• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-03-14 08:01:46 följande:
    Låter bra med dold tråd. Då kan man berätta lite mer om man vill. Lämnar gärna över startandet till någon som kan och har tid/lust att fixa. 
    Jag kan fixa det om en liten stund när jag lämnat dottern på dagis
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Suri

Hej, undrar om jag kan få ställa en fråga här? Kan inte skapa en egen tråd eftersom jag skriver från mobilen.

Min son, 2 år, konstaterat mjölkallergisk fick en anafylaktisk chock i förra lördagen. Förmodligen "spår av nötter" i det naturgodiset han åt. Fruktansvärt otäckt och nu är jag sjukt orolig och på gränsen till att bli manisk... Vi har fått betapred och ventoline att ha hemma, men vid minsta tecken skall vi ringa ambulans direkt. De pratade om en "penna" men sa att allergispec skulle ta det med oss när vi kom dit, fick en remiss från akutläkaren. Nu ringde läkaren från allerigimott och sa att vi skulle göra tester om 4-6 v för att det inte ska få fel värden eftersom kroppen producerar anti... Vad det nu var. Men det känns så länge att vänta? Borde vi inte få en sådan penna innan? Kan man få ett anfall och sedan aldrig mer? Eller blir det värre? blir man känsligare? Han hade varit sjuk en v innan, kan han ha varit känsligare på grund av det?

Om någon har andra tips eller råd är jag supertacksam! Något vi skall ta upp med läkaren, eller annat vi skall tänka på?

Vet inte om detta är en medlemstråd, syns inte i mobilen. I så fall ber jag om ursäkt. Har bara så mycket frågor och är fortfarande i chock själv kanske, det börjar sjunka in nu vad detta kan få för konsekvenser för sonen och för oss...

• miracle maker

Måste bara tipsa om det här receptet på äggfria maränger som jag hittade i allergichatten på tv4 i lördags. De blev faktiskt riktigt bra! Jag gjorde en stor marängbotten som jag använde till en pavlova, gjorde den med havregrädde och hallon. Mums!

MARÄNGER UTAN ÄGG (ca 25 st)
    2,5 dl florsocker
    1 dl vatten
    4 st gelatinblad

Tillagning:
    1. Sätt ugnen på 125 grader. Blanda socker och vatten i en kastrull och koka ihop till en tjock sockerlag, ca 5 min. Lägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten.
    2. Lyft upp gelatinbladen och smält dem direkt i den varma sockerlagen. Vispa med elvisp i ca 6-8 min tills det blir en seg massa.
    3.Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka med hjälp av två skedar ut smeten. Grädda 35-40 min . Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar med ugnsluckan på glänt

• 2små2stora
    Suri skrev 2011-03-14 08:25:08 följande:
    Hej, undrar om jag kan få ställa en fråga här? Kan inte skapa en egen tråd eftersom jag skriver från mobilen.

Min son, 2 år, konstaterat mjölkallergisk fick en anafylaktisk chock i förra lördagen. Förmodligen "spår av nötter" i det naturgodiset han åt. Fruktansvärt otäckt och nu är jag sjukt orolig och på gränsen till att bli manisk... Vi har fått betapred och ventoline att ha hemma, men vid minsta tecken skall vi ringa ambulans direkt. De pratade om en "penna" men sa att allergispec skulle ta det med oss när vi kom dit, fick en remiss från akutläkaren. Nu ringde läkaren från allerigimott och sa att vi skulle göra tester om 4-6 v för att det inte ska få fel värden eftersom kroppen producerar anti... Vad det nu var. Men det känns så länge att vänta? Borde vi inte få en sådan penna innan? Kan man få ett anfall och sedan aldrig mer? Eller blir det värre? blir man känsligare? Han hade varit sjuk en v innan, kan han ha varit känsligare på grund av det?

Om någon har andra tips eller råd är jag supertacksam! Något vi skall ta upp med läkaren, eller annat vi skall tänka på?

Vet inte om detta är en medlemstråd, syns inte i mobilen. I så fall ber jag om ursäkt. Har bara så mycket frågor och är fortfarande i chock själv kanske, det börjar sjunka in nu vad detta kan få för konsekvenser för sonen och för oss...
    Epi-pen är de vädigt restriktiva med att skriva ut, det är inte en ofarlig medicin så jag kan förstå att de vill testa honom först. 
    Sjukdomen kan absolut ha gjort honom känsligare. Det är många som reagerar mer på allergener när immunförsvaret redan är igång. 

Har han reagerat på nötter tidigare?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-14 08:15:13 följande:
    Jag kan fixa det om en liten stund när jag lämnat dottern på dagis
    Fixar nu..
  • ELI 79

Sonen fick igår av en släkting vanliga pannkakor!!! Åt väl typ en kanske. Reagerade INTE med röda kinder :o men däremot var han vaken 2.5 timme i natt! Är rätt grinig nu. Men VARFÖR reagerade inte hans kinder???? Fattar ingenting!!!

• Suri

Tack för svar 3busfrön. Han fick bananchips i höstas och flammade upp runt munnen. Det gick över ganska snabbt Inte alls som denna gången Dessa naturgodisar på lösvikt innehåller väl spår av alla nötter man kan tänka sig.

Vi får vara supernoga med vad han äter innan vi vet säkert om det är nötter, men vad annars?

Lite "skönt" att han är mjölkallergisk. Man har ju vanan inne, få livsmedel han kan äta som skulle innehålla nötter ändå. Har ju aldrig ätit choklad och vi bakar det mesta själva. Om man skall försöka se ngt positivt.

• 2små2stora
    Suri skrev 2011-03-14 09:18:01 följande:
    Tack för svar 3busfrön. Han fick bananchips i höstas och flammade upp runt munnen. Det gick över ganska snabbt Inte alls som denna gången Dessa naturgodisar på lösvikt innehåller väl spår av alla nötter man kan tänka sig.

Vi får vara supernoga med vad han äter innan vi vet säkert om det är nötter, men vad annars?

Lite "skönt" att han är mjölkallergisk. Man har ju vanan inne, få livsmedel han kan äta som skulle innehålla nötter ändå. Har ju aldrig ätit choklad och vi bakar det mesta själva. Om man skall försöka se ngt positivt.
    Var det naturgodis i lösvikt?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden