• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Nu har jag också ansökt om medlemskap i tråden.

Hoppas att jag också räknas som välkänd

W är sjuk och har haft feber sedan i trorsdags, däremot så kräks han nästan ingenting nu när vi tagit bort alla ägg från huset samt storstädat. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

jag har också ansökt om medlemsskap i tråden även om jag är osäker på sonens allergier så har ni varit ett grymt stöd och detta stöd och kunskap behöver jag fortsättningsvis också!

• SmillaMilla
    Miralicia skrev 2011-03-14 15:17:05 följande:
    Nja, vad jag har vet jag faktiskt inte säkert. Drömmer  Obestämd

Finns det som talar för veteallergi (t.ex. att antihistaminer hjälper mot klådan, i varje fall delvis och det "ska" de inte göra vid DH) och att det blir en del "traditionella nässelutslag" (finns visst kvar bilder i mitt galleri under "starka bilder" på hur jag såg ut när jag var hos läkaren, men då är det ändå rätt "snälla blder" på hur jag såg ut då, men han kastade en blick på min ena överarm där det såg som "snällast" och minst ut  i ca 1/3 sekund och var inte det minsta intresserad av att titta närmare på ngt annat och sen avfärdade han allt Obestämd Och sen när jag väl lyckades tjata till mig att ändå få ta ett glutenprov så tog han det prov som man brukar ta på barn under 2 år på mig, när jag var strax över 30, men det upptäckte jag inte förrän flera veckor senare när jag jagat läkaren i ngn vecka och även begärt att få ut ssjälva provsvaren för att läsa siffrorna på de olika proverna själv. Obestämd Ger inget utslag heller på RAST för vete, men en liten tendens på hemgjort prick- resp lapptest.

För hudceliaki talar väl att min mage ballade ur totalt så snart jag åt ngt med gluten i tillsammans med något innehållande mjölk och det försvann när jag tog bort sädesslagen. Sen tog det från typ februari till årsskiftet innan alla de utslag som hade blossat upp i februari hade läkt och var borta igen, det gör det ju knappast med en veteallergi, men däremot så säger de att det vid DH kan ta upp emot ett år att läka ut utslagen efter diagnos. Och om jag får i mig något nu så blir det snarast mer DH-likande utslag än traditionella nässelutslag.

Så vad jag har vet jag inte och ska jag försöka testa att få en ordentlig diagnos så krävs det ju att jag måste äta gluten i rätt stora mängder i flera månader för att kunna ta om prover och det finns inte en chans att jag tänker göra. Däremot så är det ju helt klart att jag inte klarar av minsta lilla med vete elelr de övriga sädesslagen, vetebaserad glukossirap, kornmalt etc (även om jag ibland medvetet fuskar och inte orkar detaljjaga ursprung till ev glukossirap som delingrediens eller glutenfri vetestärkelse om jag skulle äta ute nån gång utan garderar med antihistamin mot klådan i så fall även om det sen kan bli att jag får lite finnar och liknande småutslag. Och liknande så fuskar jag med något glas julmust varje år i hop med antihistamin, det har helt klart varit det som varit svårast att avstå ifrån.
    Oj oj tack för ditt svar. Du verkar ha det lika jobbigt som mig med mjölken. 
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-14 12:00:50 följande:
    Man kan väl be dem beställa hem i avvaktan på att få receptet, så kanske hon slipper vänta extra tid. 
    Tror att det blir samma som vi har och då måste man beställa via ett telefonnummer? Men osäker så det är värt att kolla upp på onsdag om läkaren vet, mithrandil!
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-14 12:24:53 följande:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitrade...

Så där jag, nu kan ni ansöka.
    Presentation kan man lägga till efteråt och ändra allt som man vill. Jag och Miralicia kom fram till att de som hänger här och diskuterar sina barn och är "välkända" får bli medlemmar. Denna tråden kommer fortsätta som "vanligt". Men lite hemligare bilder eller info kan diskuteras i den andra tråden.

