• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-19 21:15:58 följande:
    Hej!

Min son (3 år) fick diagnosen celiaki strax innan jul. Vi har inte varit tillbaka på någon uppföljning ännu så vet inte hur han mår på sin glutenfria diet rent medicinskt. Han har inte haft så värst många symtom (som vi förstått iaf) utan det upptäcktes genom att han hade en lång dipp på sin tillväxtkurva som började i 1-års åldern ungefär. Det är dock väldigt intressant att läsa här. De där röda kinderna känner jag tex väl igen fast jag har aldrig kopplat ihop det med allergi/intolerans. Det är också intressant att läsa att man kan vara både glutenintolerant och allergisk mot vete. Vi får hela tiden frågan om vi märker stor skillnad på sonen nu när han ätit glutenfritt i två månader men njae... han äter bättre, mer mat totalt sett. Ytterligare en sak som fångade mitt intresse var astman, förkylningsastma har han haft sedan 1-års åldern också men den har varit bättre (peppar peppar) denna vintern iofs. Den typen av saker, röda kinder, torr hy och astma är det dock aldrig någon som frågat om i de här sammanhangen från sjukvårdens sida. Finns det fler symtom av den sorten?

Har en fråga till er också! Tre gånger under de här två månaderna har sonen bajsat helt vitt bajs. Är det någon som varit med om det/har någon aning om vad det kan bero på?

Kanske skulle jag posta detta i celiakitråden men jag har inte hittat till den ännu
    Hej! Välkommen!
    Jag såg att du hittade till celiaki-tråden också! Jag har lite motfrågor.
    Äter han mjölkproteinfritt?
    Hade han sådana röda kinder innan och de har försvunnit på glutenfritt?

Vitt bajs är inte bra, det bör ni kolla upp med sjukvården. Har för mig att det kunde betyda att det var något fel på gallan, bukspottskörteln eller levern men kan också vara att bajset går för fort genom kroppen och inte hinner bli vitt.  Har han ont så bör du absolut söka vård!!! Så händer det igen så hade jag absolut kollat upp!
  • Miralicia
    Zelmilainen skrev 2011-02-20 14:42:44 följande:
    det är ingen fara om det är skaldjur på en annan tårta, så brukar det vara. bara att man gör allergikertårtan först så inget på den vidrörts av skaldjuren. de är inte heller jätteallergiska mot laktos utan bara överkänsliga som hon uttryckte det *L*
    Ang skaldjur (eller vad som annat som någon är allergisk mot) - när det handlar om buffé eller smörgåstårtor eller annat liknande när det finns allergiker närvarande och allergikern inte kan äta allt så tänk på att inte ha skaldjurstårtan intill "allergikertårtan" på bordet, utan skilj noga på saker med avstånd emellan om en del är allergianpassat och annat inte eftersom uppläggningsbestick väldigt lätt får "fötter" mellan olika skålar och fat.
    Nån som inte orkar stå och vänta på att den före ska ta färdigt utan "lånar" uppläggningsbestick från skålen/fatet bredvid, tar vad den ska ha och sen lägger tillbaka i den urssprungliga skålen så att då är både besticken samt skålen/fatet bredvid kontaminerat om nu det råkade vara det som var allergianpassat eller att det råkar spillas från ett fat till ett annat om de står alldeles intill när man tar för att det trillar lite av skeden när mans träcker sig över en annan skål/fat etc.

Sen beror det ju naturligtvis även på hur känslig allergikern är, men är bra att ha i åtanke att det inte bara handlar om vad man har i och på det som är tänkt till allergikern utan även hur man hanterar det runt i kring som allergikern inte kan äta.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Bokhylla
    Kavat skrev 2011-02-20 14:37:55 följande:
    Har ni kollat gluten på honom?
    Gör det INNAN ni tar bort vete ur hans kost.
    Nej det har vi förvisso inte. Ska försöka samla ihop mig till det. Men just nu går all ork och tid att strida för lille E.
    Tack för tipset.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-20 14:37:55 följande:
    Har ni kollat gluten på honom?
    Gör det INNAN ni tar bort vete ur hans kost.
    jamen just för 17, det ska man ju! f'låt för mitt dåliga råd tidigare i tråden!
  • JPL
    Kavat skrev 2011-02-19 18:03:27 följande:
    Mmmm, måste testas, den tål ju även dottern!!!
    vad kul! den är jättegod, känns inte som en förlust på något vis.
  • Bokhylla

K kavat : Tack för ditt långa inlägg och för dina tankar och funderingar.
    Känns som jag är i ett hopplöst mörket, ni ger en strimma ljus :)

E har provat Nutra, althera, profylac, pepticate, nutra AA och nu neocate.
    Han är mest allergisk mot mjölk, så de med vassle och sånt har han kräkts nästan direkt. Vid tinningarna ner mot käkarna får han utslag som ser nästan brännskadat ut.

Med neocate kräks han inte men får utslag och hysteriskt med klåda. Pannan, huvudet och nacken är mest utsatt. Samt så blir han röd om kinderna.
    Har egen flaska, kastrull och visp, tallrik och sked, så det kan inte finns spår kvar, men tanken var bra!

Aerius, Tavegyl, Elcon och Locobase har han utskrivet ...Hjälper så där.

Går nu på svältkost (baskost) för att se om det hjälper. Utslagen har försvunnit redan och kvar är bara en underton av rött på vissa ställen. Men han har fått klåda i ögonen, inte märk av det förrut. Samt ögonvitan är "dassig" och irriterad. Kan dock även bero på att han har begynnande förkylning på G.

På onsdag ska vi träffa läkaren och dietisten för en uppföljning. Hon vill inte ta mer prover för hon menar att han har eksem ... Eksem är även en reaktion vid allergi så det är väl lämpligt att ta prover tycker jag.

Blir "allergibarn" mer förkyld än andra? Tycker han är sjuk jämnt! Hostar är hest och rosslar som bara den. Snuva som rinner ideligen,
    Han är mitt 4:e barn och det här är inget jag känner igen.

Hur visar dina barn reaktioner mot tex majs?

Tack för att ni finns!

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-20 15:30:59 följande:
    K kavat : Tack för ditt långa inlägg och för dina tankar och funderingar.
    Känns som jag är i ett hopplöst mörket, ni ger en strimma ljus :)

E har provat Nutra, althera, profylac, pepticate, nutra AA och nu neocate.
    Han är mest allergisk mot mjölk, så de med vassle och sånt har han kräkts nästan direkt. Vid tinningarna ner mot käkarna får han utslag som ser nästan brännskadat ut.

Med neocate kräks han inte men får utslag och hysteriskt med klåda. Pannan, huvudet och nacken är mest utsatt. Samt så blir han röd om kinderna.
    Har egen flaska, kastrull och visp, tallrik och sked, så det kan inte finns spår kvar, men tanken var bra!

Aerius, Tavegyl, Elcon och Locobase har han utskrivet ...Hjälper så där.

Går nu på svältkost (baskost) för att se om det hjälper. Utslagen har försvunnit redan och kvar är bara en underton av rött på vissa ställen. Men han har fått klåda i ögonen, inte märk av det förrut. Samt ögonvitan är "dassig" och irriterad. Kan dock även bero på att han har begynnande förkylning på G.

På onsdag ska vi träffa läkaren och dietisten för en uppföljning. Hon vill inte ta mer prover för hon menar att han har eksem ... Eksem är även en reaktion vid allergi så det är väl lämpligt att ta prover tycker jag.

Blir "allergibarn" mer förkyld än andra? Tycker han är sjuk jämnt! Hostar är hest och rosslar som bara den. Snuva som rinner ideligen,
    Han är mitt 4:e barn och det här är inget jag känner igen.

Hur visar dina barn reaktioner mot tex majs?

Tack för att ni finns!
    Gissar att ni inte vågar testa sojaersättning heller då? Fasen var lurigt.. Är det något annat i som kokosolja eller liknande då?
    Har ni testat att ge utan flaska på sked t.ex? Alltså man kan ju vara allergisk mot plastnappen också gissar jag?? Kan man vara allergisk mot latex så bör man ju kunna vara allergisk mot plast? Försöker hitta fler kryphål.

