• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-07 11:38:54 följande:
    Ang den där köldallergin...funderar kring sonens röda kinder. Han får ofta hemskt mycket rödare kinder än andra barn. När han varit ute är han helt ILLRÖD och det sitter i resten av dagen oftast medan storebror som bara blir lite rosig om kinderna och det försvinner efter 1 timme eller nåt.

Han verkar ju helt klart bli sämre på hösten/vintern. I somras t ex var han jättefin om kinderna trots att han fick i sig vete under en period. Det var då vi började tveka kring hans allergi. Det börjar alltid runt oktober och sedan fortsätter det till april-maj ungefär...kanske är nåt sånt med honom?!?
    De bilder jag har sett av din son där han har haft rödast kinder, och högst upphöjda, där har du Mattis och Timons typiska "köldkinder".

Tjejerna mina har ju vanliga kinder, och det är så vi har uppmärksammat pojkarna. Innan så trodde vi att det var massivt veteintag

Sen förskolan började smörja med ceridal innan och efter utgång nu efter nyår så är det ju mycket bättre, och så har vi ju "vanliga" medicineringen på det, och redan nu när det är mildare väder igen (dvs +grader) så är kinderna inte lika hemska.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    trållmor skrev 2011-03-07 13:57:44 följande:
    De bilder jag har sett av din son där han har haft rödast kinder, och högst upphöjda, där har du Mattis och Timons typiska "köldkinder".

Tjejerna mina har ju vanliga kinder, och det är så vi har uppmärksammat pojkarna. Innan så trodde vi att det var massivt veteintag

Sen förskolan började smörja med ceridal innan och efter utgång nu efter nyår så är det ju mycket bättre, och så har vi ju "vanliga" medicineringen på det, och redan nu när det är mildare väder igen (dvs +grader) så är kinderna inte lika hemska.
    ja det är det jag funderar på...hans veteintag bidrar säkert MEN det stämmer inte som ni märkt. JAg har velat fram o tillbaka gällande hans veteallergi då t ex kinderna ibland reagerat på småsaker och ibland inte alls. han är oftast ILLRÖD när jag hämtar på dagis och mycket mer sällan när de är hemma. Dagis är de ute massor (inte ur och skurdagis men nästintill).

Visst har  det hänt att vi varit inne en hel helg och han ändå är röd  om kinderna så jag tror säkert han är känslig mot vete MEN det  måste vara nåt mer...för det stämmer liksom inte ihop.
    Har du några bilder på kinderna??
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2011-03-07 11:22:28 följande:
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Jag har ju skrivit till dig förut om våra söner, och det du beskriver än ganska liknande det som vi upplever med våra två söner. Döttrarna har inte tillstymmelsen till att reagera på kyla. Så vi har haft väldigt lätt att jämföra hur kinder "ska" vara vid köld.

Sakerna du räknar upp är Mattis allergisk mot alltihopa, dvs bockhornsklövern i curryn, han är allergisk mot chili, samt även ärtor (dock reagerar han långt ifrån lika kraftigt på det som Timon gör).

Under vintern har vi praktiskt taget haft daglig medicinering Vi smörjer och smörjer, men på kylan biter ingenting. Dock har vi ändå haft tur i oturen att Fredrik blev arbetslös så han har skjutsat barnen till förskolan istället för att gå den korta sträckan med dem. Små, små saker hela tiden för att lösa saker efter vägen. För vi vill ju trots allt att barnen ska få leva ett så normalt liv som möjligt. Båda pojkarna reagerar värst när det blåser, det går på en nanosekund så är kinderna illröda, och det räcker med en liten vindpust.

Vi har dock inte fått någon köldallergidiagnos, men vi har en så pass bra läkare här så vi känner oss trygga med hur vi ska agera.
    Hej!

Ojoj hur kan det hänga samman allt detta då? Så knepigt. Anton, sveas storebror, var när han var liten allergisk mot mjölk, ägg och soja. Så soja produkterna ligger ju nära till hands. 

Ringde hennes läkare nu och fick tid på onsdag. 

Tack för ditt svar. 
  • SmillaMilla
    ELI 79 skrev 2011-03-07 11:38:54 följande:
    Ang den där köldallergin...funderar kring sonens röda kinder. Han får ofta hemskt mycket rödare kinder än andra barn. När han varit ute är han helt ILLRÖD och det sitter i resten av dagen oftast medan storebror som bara blir lite rosig om kinderna och det försvinner efter 1 timme eller nåt.

Han verkar ju helt klart bli sämre på hösten/vintern. I somras t ex var han jättefin om kinderna trots att han fick i sig vete under en period. Det var då vi började tveka kring hans allergi. Det börjar alltid runt oktober och sedan fortsätter det till april-maj ungefär...kanske är nåt sånt med honom?!?
    Kan vara.

Svea blir röd om kinder och händer, inte illröd, snarare rödprickig, som nässelutslag. Men hennes allergi visar sig direkt, men det mesta kommer på kvällen när hon skall sova, då blir det kris, prickig över hela kroppen som svider massor och vi får ofta fara in med henne, då hon får sådan hemsk panik och bara skriker rakt ut. 
  • ELI 79
    SmillaMilla skrev 2011-03-07 14:28:19 följande:
    Kan vara.

