• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Vad skriver ni andra som presentation i grupptråden?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Rasmus päron
    trållmor skrev 2011-03-12 20:23:58 följande:
    Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    och till oss sa de följande:

Hej igen,
    här kommer ytterligare information:

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

• Miralicia
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:48:19 följande:
    Vad skriver ni andra som presentation i grupptråden?
    Skriv några rader och berätta vad ni har för allergier att förhålla er till i familjen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:32:19 följande:
    haha.. ja hon har aldrig tackat nej till mat som kommer ur en flaska, oavsett hur mycket det är. det skulle vara om hon är sjuk då, men aldrig annars. Matglad liten rackare.

Nu har hon sovit 1tim. Skönt.

Hur mår liten idag? Börjar han bli bättre?
    Nje. Natten var ingen höjdare. Men jag vet inte för jag fick nog hjärnsläpp igår. Kunde ju ha pumpat ur under dagen för att få det, men tänkte inte. Och han är grinig till tusen.. Men får ju en tand också, så vad som gör vad vet jag inte.
    Så natten var inte alls kul... Trots att han faktiskt fick panodil vid läggdags och en gång till.. Men nu hoppas jag att det vänder för utslagen är inte alls lika ilskna som igår och det i rumpan var typ borta i morse.

Skönt att hon mår bättre! Tänkt bara på att det inte är säkert att de har Neocate inne på apoteket, eftersom det är beställningsvara!
  • mithrandil

Nu har amanda fått tid på barnallergimott i kungsbacka.
    Ringde och berättade om henne problem och att vi inte får någon direkt hjälp ifrån varberg.
    Läkaren skulle tydligen resa iväg snart så vi skulle få en tid när hon kom tillbaka, men när sköterskan gick för att prata med läkaren om när hon kom hem igen tyckte hon att amanda skulle få en tid redan innan hon åker så på onsdag kl 13.30 ska vi dit.

Nu hoppas vi på att vi får den hjälp vi behöver!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-14 11:31:36 följande:
    Skönt att hon mår bättre! Tänkt bara på att det inte är säkert att de har Neocate inne på apoteket, eftersom det är beställningsvara!
    Man kan väl be dem beställa hem i avvaktan på att få receptet, så kanske hon slipper vänta extra tid. 
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-14 12:00:40 följande:
    Nu har amanda fått tid på barnallergimott i kungsbacka.
    Ringde och berättade om henne problem och att vi inte får någon direkt hjälp ifrån varberg.
    Läkaren skulle tydligen resa iväg snart så vi skulle få en tid när hon kom tillbaka, men när sköterskan gick för att prata med läkaren om när hon kom hem igen tyckte hon att amanda skulle få en tid redan innan hon åker så på onsdag kl 13.30 ska vi dit.

Nu hoppas vi på att vi får den hjälp vi behöver!
    Solig
  • tes 75
    Rasmus päron skrev 2011-03-14 10:53:49 följande:
    och till oss sa de följande:

Hej igen,
    här kommer ytterligare information:

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

det svaret fick vi också (se mitt inlägg tidigare i tråden)
  • Tibell

Eli : jösses .. En hel pannkaka?? Han måste ju ha super ont i magen nu?? Lille plutten :(
    Men verkligen märkligt att inte kinderna reagerar! Då måste det ju vara något helt annat som triggar igång dem.. Matdagbok?

• Kavat
    Kavat skrev 2011-03-14 09:16:45 följande:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitrade...

Se vad som händer om ni klickar på länken nedan, går det att anska om medlemskap där?
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitraden-for-oss-som-hanger-i-allergitraden-222

Så där jag, nu kan ni ansöka.
    Presentation kan man lägga till efteråt och ändra allt som man vill. Jag och Miralicia kom fram till att de som hänger här och diskuterar sina barn och är "välkända" får bli medlemmar. Denna tråden kommer fortsätta som "vanligt". Men lite hemligare bilder eller info kan diskuteras i den andra tråden.

Än så länge är jag och Miralicia "värdar" och kan lägga till medlemmar och vi kommer nog vara lite restrektiva enligt ovan för att skydda oss själva oc medlemmarna. Önskemål mm så pma oss. Nu sticker jag iväg till men återkommer i kväll om inte Miralicia släpper in er under dagen. Solig
Svar på tråden Allergitråden