• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-12 22:18:59 följande:
    aha, den är risflagor. Vi har det hemma men har inte gjort gröt på det än. Har för mig att det blir lite klumpar men mjuka så man borde nog kunna få det slätt med lite extra vätska. 
    Låter ju bra. Man får väl testa sig fram.
    Kavat skrev 2011-03-12 22:27:47 följande:
    Vill du ha den slät koka med rismjöl så slipper du mixa!
     Menade du risgröt nu, eller risifruttin? *förvirrad* Antar risgröt....för det finns ju t o m recept på rismjölspåsen på någon risgröt. Kanske ska börja med att testa den. Tänkte mest att det kanske är "matigare" med en gröt på gryn eller flingor, men det spelar väl ingen roll egentligen eftersom jag ändå måste mixa den för att han ska äta.... Obestämd
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2011-03-12 22:35:00 följande:
    Inga frågor är för dumma i det här forumet, här är vi ju alla hypokondriker ju Jag håller helt och hållet med Kavat i det inlägget hon skrev om eksem!

Timon är ju ett eksembarn. Hela hans eksemhistorik orkar jag faktiskt inte dra upp här, utan tänkte berätta om Neelah istället. När hon föddes och var några veckor så började vi smörja med Miniderm. Hon blev väldigt konstig i hyn, nästan som varbildningskakor här och var. Så vi bytte till olja från Natusan, tror jag att det var, den här vanliga babyoljan. Hjälpte inte! Vi provad Propyless, och det hjälpte inte. Hon började blöda från huden. Vi ringde in, men de avrådde oss från att komma in pga hon var så liten och det gick RS och vinterkräksjukan och allt vad det var. Så vi bokade en tid på BUM.

Dit var det ju väntetid, och i väntan på att få komma dit så skrev jag ju här om problemet. Fick tipset om Weledas olja, innehåller två komponenter bara. Allt försvann!

I Göteborg så sa de att det var omöjligt att reagera på mjukgörande, och bara viftade bort det helt sonika. Men när vi flyttade upp hit så berättade jag det här för barnens läkare. Han sa att vissa barn reagerar på glycerin, som finns i vissa tvålar eller mjukgörande, och det lät som att Neelah valde att "blöda från huden". Nu låter det ju jättedramatiskt, men det var det inte. Det trängde upp varbildat blod mellan fingrarna, i hudvecken osv. Men nåt var vi ju tvungna att smörja henne med, eftersom hon fick alla allergireaktionerna.
    Så det var alltså en allergi mot mjukgörande som gjorde det så där? Låter fruktansvärt. 
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-12 22:23:03 följande:
    SmillaMilla skrev detta förra veckan.. Angående eksem och allergier...
    Tack för ditt svar.

Fast jag vet ju inte vad detta är, tror mer på hudceliaki än eksem. Tänkte fota utslagen så kanske ni kan se vad jag menar.  
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-13 10:39:08 följande:
    Sist jag kollade så var den gjord på majs.
    Jag vill minnas potatis? Men är inte säker...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 12:14:08 följande:
    Tack för ditt svar.

Fast jag vet ju inte vad detta är, tror mer på hudceliaki än eksem. Tänkte fota utslagen så kanske ni kan se vad jag menar.  
    Gör det!
    Har ni fått svar? Har ni fått tid till hudläkare?
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-13 12:17:31 följande:
    Gör det!
    Har ni fått svar? Har ni fått tid till hudläkare?
    Allt är en karusell. Har fått prata med en läkare efter blodprovet men hon sa att det inte var något. På tisdag skall vi få prata med den första läkaren som sa att det var hudceliaki. Men vad gör man tills dess? Det blir bara värre och värre, nu även en början i ansiktet
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 12:26:41 följande:
    Allt är en karusell. Har fått prata med en läkare efter blodprovet men hon sa att det inte var något. På tisdag skall vi få prata med den första läkaren som sa att det var hudceliaki. Men vad gör man tills dess? Det blir bara värre och värre, nu även en början i ansiktet
    Kontakta hudläkare och be dem ta en biopsi av huden (frisk hud brevid blåsor) som de skickar till USA för att kolla om det är hudcelikai. Säger läkaren ok så ta bort sädesslag helt. (Om de inte måste göra gastro, men i så fall måste ni få en supersnabb tid.)
  • Tibell

Kavat: glukosfruktossirapen i eldorados lingonsylt.. Är det från vete ?
    Du brukar ha koll ;)

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-13 12:30:52 följande:
    Kontakta hudläkare och be dem ta en biopsi av huden (frisk hud brevid blåsor) som de skickar till USA för att kolla om det är hudcelikai. Säger läkaren ok så ta bort sädesslag helt. (Om de inte måste göra gastro, men i så fall måste ni få en supersnabb tid.)
    Ja för nu är det verkligen helt fruktnsvärt. Är nära på att fara in till akuten och vägra gå därifrån innan de hjälper oss. 
  • SmillaMilla

Det här med celiaki. Nu har jag och sambon suttit och googlat samt tittat på youtube om HD. Det är ju garanterat det vi har här hemma. Kan man sluta med gluten innan det är fastställt? Känns ju så fruktansvärt fel att ge gluten när man vet att barnet mår dåligt av det. 

Svar på tråden Allergitråden