• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Mithrandil: jag tror fortfarande hon behöver pulmicort i avsvällande syfte.

• 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-03-07 08:22:00 följande:
    Mithrandil: jag tror fortfarande hon behöver pulmicort i avsvällande syfte.
    Det är vi nog alla överens om utom doktorn på akuten som tycker att hon ska ha totalt 16 puffar airomir hur länge som helst.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

Har pratat med barnakuten igen ang pulmicort.
    De tycker inte jag ska ge henne pulmicort ännu eftersom hon inte är diagnoserad med förkylningsastma.
    Det hon har nu räknas som luftrörskatarr. Vi behöver komma in ytterligare 1 gång med andningsproblem för att hon ska få diagnosen och då först ska hon behandlas för astmatiska problem.. låter väl vettigt kanske men onödigt hon ska behöva lida om hjälp finns.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-07 09:42:49 följande:
    Har pratat med barnakuten igen ang pulmicort.
    De tycker inte jag ska ge henne pulmicort ännu eftersom hon inte är diagnoserad med förkylningsastma.
    Det hon har nu räknas som luftrörskatarr. Vi behöver komma in ytterligare 1 gång med andningsproblem för att hon ska få diagnosen och då först ska hon behandlas för astmatiska problem.. låter väl vettigt kanske men onödigt hon ska behöva lida om hjälp finns.
    fast ni ger henne ju alldeles för mkt aeromir och hon är ju dessutom inte bra eller?? Åk in igen då och säg att hon fortfarande har problem!!
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-07 10:02:20 följande:
    fast ni ger henne ju alldeles för mkt aeromir och hon är ju dessutom inte bra eller?? Åk in igen då och säg att hon fortfarande har problem!!
    Nä bra är hon ju inte. inte helt.
    Hon har inga indragningar, pip eller knaster kvar men hon är konstant rosslig.
    Fast man hör att hon rosslar på både in och utandning så de kanske inte räknar det som astma då.
    Men kanske är värt att åka in iaf. Vi har tid på bvc för ny vägning kl 11 så jag ska prata med dom där och be om att en läkare kan lyssna på henne. Dessutom behöver vi ändå dit för att lämna tillbaka masken, vi fick bara låna den tills idag.
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 08:49:58 följande:
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Jag har ju skrivit till dig förut om våra söner, och det du beskriver än ganska liknande det som vi upplever med våra två söner. Döttrarna har inte tillstymmelsen till att reagera på kyla. Så vi har haft väldigt lätt att jämföra hur kinder "ska" vara vid köld.

Sakerna du räknar upp är Mattis allergisk mot alltihopa, dvs bockhornsklövern i curryn, han är allergisk mot chili, samt även ärtor (dock reagerar han långt ifrån lika kraftigt på det som Timon gör).

Under vintern har vi praktiskt taget haft daglig medicinering Vi smörjer och smörjer, men på kylan biter ingenting. Dock har vi ändå haft tur i oturen att Fredrik blev arbetslös så han har skjutsat barnen till förskolan istället för att gå den korta sträckan med dem. Små, små saker hela tiden för att lösa saker efter vägen. För vi vill ju trots allt att barnen ska få leva ett så normalt liv som möjligt. Båda pojkarna reagerar värst när det blåser, det går på en nanosekund så är kinderna illröda, och det räcker med en liten vindpust.

Vi har dock inte fått någon köldallergidiagnos, men vi har en så pass bra läkare här så vi känner oss trygga med hur vi ska agera.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-06 21:58:47 följande:
    Fast det kan ju räcka med att de får i sig via amningen för att kunna utveckla antikroppar, dvs att mamman ätit under amningen (och ev även grav också)
    Jag är INTE allergisk mot varken chili eller mango, men Mattis är. När jag var gravid med honom så åt jag en sås gjord på dessa ingredienser, och fick en jättekraftig reaktion med ambulansfärd in. Jag kan äta både chili och mango idag, men inte Mattis som fortfarande är kraftigt allergisk mot dessa. Så jag är helt övertygad om att det räcker att barnet utsätts för det under graviditet, eller iaf mina barn
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79

Ang den där köldallergin...funderar kring sonens röda kinder. Han får ofta hemskt mycket rödare kinder än andra barn. När han varit ute är han helt ILLRÖD och det sitter i resten av dagen oftast medan storebror som bara blir lite rosig om kinderna och det försvinner efter 1 timme eller nåt.

Han verkar ju helt klart bli sämre på hösten/vintern. I somras t ex var han jättefin om kinderna trots att han fick i sig vete under en period. Det var då vi började tveka kring hans allergi. Det börjar alltid runt oktober och sedan fortsätter det till april-maj ungefär...kanske är nåt sånt med honom?!?

• mithrandil

har precis kommit hem från bvc.
    Någon läkare fanns inte som kunde lyssna på amanda och något recept på helt mjölkfri ersättning kunde vi inte få. de hade tydligen bara rätt att skriva ut althera eller nutramigen, vilka inte fungerar alls.
    MEN, Amanda hade gått upp 460g och vuxit 1,5 cm sen senaste vägning den 1 mars, vilket resulterar i att hon stigit upp en hel kurva. Jag är så glad och så otroligt lättad. Hoppas det håller i sig nu så hon ökar bra tills nästa vägning om en vecka. Så det lutar väl emot att hon faktiskt är komjölksallergisk, enligt vår bvc sköterska. för annars borde hon inte börja växa i denna takten efter att ha stått still på längden och pendlat på vikten i ett par - tre mån.

Svar på tråden Allergitråden