• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-14 20:59:33 följande:
    vet inte. de var ute och åt på ett köpcenter så jag vet faktiskt inte vad de nvar gjord av, tog bara förgivet att den var gjord av vetemjöl.
    hur brukar det vara? någon som vet?

Ja visst är det märkligt. visst känner jag igen humöret på honom som är värre än vanligt men INGET annat symtom
    Min tanke är att nu är/var hans mage läkt och då funkar det bättre för då blir den inte påverkad direkt. Men om du skulle ge yttepyttelite imorgon kanske magen hunnit bli kassare igen och då får han en jätte reaktion på minsta lilla!? (testa inte... )

Vet inte, men en teori i alla fall...
  • ELI 79

Han är väldigt svårsövd ikväll. Dock förkyld också. Han får som kväljningar, precis som om han ska kräkas och ska bara vara med mig :( ligger i soffan med honom nu...

• lillasysteryster

Eli: Helt obemärkt gick det alltså inte förbi...men skumt med kinderna. Kanske kombination med kyla och vete som gjorde dem så ilsket röda. Humöret och sömnen verkar ju reagerat iallfall, Kankse kinderna kommer ännu senare...

• ELI 79

Lillasysteryster: sömnen vet jag dock inte då han sovit dåligt även de perioder vi haft strikt vetefritt, men det bidrar ju säkert.

Nä men min man tvekar naturligtvis ;)

• Jaramla

men dinkel är ju också vete?! är det annorlunda i sin molekylära uppbyggnad? tycker man borde reagera lika mycket på det? finns också en sorts vete som heter kohut eller nåt sånt väl, är det också annorlunda?

spännande!

• Miralicia
    Jaramla skrev 2011-03-14 22:34:57 följande:
    men dinkel är ju också vete?! är det annorlunda i sin molekylära uppbyggnad? tycker man borde reagera lika mycket på det? finns också en sorts vete som heter kohut eller nåt sånt väl, är det också annorlunda?

spännande!
    Både kamut, dinkel och även emmer (som är de jag kommer på så här på rak arm) är olika varianter av urvetesorter som inte är lika förädlade som vanligt vete. De har lite annorlunda struktur och växtsätt än vanligt vete och innehåller lite större andel protein än vanligt vete och en större andel av proteinerna i urvetesorterna jämfört med vanligt vete är vattenlösliga vilket gör det mer lättsmält. Sen är det lite olika sammansättning av aminosyror som proteiner är uppbyggda av. Och sen har de lite olika uppsättningar när det handlar om antalet kromosomer - vanligt vete har typ dubbelt så många kromosomer som en del av urvetesorterna.
    En del som inte klarar av att äta vanligt vete kan klara av urvetesorterna, men närmare exakt hur det funkar vet jag inte.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Ejje
    miracle maker skrev 2011-03-14 08:42:30 följande:
    Måste bara tipsa om det här receptet på äggfria maränger som jag hittade i allergichatten på tv4 i lördags. De blev faktiskt riktigt bra! Jag gjorde en stor marängbotten som jag använde till en pavlova, gjorde den med havregrädde och hallon. Mums!

MARÄNGER UTAN ÄGG (ca 25 st)
    2,5 dl florsocker
    1 dl vatten
    4 st gelatinblad

Tillagning:
    1. Sätt ugnen på 125 grader. Blanda socker och vatten i en kastrull och koka ihop till en tjock sockerlag, ca 5 min. Lägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten.
    2. Lyft upp gelatinbladen och smält dem direkt i den varma sockerlagen. Vispa med elvisp i ca 6-8 min tills det blir en seg massa.
    3.Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka med hjälp av två skedar ut smeten. Grädda 35-40 min . Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar med ugnsluckan på glänt
    Superbra recept! Jätteenkelt och gott, tack så mycket! Vi bakade igår och la ihop med havrevisp och vindruvor.
  • saffe

Hej! Någon som har koll på om de senaste händelserna i Japan kan ha betydelse för produktionen av t.ex risdryck? Jag har mailat och frågat, men inte fått svar än. Tänkte bara om nån annan tänkt i samma banor. Det kanske blir svårt att få fram råvaror?

• mithrandil

Vad kan man kolla efter för allergier på tex pricktest?
    efter som läkaren ska resa bort dagen efter vi är där så kommer de ju säkerligen inte kunna göra ett patchtest men jag skulle ändå vilja se om det är något som visar.

Har skrivit upp en lista med symtom hon haft enda sen nyfödd.
    Att vi testat både nutramigen och althera och att hon fick reaktioner på båda.
    Skrev ner doseringen av airomir de rekomenderade oss på barnakuten och även en fråga om varför läkaren tror att de avrådde oss från att börja med pulmicorten hon fick på vc.

Vad mer ska man ta upp?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-15 09:00:52 följande:
    Vad kan man kolla efter för allergier på tex pricktest?
    efter som läkaren ska resa bort dagen efter vi är där så kommer de ju säkerligen inte kunna göra ett patchtest men jag skulle ändå vilja se om det är något som visar.

Har skrivit upp en lista med symtom hon haft enda sen nyfödd.
    Att vi testat både nutramigen och althera och att hon fick reaktioner på båda.
    Skrev ner doseringen av airomir de rekomenderade oss på barnakuten och även en fråga om varför läkaren tror att de avrådde oss från att börja med pulmicorten hon fick på vc.

Vad mer ska man ta upp?
    Du bör ju åtminstonde kolla de vanligaste allergierna på pricktest mjölk, ägg, soja, vete, sen om det är ngt mer ni misstänker att hon kan vara allergisk mot.
Svar på tråden Allergitråden