• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-03-07 21:00:31 följande:
    Ärligt talat brukar doktorerna vara otroligt dåligt insatta om vad som finns på marknaden i form av välling och gröt och mat överhuvudtaget. Det är inte det som de ska kunna. De frågorna överlåter de till en dietist.

Säg även att om du inte får Neocate så vill du ha en omedelbar tid till en dietist för att diskutera gluten och näringsintag för du är orolig för att provocera nu när hon blivit så bra. Ligg på och var bestämd. Bråkar man brukar man få som man vill för de orkar inte. Vill de ändå inte hjälpa så säger man att jaha, då får jag väl byta läkare för jag vet att jag har rätt till det här..
    Vet man vad man talar om och är påläst så brukar det vara lättare att stå på sig.

Som när jag sa till läkaren att jag tyckte mellansonen reagerade på vete (makaron och smörgåskex). Då sa läkaren "nej, han är inte allergisk mot smörgåskex, det finns ingenting där i som han kan reagera på".
    Nähä, sa jag och såg ut som ett fån och gick hem och tog bort vete och havre ur hans kost... Mot läkarens inrådan för jag var så säker och sonen mådde så dåligt, men en månad senare hade vi bytt läkare och fått diagnos vete och havreallergi... (patchtest/lapptest)

I efterhand, så innehåller bl.a smörgåskex vete och sojalecetin. Sonen är krafitgt allergisk mot vete, men tål faktisk  sojalecetin, men inga andra sojaprodukter, men det visste vi inte då...
    Vete är väl huvudingrediensen på smörgåsrån

Jag har bytt ut Johannas läkare till en som faktiskt lyssnar på vad jag har att säga. Och som inte alls tyckte att vi skulle vänta ut hennes mage utan satte in movicol på en gång.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-07 20:57:36 följande:
    Han får det jobbigt när slemmet sätter sig på fel plats. Och får man bort inflammationen så försvinner slemmet. När jag var till doktorn för en dryg månad sedan så sa han att troligen kommer vi att få sätta in pulmicort snart men vi testar med endast airomir först. Vi ska komma in för kontroll om 1 månad. 

Sempers mjölkfria välling funkar lika bra som ersättningen men blir visserligen lite dyrare, den blir bäst om man blandar den med ris eller havredryck trots att det står vatten på förpackningen. 

Amanda blir rosenrasande när hon är rosslig. hon blir klängig och gnäller hela tiden.
    Jag har ju pulmicort som vc läkaren skrev ut, kanske borde jag börja ge henne morgon och kväll som hon sa att jag skulle göra. fast jag ska till halmstad och lämna masken på ons och då kommer jag ta med mig amanda så de får lyssna på henne så får vi se vad de säger då.

Visst är havredrycken som är järnberikad bättre än den ekologiska?

Mela78: Ja jag ska försöka stå mig. att kunna bolla lite med alla er andra får mig lite starkare. I värsta fall får jag ta med mig min mamma nästa gång, för när de börjar argumentera så har jag en tendens till att bli stum. kommer med tafatta försök till krav men de trycks undan lätt.

Hade jag inte varit här i tråden vid tillfället de sa att hon INTE var allergisk mot mjölk hade jag säkert aldrig uteslutit (eftersom jag gjorde det på eget bevåg) och då hade hon kanske mått ännu sämre nu, eller gått ner ännu mer i vikt.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-03-07 21:09:29 följande:

Amanda blir rosenrasande när hon är rosslig. hon blir klängig och gnäller hela tiden.
    Jag har ju pulmicort som vc läkaren skrev ut, kanske borde jag börja ge henne morgon och kväll som hon sa att jag skulle göra. fast jag ska till halmstad och lämna masken på ons och då kommer jag ta med mig amanda så de får lyssna på henne så får vi se vad de säger då.

Visst är havredrycken som är järnberikad bättre än den ekologiska?

Mela78: Ja jag ska försöka stå mig. att kunna bolla lite med alla er andra får mig lite starkare. I värsta fall får jag ta med mig min mamma nästa gång, för när de börjar argumentera så har jag en tendens till att bli stum. kommer med tafatta försök till krav men de trycks undan lätt.

Hade jag inte varit här i tråden vid tillfället de sa att hon INTE var allergisk mot mjölk hade jag säkert aldrig uteslutit (eftersom jag gjorde det på eget bevåg) och då hade hon kanske mått ännu sämre nu, eller gått ner ännu mer i vikt.

skrev fel.. skulle stå kalciumberikad. haha, dags att sova igen. :-P
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-07 21:10:00 följande:
    skrev fel.. skulle stå kalciumberikad. haha, dags att sova igen. :-P
    Japp, jag brukar föredra ekologiska varor men i detta fall väger värdet av berikningen tyngre. Det är svårt nog att få i dem tillräckligt med kalcium så berikad dryck måste man nästan ha.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-07 21:00:31 följande:
    Ärligt talat brukar doktorerna vara otroligt dåligt insatta om vad som finns på marknaden i form av välling och gröt och mat överhuvudtaget. Det är inte det som de ska kunna. De frågorna överlåter de till en dietist.

Säg även att om du inte får Neocate så vill du ha en omedelbar tid till en dietist för att diskutera gluten och näringsintag för du är orolig för att provocera nu när hon blivit så bra. Ligg på och var bestämd. Bråkar man brukar man få som man vill för de orkar inte. Vill de ändå inte hjälpa så säger man att jaha, då får jag väl byta läkare för jag vet att jag har rätt till det här..
    Vet man vad man talar om och är påläst så brukar det vara lättare att stå på sig.

