• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Nu har jag inte läst på några dagar och ni har ju skrivit MASSOR!!! Kommer ju ta timmar att gå igenom.... Tror att jag bara fortsätter här och hoppas att jag inte missat alltför mycket.

Varp å BVC idag. Idag hade lillkillens kruva vänt av uppåt, ja i den mån att han inte tappat från kruvan den här gången utan kurvan gick parallellt med normalkurvn, dock en standardavvikelse under, men det är ju heeelt ok. Var så skönt att se att inte kurvan vek av ännu mer, men oj vad vi har petat i fett i allt han ätit sedan vi var på BVC sist. Rapsolja som tillsats i ersättning, välling osv, mjölkfritt margarin i puréer, gröter etc. Men det har gjort skillnad.

Frågade läkaren kring att gå över från Nutramigen LGG Lipil 1, till Nutramigen LGG Lipil 2. Vad som var skillnaden och om det kanske var dags att gå upp till 2:an nu när lillkillen kommit över 6-månader och enligt rekommendation brukar man gå över då. Frågade lite kring skillnaden mellan sorterna osv. Läkaren kunde inte svara på något... Han sade bara att jag visst kunde få ett sånt recept om jag ville....Vaddå vill?? Jag undrar om han SKA HA det. Någon som vet skillnaderna och varför man går upp på 2:an vid 6 månaders ålder. Mättar den mer? Mer näringsrik? Ska i alla fall gå och hämta ut på nya receptet nästa gång.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:19:46 följande:
    Nu har jag inte läst på några dagar och ni har ju skrivit MASSOR!!! Kommer ju ta timmar att gå igenom.... Tror att jag bara fortsätter här och hoppas att jag inte missat alltför mycket.

Varp å BVC idag. Idag hade lillkillens kruva vänt av uppåt, ja i den mån att han inte tappat från kruvan den här gången utan kurvan gick parallellt med normalkurvn, dock en standardavvikelse under, men det är ju heeelt ok. Var så skönt att se att inte kurvan vek av ännu mer, men oj vad vi har petat i fett i allt han ätit sedan vi var på BVC sist. Rapsolja som tillsats i ersättning, välling osv, mjölkfritt margarin i puréer, gröter etc. Men det har gjort skillnad.

Frågade läkaren kring att gå över från Nutramigen LGG Lipil 1, till Nutramigen LGG Lipil 2. Vad som var skillnaden och om det kanske var dags att gå upp till 2:an nu när lillkillen kommit över 6-månader och enligt rekommendation brukar man gå över då. Frågade lite kring skillnaden mellan sorterna osv. Läkaren kunde inte svara på något... Han sade bara att jag visst kunde få ett sånt recept om jag ville....Vaddå vill?? Jag undrar om han SKA HA det. Någon som vet skillnaderna och varför man går upp på 2:an vid 6 månaders ålder. Mättar den mer? Mer näringsrik? Ska i alla fall gå och hämta ut på nya receptet nästa gång.
    Skönt att höra :) 
    Här kan du jämföra 1 och 2, kollade snabbt och det verkar vara ungefär samma saker i. 
    http://www.meadjohnson.se/Filer/Nutra1LGGLipil156final_10939.pdf
    http://www.meadjohnson.se/Filer/Nutra2LGGLIPIL156final_10940.pdf
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-15 21:26:13 följande:
    Skönt att höra :) 
    Här kan du jämföra 1 och 2, kollade snabbt och det verkar vara ungefär samma saker i. 
    www.meadjohnson.se/Filer/Nutra1LGGLipil156fin...
    www.meadjohnson.se/Filer/Nutra2LGGLIPIL156fin...
    Tack! Kollade lite snabbt och jämförde näringsinnehållet. Verkar som det i 1:an är mer fett och ett högre energiinnehåll än i 2:an. Men 2:an innehöll lite mer kolhydrater. 
    Hoppades att 2:an kanske kunde vara lite mer mättande så han sover lite bättre. Får dock försöka få lite rutin på att göra gröt/välling av Nutramigen varje kväll. Nu blir det inte alltid så, och han behöver nog något med lite mer "stuns" än bara ren ersättning innan han somnar på kvällen. 
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:19:46 följande:

att man byter ersättning vid 6mån är ju att 2an är mer anpassad för lite äldre bebisar.
    Alltså mer näring. Men tror inte den är mer mättande.

