• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

glömde skriva att läkaren på vc som hade eleven med sig också gjorde sin bedömning. vilket var samma som första bedömningen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jaramla

mithrandil: förstår att du är förvirrad! hade jag också varit. jag har tyvärr inga svar men skickar en varm tanke!

• mithrandil
    Jaramla skrev 2011-03-01 20:04:51 följande:
    mithrandil: förstår att du är förvirrad! hade jag också varit. jag har tyvärr inga svar men skickar en varm tanke!
    Tack!
    Men vad hade du gjort? Gått till en läkare till, struntat i att medicinera och gå på sista läkarens ord eller hade du medicinerat efter vad vc läkaren ordinerat?
  • lillasysteryster

mithrandil: Men herre gud vad rörigt! Ja hur ska du göra? Vad ville läkaren som trodde det var RS göra då?
    Blir hon frisk och bra efteråt så var det väl det och om inte så lär hon ju astmatisk vid nästa förkylning och då vet du ju det...men med öroninflammationen?? Äsch jag skulle nog ge antibiiotikan iaf.

• mithrandil
    lillasysteryster skrev 2011-03-01 20:14:36 följande:
    mithrandil: Men herre gud vad rörigt! Ja hur ska du göra? Vad ville läkaren som trodde det var RS göra då?
    Blir hon frisk och bra efteråt så var det väl det och om inte så lär hon ju astmatisk vid nästa förkylning och då vet du ju det...men med öroninflammationen?? Äsch jag skulle nog ge antibiiotikan iaf.
    Hon sa såhär "tjejen är ju lite snorig också så du måste ju ge henne näsdroppar. absolut inte spray och barnet måste ligga ner så inte dropparna åker ut igen. och då kommer hon säkert bli arg men det får hon bli och sen får du vänta an, det går över. det är bara för riktigt små bebisar rs är farligt.

Dessutom lyssnade hon inte ett dugg när jag försökte förklara att amanda redan har reagerat såhär vid hennes förra förkylning. Hon ville bara inte lyssna på något jag sa alls utan abra malde på. vi var där i ungefär 2 min sen hade hon tagit bort allt alla andra läkare sagt för hon hade minsann varit barnläkare i 30år.

pytt.. jävla kärring. klart som fan man redan ger henne näsdroppar när hon är så tät.
    Tror hon man är helt dum?
    usäkta jag svär men jag är så jäkla arg.
  • lillasysteryster

Då tycker jag du lyssnar på den läakren som du träffat på ett riktigt sjukhus i en större stad (om jag minns rätt)
    Men nässpray måste väl vara samma sak, konstigt sagt...

• mithrandil
    lillasysteryster skrev 2011-03-01 20:24:10 följande:
    Då tycker jag du lyssnar på den läakren som du träffat på ett riktigt sjukhus i en större stad (om jag minns rätt)
    Men nässpray måste väl vara samma sak, konstigt sagt...
    ja, 3 läkare har ju sagt samma sak, förutom denna sista läkaren.
    Hon skulle ju inte ens lyssna och kolla öronen. hon skulle ta syresättning. det var allt.
    Men det behövdes inte för min tjej var så glad så. åååh.
  • Tibell

Mithrandil : fy så jobbigt :( har inga direkta råd alls faktiskt :(
    Men jag hade nog fortsatt med medicinen.. För har hon något skräp i kroppen kommer det förhoppningsvis försvinna då..

Sen att knastret är slem i luftvägarna stämmer nog? Är inte jätte haj på detta med typiskt för astma är ju just mycket slem ? Finns nog mer kunniga här som kan svara!
    Men min dotter har konstaterad astma och hon knastrade nu vid sista infektionen.

Gjorde läkaren något rs-prov då? De misstänkte det på Bella med men hennes provsvar var negativa så för hennes del var det "bara" astman..

Men skulle ni sluta med airomiren med då eller vad sa läkaren ??
    Skickar ett gäng kramar.. Det verkar som att det behövs

• Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:13:18 följande:
    Tack!
    Men vad hade du gjort? Gått till en läkare till, struntat i att medicinera och gå på sista läkarens ord eller hade du medicinerat efter vad vc läkaren ordinerat?
    Jag skulle medicinerat så som läkaren på VC ordinerat och sett till att träffa den läkaren igen, och/eller någon annan barnläkare för en second oppinion.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-01 20:31:08 följande:
    Mithrandil : fy så jobbigt :( har inga direkta råd alls faktiskt :(
    Men jag hade nog fortsatt med medicinen.. För har hon något skräp i kroppen kommer det förhoppningsvis försvinna då..

Sen att knastret är slem i luftvägarna stämmer nog? Är inte jätte haj på detta med typiskt för astma är ju just mycket slem ? Finns nog mer kunniga här som kan svara!
    Men min dotter har konstaterad astma och hon knastrade nu vid sista infektionen.

Gjorde läkaren något rs-prov då? De misstänkte det på Bella med men hennes provsvar var negativa så för hennes del var det "bara" astman..

Men skulle ni sluta med airomiren med då eller vad sa läkaren ??
    Skickar ett gäng kramar.. Det verkar som att det behövs
    Inget prov, hon hörde på hostan att det var rs så prov behövdes inte.
    Om det bara var slem, borde det inte låta på inandning också då? för hon låter bara på utandning och så liksom pustar hon ut luften.

läkaren sa att vi kunde fortsätta med airomir, men inte som barnakuten sagt var 3e tim i några dagar utan vi skulle ge vid behov, bara om jag lyssnade på hennes lungor och hörde pip.

Jag ska nog ringa barnakuten imorn och fråga dom vad jag ska tänka och tro för det här går bara inte.
    Usch. tack för ditt svar iaf.
    kram!
Svar på tråden Allergitråden