Än så länge är jag och Miralicia "värdar" och kan lägga till medlemmar och vi kommer nog vara lite restrektiva enligt ovan för att skydda oss själva oc medlemmarna. Önskemål mm så pma oss. Nu sticker jag iväg till men återkommer i kväll om inte Miralicia släpper in er under dagen. Solig
    Alltså så restrektiva är vi inte.
    Men känner inte att "okända" ska komma in i tråden för då är det ju ingen idé att ha den "stängd". Tanken är ju att den är för oss som är här som har allergiska barn (och till viss del allergiska mammor. )
     Sen om man är inne här då och då, en gång i halvåret osv spelar ingen som helst roll bara vi vet vilka ni är. Alla är ju inte lika "besatta".
  • ViFrånLandet

Tack för era tankar ang vårt mögliga bvc... Ska som sagt ringa dit imorgon, får se om jag avbokar det hela eller om de kan träffa oss någon annanstans. Vaccinationen kommer ju vilket fall ske på allergimottagningen pga äggallergin så egentligen känns ju inte kontrollen livsviktig direkt...

• mithrandil

Angående 18mån kontrollen, det är väl läkarkontroll då också eller?
    Hade jag varit du ViFrånLandet så skulle jag ringa och be om att de gör kontrollen någon annanstans.
    Om ni också har läkarbesök då, som vi hade med sonen på 18mån kontroll. Jag tycker de där rutinundersökningarna man gör hos läkare är "ganska viktiga"

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Idag hade dagis lekt lite dektektiver och kommit fram till att Bellas dåliga mage ( och kanske till och med böjveckseksemen ) antagligen kommer från tomat. För idag hade hon varit urkass i magen igen och hon fick tomat till frukosten. Och vi ger ju aldrig färsk tomat här hemma och dagis började med det för bara någon vecka sedan.
    Får se om allt vänder när de slutar med tomaten. Men ska vi fortsätta ge ketshup? Hon har aldrig reagerat vad vi tänkt på men åh andra sidan får hon knappt i sig något och det sker kanske bara 1 ggn i veckan.

ELI : Ja jag måste nog erkänna att det är heltmärkligt att han inte reagerat. 1 hel pannkaka är ju super stor mängd vete! Och med tanke på att han varit utan ett bra tag med är det ännu konstigare ?
    Kan ju hända i ofs att han får en super sen reaktion? Men då borde han ju inte vara så super känslig som ni oroat er för innan ?
    Håller i allafall tummarna att reaktionen håller sig borta =)

• Tibell

ser att jag stavar som en kratta!! Har jobbat 12 timmars pass idag och skyller på trötthet ;)

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-14 20:35:11 följande:
    Idag hade dagis lekt lite dektektiver och kommit fram till att Bellas dåliga mage ( och kanske till och med böjveckseksemen ) antagligen kommer från tomat. För idag hade hon varit urkass i magen igen och hon fick tomat till frukosten. Och vi ger ju aldrig färsk tomat här hemma och dagis började med det för bara någon vecka sedan.
    Får se om allt vänder när de slutar med tomaten. Men ska vi fortsätta ge ketshup? Hon har aldrig reagerat vad vi tänkt på men åh andra sidan får hon knappt i sig något och det sker kanske bara 1 ggn i veckan.

ELI : Ja jag måste nog erkänna att det är heltmärkligt att han inte reagerat. 1 hel pannkaka är ju super stor mängd vete! Och med tanke på att han varit utan ett bra tag med är det ännu konstigare ?
    Kan ju hända i ofs att han får en super sen reaktion? Men då borde han ju inte vara så super känslig som ni oroat er för innan ?
    Håller i allafall tummarna att reaktionen håller sig borta =)
    ja det är supermärkligt. Som sagt, lite sämre humör i dag och ätit lite sämre men inga klara symtom och han är jättefin om sina kinder

Märkligt märkligt...men vi får avvakta och se vad som händer.
Svar på tråden Allergitråden