Så är det ju tex med vanlig ersättning, nan 1 och 2 är väl samma ersättning men 2an ger mer näring för "äldre" bebisar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-15 21:34:28 följande:
    att man byter ersättning vid 6mån är ju att 2an är mer anpassad för lite äldre bebisar.
    Alltså mer näring. Men tror inte den är mer mättande.

Så är det ju tex med vanlig ersättning, nan 1 och 2 är väl samma ersättning men 2an ger mer näring för "äldre" bebisar.
    ok så det är därför. Ingen erfarenhet av ersättningar. Ammade dottern tills hon var helt inkörd på puréer vid ca 7 månaders ålder, och lillkillen slutade jag ju amma tvärt när läkaren rekommenderade nutramigen åt honom. Så jag har ingen koll alls på det där med ersättningar egentligen (och tydligen inte läkaren på vc heller, som skriver ut den....).
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:44:36 följande:
    ok så det är därför. Ingen erfarenhet av ersättningar. Ammade dottern tills hon var helt inkörd på puréer vid ca 7 månaders ålder, och lillkillen slutade jag ju amma tvärt när läkaren rekommenderade nutramigen åt honom. Så jag har ingen koll alls på det där med ersättningar egentligen (och tydligen inte läkaren på vc heller, som skriver ut den....).
    haha.. nä, det är väl inte alltid de har speciellt bra koll?
    Men är han över 6mån skulle jag ha bytt nu.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-03-15 21:44:36 följande:
    Såhär svarar deras egna dietist. 
    http://www.meadjohnson.se/fraga-dietisten/10954/
    "Nutramigen 2 är en vidare utveckling av Nutramigen (som numera heter Nutramigen 1). Den är näringsmässigt anpassad för barn från sex månader. Båda sorter är modersmjölksersättningar till barn som har allergi eller överkänslighet mot komjölksprotein och kan användas till välling, gröt och som dryck."
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-15 21:48:58 följande:
    haha.. nä, det är väl inte alltid de har speciellt bra koll?
    Men är han över 6mån skulle jag ha bytt nu.
    Sant....
    t0va skrev 2011-03-15 21:49:56 följande:
    Såhär svarar deras egna dietist. 
    www.meadjohnson.se/fraga-dietisten/10954/
    "Nutramigen 2 är en vidare utveckling av Nutramigen (som numera heter Nutramigen 1). Den är näringsmässigt anpassad för barn från sex månader. Båda sorter är modersmjölksersättningar till barn som har allergi eller överkänslighet mot komjölksprotein och kan användas till välling, gröt och som dryck."
     Ah, kanon!! Den som söker skall finna...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-03-15 20:51:07 följande:
    Kan man få klåda som symtom på allergi/överkänslighet utan att man nödvändigtvis måste ha massa synliga utslag ?
    Jag har enbart haft synliga blåsor i hårbotten och lite knasigt torrt på armbågarna samt lite bubblig hud, nästan som finnar fast ingen finne. När det var som värst i ansiktet, speciellt området under ögonen, kinderna...
    Men oj vad jag kliade mig. Höll på att bli tokig så som det kliade "innuti", mest på alla ledställen då av hudceliakin.

Nu kliar det på låren när jag ätit majs och under graviditeten fick jag likadan klåda på låren när jag åt apelsin osv. Syns att det är lite torrt (pga kliandet?) men inga eksem eller något.
  • Tibell

K Kavat : Det kom utslag sen ! Har lagt upp en liten halvkass bild i "hemliga" tråden ;)

Svar på tråden Allergitråden