• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-13 20:51:50 följande:
    Vi är rätt så många här i tråden och jag upplever det mycket svårt att hålla reda på vem som har hur många barn med vilka allergier. Finns det intresse för en liten presentationssammanställning över oss och våra barn/familjer?  
    Tycker jag låter som en kanon ide!
    har så dålig koll på alla er andra känner jag.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Ska jag göra en ny tråd och lägga länk i ts? Eller är det bättre att jag lägger i en blogg så får ni inboxa mig så ändrar jag.. Hum. Vad tycker ni?

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-13 21:17:14 följande:
    Ska jag göra en ny tråd och lägga länk i ts? Eller är det bättre att jag lägger i en blogg så får ni inboxa mig så ändrar jag.. Hum. Vad tycker ni?
    Hmm, vore väl bra om det gick att ändra, lägga till och ta bort, men det tar ju längre tid för dig, så gör som du vill =)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 18:21:26 följande:
    Vet inte. Skulle inte tro det. Men du behöver ju en "vanlig" läkare också. Ring och hör med dem. Men kräv att få veta om de kan göra ett sådant hudtest. (De tog en bit hud och la i ett provrör med vätska)
    Det är mig veterligen ENDA sättet att få en korrekt diagnos på DH. Visst kan man gå på glutentest mm, men det säger ju bara att man har glutenintolerans. Och har man även de "berömda" blåsorna precis som han har så kan man ju gissa sig till att det är DH. Men i och med att det inte visade på blovprovet och magen inte brukar bli lika påverkad vid DH som vid "vanlig" celiaki så är det inte säkert att det visar om man gör en gastro heller. Därav att ett hudtest är det säkraste sättet att få diagnos.

Men hudläkare är ju duktiga på hud och borde veta vad som ska göras för test om det är hudceliaki. Jag kan tänka mig att en vanlig läkare inte har en susning för det är så "special". Så även om ni får tid till en vanlig läkare så kommer de nog remittera er vidare till en hudläkare som är expert på hud. Och då har ni slösat ännu mer tid på att vänta.
    Det finns inget som hindrar att man gör båda sakerna samtidigt.

Så kolla upp närmaste hudläkare är mitt tips och ring till dem och be att få komma. Tror inte att ni ens behöver remiss, så funkade det inte här i alla fall. Jag var på en privat hudklinik. Och vård av barn är väl alltid gratis mig veterligen så ring och kolla upp själv är mitt råd.

Jag vände ju mig till en hudläkare på en hudmottagning för min läkare hade ju ingen susning knappt om vad glutenintolerans var för hon verkade tro att ibs gav klåda och ledvärk..
    Min gamla nonchalanta VC-läkare avfärdade ju mina utslag att de kan inte bero på gluten eller vete, "för glutenutslag ser inte ut så och han hade faktiskt tagit prov på ett väldigt troligt fall av hudceliaki bara härom dagen och de utslagen såg helt annorlunda ut än vad mina gjorde"
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 20:35:59 följande:
    Allergi mot ingefära???? Någon?

Liten är alldeles rödprickig igen, på hals, bakom öronen och  nu på kvällen i rumpan.. Han var vaken och knorrade och hade ont i natt och det är värre idag med prickarna...

Kollade matdagboken och han reagerade så på mina hembakta pepparkakor som det var ingefära i. Även när jag åt "thaimat" för länge sedan (hemmagjord med ingefära men även med vitlök som jag vet att det inte funkar så trodde det var vitlöken).. Så är rätt säker på att det är ingefära som ställer till det, men har aldrig hört om någon som reagerat så på det?

Tål era barn det?
    Ingefära hör till de "snällaste" kryddorna, de som mest sällan orsakar reaktioner.

Men visst, bara för att det funkar för nästan alla så finns det ju som alltid enstaka undantag från den "regeln"
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-13 15:06:01 följande:
    I miralicias "utanalltblogg" finns det recept på yougurt gjord av pama minutris. Den blir jättebra!
    Toppen! Ska kolla den! Är ju bra med lite yoghurtalternativ.

Testade YOSA havreyougurt  med skogbärssylt, han gillade den starkt. Så det blev frukosten idag. Han mumsade för fullt. Känns bra på ett sätt, men samtidigt var det ju socker i bärberedningen som var i, och jag vill ju heller inte vänja honom vid alltför mycket socker. Hittade igår Havregurt som jag köpte, men den kostade ju över 30 spänn för ett paket. Hade tänkt ge det med mosad banan i (eller fruktpuré), så får vi se hur det går. 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-03-13 21:49:59 följande:
    Toppen! Ska kolla den! Är ju bra med lite yoghurtalternativ.

Testade YOSA havreyougurt  med skogbärssylt, han gillade den starkt. Så det blev frukosten idag. Han mumsade för fullt. Känns bra på ett sätt, men samtidigt var det ju socker i bärberedningen som var i, och jag vill ju heller inte vänja honom vid alltför mycket socker. Hittade igår Havregurt som jag köpte, men den kostade ju över 30 spänn för ett paket. Hade tänkt ge det med mosad banan i (eller fruktpuré), så får vi se hur det går. 

Har bara hunnt skumma väldigt de senaste dagarna så jag har inte hängt med i riktigt alla svängar om hur det är för alla, men ett alternativ till "fruktyoghurt" utöver Yosa/Oatly är om man ger ersättning/har tillgång till ersättningspulver i form av Nutra/Althera etc så kan man göra "egen yoghurt" genom att blanda fruktpuré med ersättningspulver
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-03-13 21:54:58 följande:
    Har bara hunnt skumma väldigt de senaste dagarna så jag har inte hängt med i riktigt alla svängar om hur det är för alla, men ett alternativ till "fruktyoghurt" utöver Yosa/Oatly är om man ger ersättning/har tillgång till ersättningspulver i form av Nutra/Althera etc så kan man göra "egen yoghurt" genom att blanda fruktpuré med ersättningspulver
    Aha!! Låter billigare. Leo äter ju Nutramigen, så vi har ju att göra av i så fall. Tack för tipset!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-13 21:40:25 följande:
    Ingefära hör till de "snällaste" kryddorna, de som mest sällan orsakar reaktioner.

Men visst, bara för att det funkar för nästan alla så finns det ju som alltid enstaka undantag från den "regeln"
    Precis.. Varför ska jag få ett barn som tål det vi övriga i familjen tål liksom... Obestämd

Ja, vi får väl se. Känns bara så jäkla trist när han precis börjat må ok.

Men du, vanilj är väl inte speciellt vanligt heller? Visst tål väl inte din lilla det? Misstänker ju det med...
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 22:09:04 följande:
    Precis.. Varför ska jag få ett barn som tål det vi övriga i familjen tål liksom... Obestämd

Ja, vi får väl se. Känns bara så jäkla trist när han precis börjat må ok.

Men du, vanilj är väl inte speciellt vanligt heller? Visst tål väl inte din lilla det? Misstänker ju det med...
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
Svar på tråden Allergitråden