Svea blir röd om kinder och händer, inte illröd, snarare rödprickig, som nässelutslag. Men hennes allergi visar sig direkt, men det mesta kommer på kvällen när hon skall sova, då blir det kris, prickig över hela kroppen som svider massor och vi får ofta fara in med henne, då hon får sådan hemsk panik och bara skriker rakt ut. 
    Ja han lär ju inte vara så känslig som S men tänkte om det är därför han blir så röd om kinderna, att han är kylkänslig?!
    Nästan alltid när jag säger på dagis att han är så röd (ingen av de andra barnen är så röda utan en del kan möjligtvis vara lite rosiga om kinderna) så säger de att han blev så när de var ute. Jag har ju typ trott att de "hittar på" eller att de härleder det till det för att de inte vet bättre typ men han har nästan aldrig fått något han inte tål eller ha lekt med nåt han inte får (som vi vet om) när han får dessa kinder...
  • SmillaMilla
    ELI 79 skrev 2011-03-07 14:42:38 följande:
    Ja han lär ju inte vara så känslig som S men tänkte om det är därför han blir så röd om kinderna, att han är kylkänslig?!
    Nästan alltid när jag säger på dagis att han är så röd (ingen av de andra barnen är så röda utan en del kan möjligtvis vara lite rosiga om kinderna) så säger de att han blev så när de var ute. Jag har ju typ trott att de "hittar på" eller att de härleder det till det för att de inte vet bättre typ men han har nästan aldrig fått något han inte tål eller ha lekt med nåt han inte får (som vi vet om) när han får dessa kinder...
    Men testa att smörja honom innan och efter alla gånger han är ute (även fram o tillbaka till bilen). Gå till apoteket och se vilken salva de rekomenderar. Jag bor på Åland, så vi har säkert inte samma som er, våran heter Hyvää. 
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-07 14:42:38 följande:
    Min son får heller inget han inte tål att äta eller leka med på dagis, men han reagerar ju med kontakt. Nu tror vi att senaste orsaken är att de matar fåglarna...Kan inte tänka mig att de tvättar vantar och händer emellan på alla barn och vuxna... Och sen hjälper de ju sonen med hans kläder...

Vad händer om ni tar vete på hans kind?
    Och vad händer när ni är ute och leker på helgerna när ni är hemma och får mat han tål? Det bör ju inte vara så svårt att kolla?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-07 15:00:21 följande:
    Min son får heller inget han inte tål att äta eller leka med på dagis, men han reagerar ju med kontakt. Nu tror vi att senaste orsaken är att de matar fåglarna...Kan inte tänka mig att de tvättar vantar och händer emellan på alla barn och vuxna... Och sen hjälper de ju sonen med hans kläder...

Vad händer om ni tar vete på hans kind?
    Och vad händer när ni är ute och leker på helgerna när ni är hemma och får mat han tål? Det bör ju inte vara så svårt att kolla?
    Det händer inget om man tar rent vetemjöl på kinder eller någon annanstans på honom. Har testat det flera ggr.

När vi är ute hemma blir han röd men det försvinner relativt snabbt men grejen är den att vi  är VÄLDIGT dåliga på att vara ute med dem när de är lediga. det blir rätt korta stunder *skäms* så det är svårt att jämföra då det är ett utedagis och de är ute i timmar där...

Så visst är det skillnad.
    Kontakt tror jag inte på för då skulle han ju reagera när jag smetat vetemjöl på honom förut däremot kan det ju i o för sig vara så att han får i sig smulor eller nåt och därför blir det värre när de är ute, helt klart.

Han är så "ologisk" och har varit det hela tiden så det är sååååååå svårt
    Från att fått några få flingor med endast havre i och blir illröd till att fått i sig en havreboll utan att reagera nåt...får liksom inte ihop det önskade att han var mer tydlig så man kunde veta vad det verkligen är
  • trållmor
    ELI: inga bilder tyvärr Jag kan inte med Fredriks kamera och det är den man får till bra bilder med, min digitalkamera suger

Jag rekommenderar varmt att ta med Ceridal till förskolan, det innehåller inget vatten och är alltså inte uttorkande heller.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil

pust, suck och stön.
    Idag har amanda varit alldeles rasande. bara velat bli buren och när jag väl burit har hon inte velat vara i famnen heller. fick bråka med henne en hel evighet för att hon skulle somna när hon skulle sova för 2a gången idag och när hon väl somnat vaknar hon efter 10-15min och skriker större delen av det som återstår av dagen. Hon har haft lös avföring som stank något så hemskt. Vad är nu detta?

Kan en reaktion på något kunna komma så sent även om hon vanligtvis brukar få symtom relativt snart efter intag eller har jag trots allt inbillat mig alltihop? Hon fick ju nutramigen igår kl 10, men igår var hon inte alls lika hysterisk som idag.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden