• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-02-17 22:17:04 följande:
    Svärmor har tagit sprutor mot sin allergi i många år och hon tycker det funkar bra. Hon är allergisk mot både katt och häst och har katt hemma och rider Skrattande
    Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. {#emotions_dlg.flower}  Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-17 22:18:16 följande:
    Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.
    Hejja dig! {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det går bra!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:21:20 följande:
    Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. {#emotions_dlg.flower}  Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.
    Äsch, vi kan grilla på vintern också!
  • Blå Flygare
    *vågen* Hoppas det hjälper (massor!)
  • Miralicia
    Håller tummarna för att det ska bli bra.

Blir ju många gånger lättare att kunna få förståelse om man kan visa på att det faktiskt är en människa bakom och hur mycket det faktiskt påverkar istället för att det i bästa fall bara är ett namn på ett papper.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor
    *håller hela familjens tummar och tår för att allt kommer att gå bra*

Tänkte på det, skulle det vara okej att kanske skriva ut dina artiklar och vidarebefodra de här? För kunskapens skull? Och att de faktiskt kan få se att det finns de som har det MYCKET värre än vad vi har det Inget illa menat med det, utan bara en tanke om att det kanske kan få vinden att blåsa i vår riktning också....
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79

Mama law: tidningen är alltid bra! Håller tummarna!

• Mela78

Ni har hunnit skriva så mycket sedan jag var in i söndags senast!

Välkomna alla nya!

Mamma Law, lycka till med tidningen!

• Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:07:42 följande:
    .... Vi har testat plåster, men han reagerar på dem. Förutom sensitive som han lätt drar bort. ...
    Det finns en silikonbaserad "tejp" på apoteket som de allra flesta tål. Har inte hört om någon som inte tål den (än). Heter Mepitac, finns i två bredder 2 och 4 cm, ca en meter per rulle, kostar omkring 90-95kr/rulle oavsett bredd. Går att återanvända så länge den klibbar fast på huden och kan tillfälligt fästas på badrumskaklet eller liknande. 
Svar på tråden Allergitråden