Som när jag sa till läkaren att jag tyckte mellansonen reagerade på vete (makaron och smörgåskex). Då sa läkaren "nej, han är inte allergisk mot smörgåskex, det finns ingenting där i som han kan reagera på".
    Nähä, sa jag och såg ut som ett fån och gick hem och tog bort vete och havre ur hans kost... Mot läkarens inrådan för jag var så säker och sonen mådde så dåligt, men en månad senare hade vi bytt läkare och fått diagnos vete och havreallergi... (patchtest/lapptest)

I efterhand, så innehåller bl.a smörgåskex vete och sojalecetin. Sonen är krafitgt allergisk mot vete, men tål faktisk  sojalecetin, men inga andra sojaprodukter, men det visste vi inte då...
    egentlgien borde jag byta läkare. hon jag har nu efter att den vi hade från början slutade gör mig hemskt osäker. Hon hör aldrig vad man säger och bara pratar på tills hon säger hejdå.
    Men vart vänder man sig om man vill ha en bra läkare? Dietist har vi blivit erbjudna av vår förra läkare så jag ska kanske ringa och säga att jag vill träffa en dietist ändå.

Tack för alla råd. ska ta mig för att ringa upp imorn och få klarhet i allting.
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-07 20:52:54 följande:
    ja då tycker jag ju absolut ni ska in med honom. Hur eller hur.
    Det är alltid skönt att kolla upp så att inte medicinen är utan verkan eller om något annat tillstött på vägen.
    Dessutom är det ju viktigt att han kissar bra.

Hur dricker han? Amanda kissade också jättedåligt men när jag började tvinga i henne 5ml vatten (med medicinmått) var 30 min så kom det igång bättre igen.
    Han har mest ätit ersättning nu när han varit dålig. Han har inte aptit att äta fast föda. Så han dricker ju i princip allt han får i sig. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • trållmor
    t0va skrev 2011-03-07 20:29:06 följande:
    Någon som vet hur mycket av mat osv. som försvinner på leksaker när man decinficerar? På föräldrastödet idag så blev theos kinder röda nu igen, han har haft bra kinder i 3 dygn men nu kom det. Han lånade några plast och träleksaker och hade i munnen. Men de sa att de desinficerar allt emellan gångerna fast det känns som om allt inte försvinner för han reagerar varje gång vi är där både när vi är i grupp och alla barn suger på leksakerna och han är själv i rummet med leksakerna.  

Blev någon konstig citering nu, men det är till tOva: när vi bodde i Göteborg så gick vi på nåt som hette Spädbarnsgruppen och där så decifinerade de leksakerna efter varje gång, och våra barn reagerade aldrig. Vi har väldigt känsliga barn! Om jag vore du, så skulle jag ha letat andra orsaker till att han blir dålig när ni är där.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-07 21:47:44 följande:
    Blev någon konstig citering nu, men det är till tOva: när vi bodde i Göteborg så gick vi på nåt som hette Spädbarnsgruppen och där så decifinerade de leksakerna efter varje gång, och våra barn reagerade aldrig. Vi har väldigt känsliga barn! Om jag vore du, så skulle jag ha letat andra orsaker till att han blir dålig när ni är där.
    Funderar... Min lille reagerar ju också varenda gång vi är borta eller något okänd/utom familjen (mormor ) håller honom typ. Han pillar gärna på hennes knappar, halsband osv. Men väldigt sällan här hemma numera.

Men vad gör de när de decifinerar? De kanske gör på olika sätt på olika ställen? Och sen tar de i dem när de lägger dem på plats så är de ju inte längre "rena".

Tova, jag tycker att du ska fråga exakt hur de gör? Har de ett medel på, kan han reagera på det t.ex?

Om det är allergener så måste de väl tvätta mekaniskt bort?
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-07 21:40:58 följande:
    Han har mest ätit ersättning nu när han varit dålig. Han har inte aptit att äta fast föda. Så han dricker ju i princip allt han får i sig. 
    jaha.. ja där sprack den teorin.
    Hoppas iaf att ni får hjälp så han blir bättre nu.
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-03-07 21:57:19 följande:
    Funderar... Min lille reagerar ju också varenda gång vi är borta eller något okänd/utom familjen (mormor ) håller honom typ. Han pillar gärna på hennes knappar, halsband osv. Men väldigt sällan här hemma numera.

Men vad gör de när de decifinerar? De kanske gör på olika sätt på olika ställen? Och sen tar de i dem när de lägger dem på plats så är de ju inte längre "rena".

Tova, jag tycker att du ska fråga exakt hur de gör? Har de ett medel på, kan han reagera på det t.ex?

Om det är allergener så måste de väl tvätta mekaniskt bort?
    Där gjorde de som så att de tog de leksaker som gick att skölja under vatten, vilket var de flesta eftersom det handlade om barn under 1 år som gick där, la i badbalja och sköljde av med såpa. Efteråt torkde de med desinfiktionsmedel (stavning??? ). Madrasserna som låg på golvet sprutade de med desinfiktionsmedel och torkade av. Så deras händer blev ju rena under reningens gång, så att säga, och jag skulle nog anse att leksakerna var "rena" när de lades på plats.

OM det är liknande som Spädbarnsgruppen, vilket jag tycker att det låter som, så skulle jag nog snarare tippa på mattillfällena där. Vi åt alltid när vi kom dit, och bordet torkades ju bara av och tallrikar odyl diskades i maskinen. Så jag skulle nog hellre tro att det är därifrån reaktioner kommer.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden