• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-07 12:05:29 följande:

har precis kommit hem från bvc.
    Någon läkare fanns inte som kunde lyssna på amanda och något recept på helt mjölkfri ersättning kunde vi inte få. de hade tydligen bara rätt att skriva ut althera eller nutramigen, vilka inte fungerar alls.
    MEN, Amanda hade gått upp 460g och vuxit 1,5 cm sen senaste vägning den 1 mars, vilket resulterar i att hon stigit upp en hel kurva. Jag är så glad och så otroligt lättad. Hoppas det håller i sig nu så hon ökar bra tills nästa vägning om en vecka. Så det lutar väl emot att hon faktiskt är komjölksallergisk, enligt vår bvc sköterska. för annars borde hon inte börja växa i denna takten efter att ha stått still på längden och pendlat på vikten i ett par - tre mån.

Å vad skönt att vikten vänt uppåt!!! 

Här är Leo fortfarande rosslig, igår fick han inhalera 6 ggr men det märks knappt någon skillnad. Dock har vi inte haft möjlighet att åka till bakuten igen idag då HELA familjen är magsjuk... Dock bara jag som kräkts idag. Så i morgon får maken åka in med honom till akuten, så får jag vara hemma med dottern. Gillar inte att inte få vara med, men kan ju inte åka in till akuten när det inte gått 48 timmar sedan sista magsjukesymtom. SÅ jag får hålla mig hemma... lita på att maken fixar det där (vilket är svårt då både han och jag vill att jag sköter kontakterna med vården för barnen, eftersom jag är sjuksköterska)
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Allrona

Här fick vi en ofrivillig mjölkprovocering idag. Jag lyckades ta fel burk till henne så hon fick i sig en del mjölkprodukt! Är så van att vi inte använder mjölkprodukter längre så jag tänkte inte alls på att det kunde vara det i Aja, jag har ju haft på känn att hennes allergi har börjat växa bort men det lär ju visa sig de närmsta dagarna och nätterna. :-/

Mithrandil - skönt med en viktökning! Men jobbigt med dagens gnäll!

• LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-07 19:50:06 följande:
    Här fick vi en ofrivillig mjölkprovocering idag. Jag lyckades ta fel burk till henne så hon fick i sig en del mjölkprodukt! Är så van att vi inte använder mjölkprodukter längre så jag tänkte inte alls på att det kunde vara det i Aja, jag har ju haft på känn att hennes allergi har börjat växa bort men det lär ju visa sig de närmsta dagarna och nätterna. :-/

Hoppsan! Håller tummarna att reaktion uteblir.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-07 19:50:06 följande:

Otroligt! Jag är så lättad. En sten som lyfts bort iaf, nu kan resten få följa efter!
    Hoppas så att det fortsätter gå på det här hållet bara, vi har blivit lurade en gång innan. Men nog ska det väl gå bra?!

Lillskruttet: Jag tror nog att din make fixar att ta ungen till dr en liten gång när du själv är sjuk.
    Men förstår ändå vad du menar. jag sköter också helst sånt där själv för annars får jag aldrig någonsin veta precis vad de sagt för det skulle mina barns pappa glömt direkt han gick utanför dörren.

Är det bara rossel eller även andra symtom?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

¨vad hände med mitt inlägg?
    Dels gick mina stycken ihop med varandra och så föll massa text bort.

Alrro: Kanske inte så roligt med ofrivillig provokation, men kanske var det meningen. Nu håller vi bara tummarna att reaktion uteblir så har ni ett problem mindre ni med!

• Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 19:59:11 följande:
    Hoppsan! Håller tummarna att reaktion uteblir.
    Mmm, jag med. Tänk vilken dröm att kunna börja ge henne lite mjölkprodukter Drömmer Det skulle ju underlätta en del
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:01:48 följande:

Otroligt! Jag är så lättad. En sten som lyfts bort iaf, nu kan resten få följa efter!
    Hoppas så att det fortsätter gå på det här hållet bara, vi har blivit lurade en gång innan. Men nog ska det väl gå bra?!

Lillskruttet: Jag tror nog att din make fixar att ta ungen till dr en liten gång när du själv är sjuk.
    Men förstår ändå vad du menar. jag sköter också helst sånt där själv för annars får jag aldrig någonsin veta precis vad de sagt för det skulle mina barns pappa glömt direkt han gick utanför dörren.

Jo, får väl lita på att det går bra. Men det är just som du skriver, jag kommer inte att få reda på allt som sagts vid läkarbesöket. Och jag hoppas han minns att säga allt....men vi var ju där i fredags så de känner ju till lillkillen.
    Rossel och fortfarande indragningar. Tycker kanske att det blivit lite bättre, men han hostar så. Man märker heller ingen effekt direkt efter inhalationerna. Så äter han sämre och kissar dåligt.... 
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:01:48 följande:

Vi hade faktiskt också en liten viktöking idag, yippie! Vågen hemma har i alla fall ökat lite efter förra veckans vägning hos dietisten. Men då känns det väl ganska klart att det är mjölken för din dotter väl? Jag menar med tanke på viktökningen. Sen är det ju jobbigt att hon fortfarande har symptom. Har ni lyckats få tag på nån annan ersättning?

Lillskruttet - jobbigt med hela familjen magsjuk uppe på allt. Hoppas ni blir friska fort och att besöket hos läkaren går bra imorgon.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-07 20:09:01 följande:
    Vi hade faktiskt också en liten viktöking idag, yippie! Vågen hemma har i alla fall ökat lite efter förra veckans vägning hos dietisten. Men då känns det väl ganska klart att det är mjölken för din dotter väl? Jag menar med tanke på viktökningen. Sen är det ju jobbigt att hon fortfarande har symptom. Har ni lyckats få tag på nån annan ersättning?

Lillskruttet - jobbigt med hela familjen magsjuk uppe på allt. Hoppas ni blir friska fort och att besöket hos läkaren går bra imorgon.
    Nej, fick rådet om neocate (hette den så?) men det blev blankt nej.
    BVCs läkare får inte skriva recept på annat än nutramigen och althera, vilka inte funkade för oss alls och barnmott säger att vi inte får något recept förrens hon har fått diagnosen. Om ens då, eftersom hon är såpass gammal att hon kan klara sig utan ersättning nu. Konstigt eftersom det finns rekomendationer om att fortsätta ge tills barnet är 1år.

BVC sköterskan sa att hon tyckte att det nästan var avgjort, dels för hur mycket symtom som försvunnit under uteslutandet + att hon inte kunde se annan orsak till att hon plötsligt börjar växa igen. dessutom så mycket.
    Båda blev helt förvirrade och sprang in till nästa våg för att se så det verklgien stämde. Har amanda ökat något sen hon var bara några mån så har det varit ungefär 100-200g på en mån och nu nästan 500g på inte ens en vecka.

Skönt med lite ökning! Hoppas det fortsätter för er med så att det inte vänder tillbaka igen.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 20:07:50 följande:
    Jo, får väl lita på att det går bra. Men det är just som du skriver, jag kommer inte att få reda på allt som sagts vid läkarbesöket. Och jag hoppas han minns att säga allt....men vi var ju där i fredags så de känner ju till lillkillen.
    Rossel och fortfarande indragningar. Tycker kanske att det blivit lite bättre, men han hostar så. Man märker heller ingen effekt direkt efter inhalationerna. Så äter han sämre och kissar dåligt.... 
    jag tyckte också det var segt med förbättringen med airomir. vet inte om du minns men jag tyckte knappt det gjorde någon skillnad alls. sen efter några dagar så försvann knaster, pip och indragningar och nu finns bara hosta och rossel kvar.

Men äter han sämre så är det ju i mina ögon ett tecken på att han snarare blir sämre än bättre.
    Om han inte drabbats av magsjuka han med.
Svar på tråden Allergitråden