• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:14:13 följande:
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
    Min morfar tålde tydligen inte vanilj heller, jag hade för mig att han inte tyckte om det, men tydligen så tålde han det inte utan fick ont i magen av det - i varje fall vad jag har fått berättat för mig, själv kommer jag inte ihåg så mkt förutom att det alltid var vispad grädde till div efterrätter när morfar var med istället för vaniljsås som normalt var standard till de efterrätterna (han dog när jag var 7 eller 8 år så det var ju inte att man direkt reflekterade så mkt över sånt då).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-13 21:29:32 följande:
    Hmm, vore väl bra om det gick att ändra, lägga till och ta bort, men det tar ju längre tid för dig, så gör som du vill =)
    Fast å andra sidan, hur ofta ändrar man?

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Det kanske vore en bättre idé?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:14:13 följande:
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:17:24 följande:
    Min morfar tålde tydligen inte vanilj heller, jag hade för mig att han inte tyckte om det, men tydligen så tålde han det inte utan fick ont i magen av det - i varje fall vad jag har fått berättat för mig, själv kommer jag inte ihåg så mkt förutom att det alltid var vispad grädde till div efterrätter när morfar var med istället för vaniljsås som normalt var standard till de efterrätterna (han dog när jag var 7 eller 8 år så det var ju inte att man direkt reflekterade så mkt över sånt då).
    Ah, ja, jag TROR bara han reagerar genom att bli lite prickig, men men, vi får väl se framöver..
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-13 22:23:06 följande:

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Nej det är klart, kanske inte är så ofta... Hoppas dock att vi kan stryka några allergier från lillemans lista snart Flört

Dold tråd låter väl som ett bra alternativ, du får förklara närmre hur man beter sig för att komma in där sen i så fall!

Nu ska jag lägga mig, håll tummarna för att vi slipper en vakennatt, den här provoceringsdagen förra vändan var han ledsen 23-06 nämligen... God natt på er!
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-03-13 19:16:08 följande:
    Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
    Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
    Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
    Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
    Så det hoppas jag såklart hon ska slippa
    Min dotter får böjveckseksem av mjölk.
  • Allrona

Det tycker jag låter som en bra ide. Jag víll gärna vara lite "hemlig" här på fl så en dold tråd låter kanon för min del
  • tes 75

låter kanon! både med presentationstråd & att den är dold. så slipper man redogöra för familjens allergier varje gång man ska fråga nåt, & så kan man vara öppen & detaljerad.
  • Mela78

Låter bra med dold tråd. Då kan man berätta lite mer om man vill. Lämnar gärna över startandet till någon som kan och har tid/lust att fixa. 
  • miracle maker
    Allrona skrev 2011-03-14 06:11:23 följande:
    Min dotter får böjveckseksem av mjölk.
    Min dotter har också böjveckseksem, vet inte vad de orsakas av men vi har märkt att de blivit otroligt mycket bättre sen vi slutade ge henne tomat. Hon har inte heller lika många torra fläckar längre.
  • miracle maker
    Mela78 skrev 2011-03-14 08:01:46 följande:
    Låter bra med dold tråd. Då kan man berätta lite mer om man vill. Lämnar gärna över startandet till någon som kan och har tid/lust att fixa. 
    Låter super!
Svar på tråden Allergitråden