• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-15 15:37:02 följande:
    Vi gjorde inte pricktest, men däremot RAST. Men RAST ska visa samma som visar på pricktest, dvs snabba reaktioner. Sen gör det det inte alltid ändå.

Men i och med dina barns eksem så är det nog "bättre" att göra patch/lapptest på dem.
    Men hon har aldrig gjort prick på mina vad jag minns, däremot RAST först och sen patch/lapptest.

Livsmedelshänvisning på Neocate!
    Ev. remiss för dietistkontakt kanske?
    Tack!
    Dietist har vår bvc sköterska redan fixat till oss så det är klart.
    Men jag får inte glömma neocaten, den är ju allra viktigast!!

Amanda har varit en solstråle hela dagen idag! Jag sket i att bara ge neocate, funkade inte för oss.
    Hon vaknade var 15min hela natten och skrek tills hon fick mat så idag har hon ätit som vanligt igen. enago till frukost, ersättning som mellanmål och vanlig mat + fruktpure till lunch.
    Magen är bra igen och humöret också. Känns äntligen roligt att vara mamma igen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SmillaMilla

K kavat: Nu har vi fått en brådskande remiss till hudläkaren. Frågan är bara vad brådskande remiss betyder här, då hudläkare tas in från Sverige på konsultuppdrag 20-40 dagar/år. Men ett steg närmare en diagnos. 

• Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-15 16:48:23 följande:
    K kavat: Nu har vi fått en brådskande remiss till hudläkaren. Frågan är bara vad brådskande remiss betyder här, då hudläkare tas in från Sverige på konsultuppdrag 20-40 dagar/år. Men ett steg närmare en diagnos. 
    Skönt att det händer något. Hör du inget inom en vecka så ligg på och fråga. Eller ring redan i morgon och hör om de vet ett datum? Det är ALLTID bra att ligga på och ta egen kontakt så att de fattar att det är BRÅTTOM.

Och jag vet, att man känner sig som en besvärlig mamma, men det får man lov att vara när det gäller barn som mår så dåligt! Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 16:31:39 följande:
    Tack!
    Dietist har vår bvc sköterska redan fixat till oss så det är klart.
    Men jag får inte glömma neocaten, den är ju allra viktigast!!

Amanda har varit en solstråle hela dagen idag! Jag sket i att bara ge neocate, funkade inte för oss.
    Hon vaknade var 15min hela natten och skrek tills hon fick mat så idag har hon ätit som vanligt igen. enago till frukost, ersättning som mellanmål och vanlig mat + fruktpure till lunch.
    Magen är bra igen och humöret också. Känns äntligen roligt att vara mamma igen.
    Hoppas att det funkar nu då! Blir intressant i morgon.
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-15 17:28:11 följande:
    Skönt att det händer något. Hör du inget inom en vecka så ligg på och fråga. Eller ring redan i morgon och hör om de vet ett datum? Det är ALLTID bra att ligga på och ta egen kontakt så att de fattar att det är BRÅTTOM.

Och jag vet, att man känner sig som en besvärlig mamma, men det får man lov att vara när det gäller barn som mår så dåligt! Kram!
    Ja nu händer det nog något, vi vill ju köra igång med glutenfritt redan nu! Jag ÄR redan besvärlig, har ringt överallt. Tyvärr har hudläarna bara telefontid på fredgar mellan 11 och 11.30. Svårt att bo på en ö ibland, trots att vi i många fall har bättre läkarvård än i Sverige. 
  • mithrandil

jahopp.. så hade väl amanda ont i magen här igen då. Eller kan det bara vara en fixide hon fått? att vakna var 15min och åla sig och sprattla med benen som om hon har knip?
    Varför skulle jag då insistera på att ge henne enago?
    Imorn får vi köra till affären och köpa hem rismjöl så vi kan göra egen välling för hon håller sig inte mätt på enbart ersättningen.

Är rismjölsvälling lika mättande som "vanlig"?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-15 20:06:37 följande:
    jahopp.. så hade väl amanda ont i magen här igen då. Eller kan det bara vara en fixide hon fått? att vakna var 15min och åla sig och sprattla med benen som om hon har knip?
    Imorn får vi köra till affären och köpa hem rismjöl så vi kan göra egen välling för hon håller sig inte mätt på enbart ersättningen.

vi kör bara egen rismjölsvälling här, & jag har inte märkt någon skillnad vad gäller mättnad av den vs köpevälling. vi kör på 2,5-3 dl rismjölk, 2 msk rismjöl, 0,5 msk pofiber & 1 msk rapsolja.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 20:06:37 följande:

En sådan liten bebis får inte fixa idéer, det är vi vuxna som har det...
    Nu har du testat Enago så kan du berätta det för läkaren imorgon hur det gick... Kanske bör du hålla dig till snälla saker ett tag framöver som potatis, palsternacka, ris, kött tills hon mår ok. Och så får du se vad läkaren säger om vete/havre... Låter ju inte så bra...

Rismjölsvälling är nog inte lika mättande som Enago.. Men jag har inte kunnat jämföra så jag vet inte. Lilleman har aldrig ätit mer än en flaska välling åt gången och han blev mätt.. Men kokade på risdryck och hade olja i och en halv mixad banan för att han skulle acceptera Profylac. Olja mättar också och gör att de håller sig mätta längre.

Framöver kan du ju testa med Risentas bovete och hirs och göra bovete/hirsgröt osv, men kanske bör ta det lite lugnt än så länge. Borde ju även kunna göra välling med dem, men har aldrig testat själv.
  • SmillaMilla

Här kommer fler frågot

Svea denna gången. Vid en allergi, kan man visa olika symptom? Vi funderar på fisk nu. Förra gången hon åt fisk så svällde ansiktet och tungan upp, denna gången blev hon mörk under ögonen och röd på snippan (och svider så klart). Dock behöver det inte vara fisk, vi ha ingen aning, hon reagerar massor hela tiden. Men enligt blodprov så är hon ju inte allergisk  

• trållmor
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden