• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Kavat: jo jag får skriva det stort någonstans ;)

Jag upplever att han blir rödare av t ex glukossirap än ren vete... Frågan om det även är nåt färgämne han inte tål!?

• tes 75
    Kavat skrev 2011-03-16 12:38:56 följande:
    Men neocate borde ni klara. Skulle skrivit det igår.

Neocate är gjort av glukossirap av majs, men enligt dietisten går det typ inte att reagera på den även om man är majsallergiker för den är gjord på helt fria aminosyror så kroppen kan inte känna igen den som majs.

Jag var jätte skeptiskt också, men både Angels C och Mama Laws W tål Neocate trots att de inte tål majs.

Så våga testa (försiktigt!)
    aha! ja, då kanske vi ska testa ändå. dottern är iofs hela 1 år snart & har inga problem med vikten (väger väl 12 kilo, hehe), men det kan ju vara bra att berika hemgjord gröt & välling ändå.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-16 12:18:35 följande:
    En till veteallergiker? Hur var natten?
    fruktansvärd... men vi märkte också igår att det är tand på gång. Syns något pyttelitet vitt i underkäken och han vill inte äta bara tugga. Han sov en stund igår och vaknade vid 17, sen var han vaken hela tiden till midnatt, då fick han alvedon och kunde sova fast det var oroligt och mycket krälande och gråt. 

Samma nu när jag försöker få honom att sova middag. 

Så vad som är vad... svårt att säga. Vi får vänta ut tanden och testa igen, men han har varit lite oroligare de senaste dagarna men gröten kanske förvärrade saker. 
  • Tibell

Eli: ska jag vara riktigt ärligt känns det inte som att Es kinder har något alls att göra med vete. Dock verkar ju mage och humör definitivt ha det.
    För hade det varit veterelaterat borde de ha reagerat efter 2 pannkakor?

Men däremot har ni ju varit inne på köld.
    Det är inte så att de röda uppstår när han äter kalla saker och får det på kinderna?
    Typ kräm, isglass, kylskåpskall sylt , flingor med kall mjölk som hamnar på kinderna ??
    Bara en liten ide'

• Miralicia
    tes 75 skrev 2011-03-16 12:13:55 följande:
    visst är det så att glukossirap har högre halt av sitt "ursprung" än maltodextrin? dvs om det är högre koncentration av t ex majs eller vete i glukossirap än i maltodextrin av samma råvara.
    har för mig att det är ordning glukossirap - dextros - maltodextrin i ordning mest - minst, har för mig att maltodextrin är mer "förädlat" än dextros. glukossirap är dock mest
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • lolo21

Läser o läser o lär mig massor, denna tråden e bäst! Glad

Min lilla Lova tkr jag peppar peppar har blivit lite bättre efter mjölk&sojafritt. Hon är mindre skrikig på kvällarna, även om det varierar, men framförallt så blir hon oftast nöjd när hon har ammat, inte superarg som förut. Nu kan hon släppa bröstet och bara le:) Det hände inte innan! Och snacken har hon blivit, man ska prata o skratta med henne hela tiden:)

Kräkande har inte blivit bättre dock, men vi är ju lite inne på om det är reflux också. Det kanske tar längre tid innan det blir bättre med kräkningar just? Eller så får vi vänja oss vid att ha en super-kräkare.

Men om hon fortsätter vara bättre så var det ju mjölken hon inte tålde. Eftersom jag helammar så finns väl ingen anledning att provocera? Inte på länge iaf? För vi vill ju ändå inte ha ngn mjölkfri ersättning. *vill aldrig in i neocate-livsmedelshänvisnings-distansapotek-strul-strul-strul igen* Lider med er som kämpar med det! Vi hade det såå kämpigt med sonens mat så tack o lov att amningen funkar nu. Kan man amma för alltid? ;P

• t0va

Nu tänker jag inte göra något dumt, så jag frågar innan. 

Lactic acid får jag till att vara mjölksyra och det kan man väl äta om man är laktoskänslig och mjölkproteinallergisk? Så vi inte förvärrar allt nu för lille Theo.  

• Kavat
    t0va skrev 2011-03-16 19:11:57 följande:
    Nu tänker jag inte göra något dumt, så jag frågar innan. 

Lactic acid får jag till att vara mjölksyra och det kan man väl äta om man är laktoskänslig och mjölkproteinallergisk? Så vi inte förvärrar allt nu för lille Theo.  
    Vad är det i?
    Vet att det fanns chips som hade mjölksyra och där det var mjölkprotein i. Men t.ex Sempers magdroppar är ok och mjölksyra på svenska är ok. Men vet inte vilka regler som gäller om innehållsförteckningen står på eng? Alltså om de har andra regler?
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-16 19:16:18 följande:
    Vad är det i?
    Vet att det fanns chips som hade mjölksyra och där det var mjölkprotein i. Men t.ex Sempers magdroppar är ok och mjölksyra på svenska är ok. Men vet inte vilka regler som gäller om innehållsförteckningen står på eng? Alltså om de har andra regler?
    aftamed http://www.vitaflo.net/sv/oral-medicin/aftamed-gel 
    För munnblåsor men kan tydligen ge lindring även för tänderna. Jag har sånt för alla mina munblåsor, tänkte om det kunde hjälpa theo lite. Känner inte för att ge så mycket alvedon ifall det blir långdraget.  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-16 19:21:21 följande:
    aftamed http://www.vitaflo.net/sv/oral-medicin/aftamed-ge l 
    För munnblåsor men kan tydligen ge lindring även för tänderna. Jag har sånt för alla mina munblåsor, tänkte om det kunde hjälpa theo lite. Känner inte för att ge så mycket alvedon ifall det blir långdraget.  
    Hm, det bör vara ok, men vågar inte lova...
    Fast har du flytande alvedon så kan du även "smeta" det på tänderna har jag hört.
    Det är värst när/innan de spricker igenom, sen när de kommit igenom helt så brukar det inte göra ont när de växer.
Svar på tråden Allergitråden