• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    LadyM skrev 2011-03-04 21:11:16 följande:

Hej!

En liten fråga om fiskallergi......... min lille på snart 7 mån har visat på blodprov att han ev. kommer reagera på fisk. Vi har inte provat att ge honom än! Själv äter jag inte fisk eller skaldjur så han har aldrig fått i sig via bröstmjölken heller.

När och med vilken firre bör man börja? Hur brukar reaktionen på fisk vara för småttingar - hans pappa är starkt skaldjursallergisk och reagerar med att halsen svullnar igen. Känner mig lite nojjig inför just denna introduktionen!!! 

Fråga läkaren. Kanske vill de testa med fisk på sjukhus för att kunna hjälpa till om det blir en kraftig reaktion. 
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-05 22:29:53 följande:
    Inte alls konstigt att hon reagerar när hon får 4 ggr normal dos på en gång.  Ge 1 puff 4 ggr under dygnet i stället. 
    Ja jag tycker också det är konstigt.
    Vi har ju pulmicort som läkare på bvc skrev ut för hon tyckte hon skulle ha det efter att ha lyssnat på amanda 2 dagar efter vi börjat med airomiren. Hon sa att airomir borde ha tagit bort pipet vid det laget, speciellt som det bara var 1,5tim efter att hon fått den. men de på barn säger strängt att jag inte ska ge henne det utan fortsätta med airomir och återkomma om det blir sämre. Förstår ingenting.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-03-04 21:11:16 följande:

Hej!

En liten fråga om fiskallergi......... min lille på snart 7 mån har visat på blodprov att han ev. kommer reagera på fisk. Vi har inte provat att ge honom än! Själv äter jag inte fisk eller skaldjur så han har aldrig fått i sig via bröstmjölken heller.

När och med vilken firre bör man börja? Hur brukar reaktionen på fisk vara för småttingar - hans pappa är starkt skaldjursallergisk och reagerar med att halsen svullnar igen. Känner mig lite nojjig inför just denna introduktionen!!!

Oj, jag som hört att de inte kan visa på tester om de inte fått i sig det?! Är det sant? Alltså har han aldrig fått i sig?

Har ni testat allt annat ni vill testa? För om det är allergier man misstänker så hade jag väntat så länge jag kunnat med just det. Finns ju ingen anledning att ge om det inte är för att dagis ska få reda på det i och med att ni inte äter det hemma? Och i annat fall så hade jag ändå väntat till minst han var ett år. Det var det rådet vi fick från allergologen.

Men lax sägs vara den fisk som de ofta klarar bäst liksom andra fetare fiskar. Men sen finns det ju de som är allergiska mot lax med... Men det är den jag hört man brukar börja med.

Vår kille som är 3,5 äter lax men har hittills reagerat med väldigt dålig mage på andra fiskar som makrill t.ex som ju också är en fet fisk. De vita fiskarna som torsk mm har vi inte vågat prova, men äter det inte hemma heller.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-06 21:35:09 följande:
    Oj, jag som hört att de inte kan visa på tester om de inte fått i sig det?! Är det sant? Alltså har han aldrig fått i sig?

Har ni testat allt annat ni vill testa? För om det är allergier man misstänker så hade jag väntat så länge jag kunnat med just det. Finns ju ingen anledning att ge om det inte är för att dagis ska få reda på det i och med att ni inte äter det hemma? Och i annat fall så hade jag ändå väntat till minst han var ett år. Det var det rådet vi fick från allergologen.

Men lax sägs vara den fisk som de ofta klarar bäst liksom andra fetare fiskar. Men sen finns det ju de som är allergiska mot lax med... Men det är den jag hört man brukar börja med.

Vår kille som är 3,5 äter lax men har hittills reagerat med väldigt dålig mage på andra fiskar som makrill t.ex som ju också är en fet fisk. De vita fiskarna som torsk mm har vi inte vågat prova, men äter det inte hemma heller.
    Fast det kan ju räcka med att de får i sig via amningen för att kunna utveckla antikroppar, dvs att mamman ätit under amningen (och ev även grav också)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-06 21:58:47 följande:
    Fast det kan ju räcka med att de får i sig via amningen för att kunna utveckla antikroppar, dvs att mamman ätit under amningen (och ev även grav också)
    Fast hon skrev ju att hon inte åt fisk eller skaldjur så att han inte fått i sig under amning...
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-06 22:01:02 följande:
    Fast hon skrev ju att hon inte åt fisk eller skaldjur så att han inte fått i sig under amning...
    Mina ögon som går i kors över skolböckerna
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-06 22:09:46 följande:
    Mina ögon som går i kors över skolböckerna
    Hjärta
  • ELI 79

Mithrandil: det konstiga är att aeromir är vidgande KORTTID och pulmicort är avsvällande och långtidsverkande. Därför verkar det helt galet att ni bara ska pumpa i henne massor av aeromir som bara räcker en kortare stund.

Det är ju inte farligt men det ät jävl

• ELI 79

Jäkla telefon...

Jag skulle skriva att det ju Inter farligt men jävligt olustigt att få för mkt då man kan få hjärtklappning och liknande. Det kan ju i sin tur leda till att de blir ledsna och har svårt att sova etc, inte bara att de blir speedade..

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-06 22:14:01 följande:
    Jäkla telefon...

Jag skulle skriva att det ju Inter farligt men jävligt olustigt att få för mkt då man kan få hjärtklappning och liknande. Det kan ju i sin tur leda till att de blir ledsna och har svårt att sova etc, inte bara att de blir speedade..
    Nä jag märkte ju på henne i förrgårs kväll hur hon blev av sina 4 puffar. Aldrig mer säger jag bara!!
    Idag har jag gett henne 1 puff ca var 3e tim och idag har varit hennes bästa dag sen hon blev sjuk. om man ser enbart till humöret.

Hon blir jätteledsen och vill helst bara vara i famnen om hon blir minsta rosslig. Har ställt frågan innan men aldrig fått svar, är rossel inte bara löst slem i gångarna som hon inte klarar hosta upp? Kan rosslet innebära att hon är tät även om jag inte hör pipljud på lungorna? Eller kan det vara annat?

Tycker hon borde vara helt frisk nu egentligen. penicillinkuren är avslutad och vi har gett airomir i 1 vecka men hon är fortfarande jätterosslig om hon inte får airomir var 3e tim.

Nä, jag ska skriva upp alla mina frågor och ta med till bvc imorn och får jag ingen hjälp därigenom får jag väl vara min egen doktor och börja ge henne pulmicort efter vc läkarens ordination.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden