• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-14 09:37:44 följande:
    Otäckt!
    Hoppas ni får bra hjälp!

Att han inte får en anapen /epipen beror på att den egentligen är gjord för större... Min 15 kgs kille får inte för han har aldrig haft andnöd, eftersom han aldrig fått i sig ägg, trots att det visar på tester att han kan få en snabb allergisk reaktion. Vårat behov var främst på dagis eftersom vi inte har ägg hemma. Men då alternativet är spruta och dra upp rätt mängd i sprutan när det händer, något krångligare för dagis så tyckte läkaren att han inte skulle ha.
    Samma här... min dotter har också bara fått Betapred utskrivet trots att hon också visar på väldigt kraftig äggallergi. Har inte heller fått i sig ägg själv men reagerade på minimala mängder via bröstmjölken innan vi kom på det. Har nu fått en misstänkt luftburen reaktion på ägg så nu är det slut på ägg hos oss också, men jag oroar mig redan för hur det ska bli när hon börjar på dagis till hösten.
  • 2små2stora
    Suri skrev 2011-03-14 09:28:34 följande:
    Ja, lösvikt. www.exoticsnacks.se/
    De är mjölk och allt möjligt i. Precis som Kavat skriver så används samma sked till allt 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mady skrev 2011-03-14 09:52:59 följande:

Är det någon här inne som vet vilka frukter det finns som är släkt med kiwi?

Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.

Kors till björkpollen..

Ungefär 70 % av svenska björkpollenallergiker får överkänslighetssymtom av något födoämne. Sådan matallergi är vanligare ju svårare björkpollenallergin är och ju längre pollenallergin varat. De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria. Man finner vid testning tecken på allergi, men oftast utan klinisk relevans, för ett antal kryddor, såsom anis, curry, kummin, kamomill, pepparmynta och paprika Överkänslighet för jordgubbar har ansetts vara utlöst via icke-allergiska mekanismer. Nyligen har dock visats att jordgubbar innehåller allergen, som korsreagerar med allergen i björkpollen och att vita jordgubbar har mindre av, eller saknar detta allergen. I enkätstudier har överkänslighet för jordgubbar emellertid aldrig kunnat relateras till björkpollenallergi.
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi
  • Suri

Han har inte reagerat så här kaftigt på mjölk, tänkte samma som du. Finns ju nötter med yoghurt mm. Han får magproblem, kräkningar, torrfläckar. Han fick en kaka med smör i av gammelmormor i julas och hade diarré och magsmärtor på natten. Men klarade sig ganska bra så vi hoppas att det är på väg att "växa bort".

Hos oss har de naturgodis tillsammans med vanligt godis. Sonen får nöja sig med egenpoppade popcorn som godis ett par år till. Tur att han älskar popcorn.

• Mela78

Jag vet drakfrukt för den fick min dotter en jättekraftig reaktion av, Kiwi även gul sväller hon av direkt så jag behöver veta om det finns fler frukter i riskzonen.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fodoamnesallergi/

Här kan man läsa att man kan korsreagera på kiwi vid pollen och latex allergi.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:
    Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.
    Kör ren neocate några dagar. Tänk på att rismjöl, majsmjöl är stoppande

Vi kokade ihop 2tsk rismjöl/skrädmjöl med 2 dl vatten och blandade sedan i neocatepulver 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Olivträd förkommer rikligt i Medelhavsregionen och allergi mot olivpollen är vanligt. Bland olivpollenallergiska patienter förekommer födoämnesallergi, framförallt mot persika, päron, melon, nötter och kiwi.

Och som mela skrev

Överkänslighet mot naturgummi (latex, Hevea brasiliensis ) ökade under 1900-talets sista decennier, inte minst bland sjukvårdspersonal. Korsreaktioner, ofta utan klinisk relevans, har påvisats mellan latex och ett stort antal frukter, som banan, avokado, kiwi, kastanj, nektarin, körsbär, plommon, jordgubbe och tomat och även med skaldjur.

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:03:10 följande:

Vi kokade ihop 2tsk rismjöl/skrädmjöl med 2 dl vatten och blandade sedan i neocatepulver 
    Tack.. nä, något mer stoppande vill vi inte ha. Hon är ju redan förstoppad stackarn.
    Hade tänkt mig köra enbart neocate tills hon har normal avföring igen.
    Hon brukar äta varje 2,5tim, när hon enbart åt ersättning åt hon var 4e tim, men jag funderar lite 2,5h känns lite tätt och 4 kännslite för brett isär nu när hon är van att äta ofta. Kanske var 3e tim blir bra?
    Vill ju varken ge henne för mycket eller för lite mat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:03:10 följande:

Fast i hennes fall tror jag det är bättre att ge ris än skräd eftersom hon vill minska ner på vete/havre. Men det är ju inte lätt för dig att veta.
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:

Jag kokar just nu på 4 dl vatten och 2 msk rismjöl. Ställer i kyl. Häller i ca 60 ml i flaskan och späder med 60 kokande vatten från vattenkokaren och  skakar ut, + lite extra bröstmjölk oftast och Neocate + olja (1 tsk per dl, men du kan ta upp till en matsked)

Så du kan alltså koka mer koncentrerat än än hon äter och späda till rätt temp. Testa och se. Tänk på att napphålet ev. behöver vara större.
Svar på tråden Allergitråden