• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-12 22:35:00 följande:
    Inga frågor är för dumma i det här forumet, här är vi ju alla hypokondriker ju
    Drömmer
    Så sant så sant! Man tvivlar alltid mest på ens egna barn, medans alla andras symptom är solklara.
    Och ja, du har så rätt, inga frågor är dumma frågor. Det är bara att fråga på!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-12 22:37:32 följande:
    Herregud vad Bella varit dålig i magen dessa dagar :( har nog varit bajs i varje blöja..
    Hon sov dock bättre i natt efter att ha fått aerius! Eksemen ser också nästan helt bra ut efter mycket smörjning. Bara "äggfläckarna" som inte blir bättre trots mildison.
    Det tråkiga i allt detta är att jag inte har en aning vad reaktionen beror på. Och det tycker jag nästan är jobbigare än själva reaktionen i sig. Symtomen pekar mot ägg så ska försöka luska vidare..

Mithrandil : usch vad jobbigt det låter :( eftersom det släppte med microlaxen låter det som att magsmärtorna beror på förstoppning. Och det får dem ju lätt vid för mycket fibrer.
    Tycker det är för djävligt att ni inte kan få en bra ersättning utskrivet så ni kan göra välling på den... Hoppas det blir bättre !
    Mår hon bättre i sig andning nu ??
    Och jag reagerar på HAR NI BARA MILDISON???

Se till att få lite starkare grejer som biter. Mildison funkar ju typ inte på något, eller så får man smörja miljoner gånger... Hör med läkaren om ni inte kan få något som funkar på eksem. Tipsar om Protopic som är dyr motsvarande klass3 kortison, fast utan kortison. Svindyr, men går ju tillsist på högkostnad...
    Jätte skönt att slippa kortisonet, men vi smörjer aldrig i ansiktet och får inte smörjas i solsken, men det får man ju inte med kortison heller väl?
  • Tibell

K kavat : vi ska på återkontroll av astman snart så då ska jag passa på att fråga!
    Annars tycker jag mikrofonen biter rätt så bra på hennes vanliga eksem, så smörjer jag med locobase med. Men på torrfläckarna tycks inget bita. Jag tror hon haft dessa nu i 1.5 månader . Ibland har de varit helt bleka och bara någon dag senare illröda och liksom fjällar.
    Så det är därför jag kallar dem äggfläckar.. Tycker de påminner väldigt mycket om de efter det du berättat :)

Kan fresten tillägga att magen mår mycket bättre idag :) och har inte slarvat! Så nu är det strikt strikt vetefritt som gäller och även laktosfritt.
    Blir jag inte helt bra står soja näst på tur. Har nämligen märkt att magen inte riktigt gillar ärtor och inte heller sojamjölk ( var dock längesedan jag testade nu )

• Tibell

Hahahaha ska självklart inte stå mikrofonen utan mildison ;) skriver från telefonen

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-12 22:37:32 följande:
    Herregud vad Bella varit dålig i magen dessa dagar :( har nog varit bajs i varje blöja..
    Hon sov dock bättre i natt efter att ha fått aerius! Eksemen ser också nästan helt bra ut efter mycket smörjning. Bara "äggfläckarna" som inte blir bättre trots mildison.
    Det tråkiga i allt detta är att jag inte har en aning vad reaktionen beror på. Och det tycker jag nästan är jobbigare än själva reaktionen i sig. Symtomen pekar mot ägg så ska försöka luska vidare..

Mithrandil : usch vad jobbigt det låter :( eftersom det släppte med microlaxen låter det som att magsmärtorna beror på förstoppning. Och det får dem ju lätt vid för mycket fibrer.
    Tycker det är för djävligt att ni inte kan få en bra ersättning utskrivet så ni kan göra välling på den... Hoppas det blir bättre !
    Mår hon bättre i sig andning nu ??
    Alltid ska det då vara nåt? Hon var väl lite bättre i sin astma nu? Självklart ska de avlösas med nästa problem.
    Förstår så väl vad du menar med att det värsta är att man inte vet vad allting beror på, man känner sig så maktlös och förvirrad. Kan ni inte försöka utesluta ägg då om du misstänker att det är det som hon inte tål? Då borde hon väl bli bättre igen?

Amanda är jättefin i sin andning. hon kan bli lite rosslig vid ansträngning men hostar hon så släpper det direkt. Jag hoppas faktiskt på att det är förstoppning som hon lider utav, att det är den som orsakar allt detta och bvc sa också att de trodde hon var förstoppad pga för mycket fibrer så jag håller bara tummarna.
    Har ganska stora förhoppningar inför den närmsta tiden, imorn börjar vi med neocate och på måndag ska jag ta kontakt med den privata barnklinik jag hittat i halmstad och dessutom så ska vår bvc sköterska ringa deras dietist och rådfråga ang. Amanda. Om hon hör vad vår sköterska har att säga kanske hon tar det på allvar? Jag hoppas iaf.

Hoppas båda våra tjejer får lov att bli bra här nu så att de kan få lite lugn och ro. Det värsta i eländet tycker jag ändå är att de är för små för att behöva lida såhär.

Kavat: Vi har inte lov att utesluta gluten. Skulle det visa sig att hon tål mjölk så var nästa steg i utredningen att ta ett prov ifrån tarmen. Glutenprovet visade neg men de sa att eftersom hon inte ätit gluten speciellt länge så var risken stor att det var ett missvisande svar.

Får ge neocate en ärlig chans men fortsätta med allt annat som det är ett tag till för att se om det hjälper att enbart få bort alla dessa vällingmål. Har vi tur så är det "bara" förstoppning.  Annars får vi nog göra som du skriver, skita i regelräta diagnoser och helt enkelt utesluta. Vi har ju redan tagit steget på egen hand en gång förut.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • saffe

Gomorron! Är det någon som har koll på vad den "modifierade stärkelsen" I Ekströms Marsán (vaniljsås att koka) innehåller? Jag har dålig koll på just stärkelse, men visst kan det väl vara gjort på vete eller majs t.ex? Lilltjejen har kliat och varit ledsen i helgen och det enda ovanliga hon fått är den här vaniljsåsen.

• ELI 79

hmm nu är jag förvirrad!
    Tror INTE sonen kan ha reagerat på små mängder vete som jag trott innan då det visar sig att mannen inte alls gett honom eget smör utan han har gett från vårt smör (jag jobbar nästan alltid när de äter frukost så mannen gör ju alltid frukosten till grabbarna)
    OM han inte reagerat på smulor från vårt bröd i smörpaketet (vilket han uppenbarligen inte har för då skulle han ju ha röda kinder. svullen mage och sova dåligt VARJE natt istort sätt...så BORDE han rimligtvis inte reagera på små mängder som t ex lekt med en leksak som nån haft eller smulor på bordet eller typ kornmalt i minimal mängd...

Skäll inte på min man nu sonen har ju inte blivit dålig Vill inte dra upp allt i tråden men det finns en anledning till att mannen är VÄLDIGT disträ och glömmer bort saker vi kommit överens om...ifall ni tycker att han verkar korkad

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-13 09:07:57 följande:
    hmm nu är jag förvirrad!
    Tror INTE sonen kan ha reagerat på små mängder vete som jag trott innan då det visar sig att mannen inte alls gett honom eget smör utan han har gett från vårt smör (jag jobbar nästan alltid när de äter frukost så mannen gör ju alltid frukosten till grabbarna)
    OM han inte reagerat på smulor från vårt bröd i smörpaketet (vilket han uppenbarligen inte har för då skulle han ju ha röda kinder. svullen mage och sova dåligt VARJE natt istort sätt...så BORDE han rimligtvis inte reagera på små mängder som t ex lekt med en leksak som nån haft eller smulor på bordet eller typ kornmalt i minimal mängd...

Skäll inte på min man nu sonen har ju inte blivit dålig Vill inte dra upp allt i tråden men det finns en anledning till att mannen är VÄLDIGT disträ och glömmer bort saker vi kommit överens om...ifall ni tycker att han verkar korkad
    Min sambo är också sjukt korkad. Blir nog sällan rätt när han gör något, men han menar väl.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • trållmor
    saffe skrev 2011-03-13 06:35:37 följande:
    Gomorron! Är det någon som har koll på vad den "modifierade stärkelsen" I Ekströms Marsán (vaniljsås att koka) innehåller? Jag har dålig koll på just stärkelse, men visst kan det väl vara gjort på vete eller majs t.ex? Lilltjejen har kliat och varit ledsen i helgen och det enda ovanliga hon fått är den här vaniljsåsen.
    Sist jag kollade så var den gjord på majs.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-13 09:07:57 följande:
    hmm nu är jag förvirrad!

Kan det inte vara just det som gör att vattnet rinner över bägaren så att säga? Vet inte, men bara en tanke. Din man kanske fyller på bägaren till max, och övrigt får bägaren att rinna över?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden