• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Idag var vi på föräldrastödet igen och Theo har röda kinder, den här gången drack jag bara te. Annars brukar vi få smörgås och kaka. Han lånade leksaker och lekte... Blir inte klok på det här. 

Dumt nog så hade jag inte stenkoll på hur mycket det var när vi åkte därifrån, för ikväll fick han enagos gröt också och nu är han jätteröd.  

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-14 21:09:12 följande:
    Min tanke är att nu är/var hans mage läkt och då funkar det bättre för då blir den inte påverkad direkt. Men om du skulle ge yttepyttelite imorgon kanske magen hunnit bli kassare igen och då får han en jätte reaktion på minsta lilla!? (testa inte... )

Vet inte, men en teori i alla fall...
    Tyvärr gjorde vi det * skäms * vi tänkte att när det ändå var "förstört" och vi känt oss lite osäkra så testade vi. Han fick några makaroner i måndags ...OH MY GOD!!!
    Shit nu är han som tidigare, skrikig som fan, mammig som fan och bara en allmän pain in the ass! Han vaknar VARJE natt nu vilket han inte gjorde förut, även om han inte alltid är vaken i timmar men typ 30-60 minuter eller mer varje natt.
    Får utbrott för ingenting och är galet arg!!!

Kinderna är dock ett mysterium...det MÅSTE vara så att det har med vädret att göra trots allt och att vetet gör det VÄRRE. Han är inte röd om kinderna nu men han har typ som "läderhud" där vilket han inte brukar ha när han är "fin" annars...
    Suck och stön! My bad...men nu vet vi ju i alla fall
  • Tibell

Eli : skönt ändå att ni kan känna er säkra nu!
    Och också väldigt skönt att reaktionen inte blev "värre" med tanke på vilken jätte stor mängd vete han fått i sig ändå!

På måndag ska jag nog äntligen få göra ett pricktest.
    Ska be dem ta för nötter med när de ändå håller på. Men läste lite igen på innehållsförteckningen där det stod att glukossirapen var från vete..
    Och dessa "myggbett" hade jag varje dag innan jag slutade med vete.. Så det kanske hänger ihop trots allt!

• ViFrånLandet

Eli: Skönt att veta även om det självklart inte är roligt med ett omöjligt barn! Hoppas han börjar sova bra på nätterna igen sen när vetet gått ur kroppen!

Måste uppdatera lite ang äggprovoceringen... Såg igår kväll att G håller på att få TRE tänder! Hur stor är sannolikheten att det bryter ut tänder vid BÅDA provoceringarna? *suck* Så nu blev vi lite osäkra på om reaktionerna var pga ägg ändå, men det borde väl vara det - man får väl inte utslag annars..? Plus att han sovit som en kratta under tiden han hade ägg i kroppen men att han sov 19-07 inatt, visst måste väl ändå sömnstörningen komma av ägget då? Åh, blir galen av att inte veta säkert! Men vilket fall fortsätter vi att utesluta ägg och provocerar inte igen förrän dietisten tycker det är lämpligt... Eller hur tycker ni andra?

• tes 75

visst är det så att glukossirap har högre halt av sitt "ursprung" än maltodextrin? dvs om det är högre koncentration av t ex majs eller vete i glukossirap än i maltodextrin av samma råvara.

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-16 12:13:55 följande:
    visst är det så att glukossirap har högre halt av sitt "ursprung" än maltodextrin? dvs om det är högre koncentration av t ex majs eller vete i glukossirap än i maltodextrin av samma råvara.
    Har ingen fakta (den kommer nog från Miralicia snart. ) men jo, glukossirap är värre vill jag minnas.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-15 22:32:15 följande:
    Idag var vi på föräldrastödet igen och Theo har röda kinder, den här gången drack jag bara te. Annars brukar vi få smörgås och kaka. Han lånade leksaker och lekte... Blir inte klok på det här. 

Dumt nog så hade jag inte stenkoll på hur mycket det var när vi åkte därifrån, för ikväll fick han enagos gröt också och nu är han jätteröd.  
    En till veteallergiker? Hur var natten?
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-16 12:18:06 följande:
    Har ingen fakta (den kommer nog från Miralicia snart. ) men jo, glukossirap är värre vill jag minnas.
    jag tänkte väl det. skumt att dietisten gett oss neocate istället för althera, när vi sade att vi slutat med althéran pga maltodextrinet i den.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-16 09:47:48 följande:
    Tyvärr gjorde vi det * skäms * vi tänkte att när det ändå var "förstört" och vi känt oss lite osäkra så testade vi. Han fick några makaroner i måndags ...OH MY GOD!!!
    Shit nu är han som tidigare, skrikig som fan, mammig som fan och bara en allmän pain in the ass! Han vaknar VARJE natt nu vilket han inte gjorde förut, även om han inte alltid är vaken i timmar men typ 30-60 minuter eller mer varje natt.
    Får utbrott för ingenting och är galet arg!!!

Kinderna är dock ett mysterium...det MÅSTE vara så att det har med vädret att göra trots allt och att vetet gör det VÄRRE. Han är inte röd om kinderna nu men han har typ som "läderhud" där vilket han inte brukar ha när han är "fin" annars...
    Suck och stön! My bad...men nu vet vi ju i alla fall
    Tack för du talar om det, då vet jag att jag inte alltid är ute och cyklar.

Ja, men då VET NI nu. Ni måste ju veta för att kunna orka hålla alla rätt mat och hygien. Tvivlar ni så funkar det ju mindre bra. Kan du skriva upp på ett papper och förvara det på något bra ställe så vet ni vet till nästa gång.

Säger nästan att tyvärr har inte min kille fått i sig vete i de mängderna så jag vet inte hur han skulle reagera. Jag vet bara att han reagerat så när han fick i sig det när han var under 10 månader samt att han såg kokt ut när vi hade bakat här hemma...

Den gången han har fått i sig glukossirap hemma hos mamma såg jag ju inte honom... Men han såg hemsk ut när vi fick hem honom och får precis som du beskriver den där läderhuden...

Han fick inte röda kinder av dextros innan vi tog bort det, men magen pajar och han får eksem på benen osv.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-16 12:22:20 följande:
    jag tänkte väl det. skumt att dietisten gett oss neocate istället för althera, när vi sade att vi slutat med althéran pga maltodextrinet i den.
    Men neocate borde ni klara. Skulle skrivit det igår.

Neocate är gjort av glukossirap av majs, men enligt dietisten går det typ inte att reagera på den även om man är majsallergiker för den är gjord på helt fria aminosyror så kroppen kan inte känna igen den som majs.

Jag var jätte skeptiskt också, men både Angels C och Mama Laws W tål Neocate trots att de inte tål majs.

Så våga testa (försiktigt!)
Svar på tråden Allergitråden