Han reagerar inte på krämerna? Alltså de finns ju de som reagerar på hudkrämer också? Så att när ni smörjer med klåddämpande så blir han värre?
    Kan väl tillägga att mina stora barn är allergiska mot tavegyl (sorbitol). Dottern fick blod i avföringen och sonen fick hysteriskt ont i magen så vi gick över på Aerius i smälttablett form. Kan vara bra att veta.
    Det är superlurigt om/när de blir allergiska mot läkemedel för då tar man ju det när de redan är dåliga och så blir det ibland ännu sämre elller ändrar karaktär på symptom osv. Så prova vidare.

Smälttablett med Aerius lägger man på tungan och smälter på ett kick och eftersom han är så liten kanske det går att blanda i lite vatten tänker jag, för att slippa sorbitolen. Eller åtminstonde få prova utan...?

Hoppas att klådan beror på förkylningen.

Min två killar har jätte dåligt immunförsvar. Lilleman är ju 3,5 år nu och han blev och blir ofta förkyld och dålig, det hänger ju ihop med att de får sämre immunförsvar när de får i sig saker de inte tål.

Liten har dessutom reflux och medicineras med Zantac och den kombinationen gör också att immunförsvaret går ner. Han hade nyss urinvägsinfektion så pencillin för det. Fick sen en underhållsdos men den fick han jätte ont i magen av så den avslutade vi. Men nu blev jag opererad i fredags och äter pencillin, så bad jag läkaren välja en som åtminstonde tar uvi... Ja, vad ska man göra. Känns som vi bara får mer och mer mediciner och det känns absolut inte bra.

Liten ville inte alls ta Neocate (+ socker och bröstmjölk) innan, fick i honom yttest lite och sen var han skitgnällig. Men trött också. Det är ju så himla svårt att veta vad som är vad. Men jag hoppas verkligen att han tål den åtminstonde... Han fick inga utslag av den i alla fall.

Hosta och rossel, han har inte astma? Och ja, små bebisar kan ha det! Då blir ju såklart immunförsvaret ännu sämre och han spyr mer...

Majs..
    Jag får ont i magen av majs och blir stenhård i magen. Jag får även klåda på låren, syns inget mer än att det är lite torrt, men kliar som attan... Men jag har ju kommit fram till det nyligen och äter ju i stort sett bara baskost + lite till nu...
     Lilleman får diarré. Han verkar tåla liten mängd så vi har faktiskt aldrig tagit bort det och provocerat. Utan försöker hålla nere majsmängden så gott det går. Syns ju direkt på bajset när han ätit för mycket..
    Dottern kan nog äta hur mycekt majs som helst utan reaktion.. Vad vi vet..

Jordärtskocka blev jag jätte fisig av! Även liten, så det kanske är gasbildande...?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-20 15:24:45 följande:
    jamen just för 17, det ska man ju! f'låt för mitt dåliga råd tidigare i tråden!
    Råden var det inga fel på.
    Men de missade ju att ta gluten på lilleman och dottern har de tagit på men har aldrig visat, troligtvis pga att hon äter för lite (om det nu är gluten som jag misstänker). Det är inte dödsnoga med rätt diagnos. Men det underlättar helt klart att få celiaki-diagnos om det är glutenintolerans för då behöver och ska man inte provocera, vilket man kommer behöva göra om man misstänker allergi...
  • LillSkruttet

Leo var rätt blek om kinderna på fm och då testade vi att ge honom hans älskade majskrokar. Han mumsade ett gäng vid 12-tiden och nu ser han ut så här:

Efter att ha mumsat majskrokar

Han är torr och rosig om kinderna och gnällig. Samtidigt får man ju betänka att han är/varit förkyld och hostar och rosslar en del.

Tänkte på det också, att från början fick han Nutramigen Lipil 1, men senast fick vi recept på Nutramigen LGG Lipil. Han är på 3:e burken nu och han har senaste veckan varit gnälligare igen, mer svårnattad på kvällarna och vill bara sitta i famnen... Men återigen, han har ju också hafr en förkylning.....Är så jäkla svprt att veta vad som är vad.
    Hur märker man om barnet reagerar på ersättningen? Jag menar, han är ju så mycket bättre utan mjölk alls, så det är svårt att säga bland vad som är vad.....

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden