• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mady
    Kavat skrev 2011-03-14 10:06:13 följande:

Olivträd förkommer rikligt i Medelhavsregionen och allergi mot olivpollen är vanligt. Bland olivpollenallergiska patienter förekommer födoämnesallergi, framförallt mot persika, päron, melon, nötter och kiwi.

Och som mela skrev

Överkänslighet mot naturgummi (latex, Hevea brasiliensis ) ökade under 1900-talets sista decennier, inte minst bland sjukvårdspersonal. Korsreaktioner, ofta utan klinisk relevans, har påvisats mellan latex och ett stort antal frukter, som banan, avokado, kiwi, kastanj, nektarin, körsbär, plommon, jordgubbe och tomat och även med skaldjur.

vi vet att J inte kan äta äpplen under pollensäsongen, allergisk mot mjölk, soja och så just kiwi.

Hon har ett par gånger reagerat med klåda i munnen av jordnötter, när hon var liten klarade hon inte rödbeteor, tomater, morötter, fisk, skaldjur och paprika

För ett år sen köpte vi drakfrukt och hon tog en bit ansiktet blev knallrött, tumman blev svullen och "lam" läpparna svällde och blev att stå rätt ut, klåda i halsen och astma besvär.

Läkaren tyckte vi skulle droppa lite saft från gul kiwi på insidan av läppen, tydligen tål många gul. Js läpp svullnade direkt och det började klia i hals och mun=(

Så jag är lite rädd för släktingar nu inför resa till Thailand.

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:10:18 följande:
    Tack.. nä, något mer stoppande vill vi inte ha. Hon är ju redan förstoppad stackarn.
    Hade tänkt mig köra enbart neocate tills hon har normal avföring igen.
    Hon brukar äta varje 2,5tim, när hon enbart åt ersättning åt hon var 4e tim, men jag funderar lite 2,5h känns lite tätt och 4 kännslite för brett isär nu när hon är van att äta ofta. Kanske var 3e tim blir bra?
    Vill ju varken ge henne för mycket eller för lite mat.
    3 tim låter lagom.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:10:18 följande:
    Tack.. nä, något mer stoppande vill vi inte ha. Hon är ju redan förstoppad stackarn.
    Hade tänkt mig köra enbart neocate tills hon har normal avföring igen.
    Hon brukar äta varje 2,5tim, när hon enbart åt ersättning åt hon var 4e tim, men jag funderar lite 2,5h känns lite tätt och 4 kännslite för brett isär nu när hon är van att äta ofta. Kanske var 3e tim blir bra?
    Vill ju varken ge henne för mycket eller för lite mat.
    Säger hon inte till?

Tar du bort Enago helt? För annars så stoppar den mer än lite rismjöl i välling...
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:13:08 följande:
    3 tim låter lagom.
    Tack.. ja då kör jag på det i ett par dagar då, sen kan man ju blanda ut ett par mål till välling.
    Man behöver väl inte ge välling vid alla mål? jag har tidigare gett 2 mål ersättning som mellanmål och då vill jag ju inte de ska bli för mättande?

Kavat: Tack, ska skriva ner det på papper så jag har det sparat sen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-14 10:16:00 följande:
    Säger hon inte till?

Tar du bort Enago helt? För annars så stoppar den mer än lite rismjöl i välling...
    Nej, inte tydligt. eller så är det jag som inte kan tolka henne nu.
    Jag brukar mata henne efter kl, har jag alltid gjort och då har hon inte behövt säga till när hon blir hungrig.

ingen enago, ingen burkmat, enbart neocate tills magen är återställd.
    Hoppas verkligen att bvc får tag på dietisten idag. ringde och påminde henne och då sa hon att hon var fullbokad idag men att hon skulle försöka få tag på dietist ändå. Men hon får snabba sig för ska jag enbart mata med ersättning räcker den inte så länge.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-03-14 10:11:49 följande:
    Fast i hennes fall tror jag det är bättre att ge ris än skräd eftersom hon vill minska ner på vete/havre. Men det är ju inte lätt för dig att veta.
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:
    Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.
    Jag kokar just nu på 4 dl vatten och 2 msk rismjöl. Ställer i kyl. Häller i ca 60 ml i flaskan och späder med 60 kokande vatten från vattenkokaren och  skakar ut, + lite extra bröstmjölk oftast och Neocate + olja (1 tsk per dl, men du kan ta upp till en matsked)

Så du kan alltså koka mer koncentrerat än än hon äter och späda till rätt temp. Testa och se. Tänk på att napphålet ev. behöver vara större.
    I någon enstaka flaska gör det nog varken till eller från om barnet är ok i magen men om det ges i 8 flaskor/dag och barnet redan är förstoppat så kan det bli problem.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:21:20 följande:
    Tack.. ja då kör jag på det i ett par dagar då, sen kan man ju blanda ut ett par mål till välling.
    Man behöver väl inte ge välling vid alla mål? jag har tidigare gett 2 mål ersättning som mellanmål och då vill jag ju inte de ska bli för mättande?

Kavat: Tack, ska skriva ner det på papper så jag har det sparat sen.
    Nej, du måste inte göra den till välling varje gång. Om jag hade tagit bort amningen nu så hade jag nog bara gett Neocate på natten för att han så småningom inte ska äta på natten.
    Går du enbart ner på Neocate så är den är väldigt lättsmält. så de håller sig inte mätta så länge, så ev får du ge oftare misstänker jag. Men det märker du väl.

Din lilla åt ju lätt en full flaska, medans min kille knappt äter en dl...  Så det gör ju också att min kille får äta oftare.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-14 10:28:39 följande:
    Nej, du måste inte göra den till välling varje gång. Om jag hade tagit bort amningen nu så hade jag nog bara gett Neocate på natten för att han så småningom inte ska äta på natten.
    Går du enbart ner på Neocate så är den är väldigt lättsmält. så de håller sig inte mätta så länge, så ev får du ge oftare misstänker jag. Men det märker du väl.

Din lilla åt ju lätt en full flaska, medans min kille knappt äter en dl...  Så det gör ju också att min kille får äta oftare.
    Tillägger och till mellanmål och som måltidsdryck osv behöver du ju inte göra välling.

Men jag ersätter ju typ "mål" med välling och till eftermiddagen för han ska bli mättare och sova längre. Min kille äter ju enbart en istärning potatis per dag..
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-14 10:28:39 följande:

haha.. ja hon har aldrig tackat nej till mat som kommer ur en flaska, oavsett hur mycket det är. det skulle vara om hon är sjuk då, men aldrig annars. Matglad liten rackare.

Nu har hon sovit 1tim. Skönt.

Hur mår liten idag? Börjar han bli bättre?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-14 10:23:39 följande:
    I någon enstaka flaska gör det nog varken till eller från om barnet är ok i magen men om det ges i 8 flaskor/dag och barnet redan är förstoppat så kan det bli problem.
    Jag fattar hur du menar och håller med om att ge ren Neocate ett par dagar.

Sen är det ju olika hur man funkar givetvis, men ingen av mina killar har blivit förstoppade trots att de nästan är uppfödda på ris. Men jag har ju gett liten neocate-risvälling med olja och ammar resten (och har neocate och ris sakta under 3 veckor och det enbart) utan förstoppning.
Svar på tråden Allergitråden