• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-03-15 20:15:14 följande:
    vi kör bara egen rismjölsvälling här, & jag har inte märkt någon skillnad vad gäller mättnad av den vs köpevälling. vi kör på 2,5-3 dl rismjölk, 2 msk rismjöl, 0,5 msk pofiber & 1 msk rapsolja.
    Tack!

Kavat: tack.. ja jag får nog ta det lite lugnt för just nu. Jag var ju så säker på att hon tålde enago. hela dagen har hon varit ett solsken och så börjar hon gråta vid sista flaskan välling och sen vaknar hon hela tiden. Attans.

Jaja, så kan det bli. bara ta nya tag. Hoppas på att läkaren kan ge oss lite mer förhållningsorder imorn så man slipper famla runt i luften. Men hon måste ju bli mätt också. inatt åt hon 4 gånger och hon brukar vanligtvis äta 1gg.

Var på vägning idag. Hade gått upp 85g på 8dagar men inte vuxit något på längden.
    Hade ju hoppats på en så dramatisk ökning som sist, 460g och 1,5cm på 6dagar så man känner sig besviken och orolig för att hon stannar av här igen. men 85g på 8dagar är väl kanske ganska normalt?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-15 20:21:46 följande:
    Här kommer fler frågot

Svea denna gången. Vid en allergi, kan man visa olika symptom? Vi funderar på fisk nu. Förra gången hon åt fisk så svällde ansiktet och tungan upp, denna gången blev hon mörk under ögonen och röd på snippan (och svider så klart). Dock behöver det inte vara fisk, vi ha ingen aning, hon reagerar massor hela tiden. Men enligt blodprov så är hon ju inte allergisk  
    Röd snippa får min dotter av citrus och jordgubb och det svider massor. När hon var runt 3-4 och varit helt torr i ett år så kunde hon i samband med att hon ätit citrus (vid provoceringar) kissa på sig hur många gånger som helst på en dag...

Hon kan även få samma av kaliumsorbat E202 som finns i sylt, saft osv.

Men ja, man kan reagera lite olika från gång till gång, och olika mycket. Men ofta brukar symtpomen stämma ungefär om det är inom en kortare tidsmarginal.  Sen om det nu är fisk så kan hon ju vara olika mycket allergisk mot olika sorters fiskar och om hon t.ex även har en förkylning så kan hon reagera mer på fisken osv.
    Sen är det väl egentligen kanske större risk att det är fler saker som hon reagerar på om det skiljer så mycket..?
  • mithrandil
    trållmor skrev 2011-03-15 20:22:49 följande:
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Verkligen jättesnällt!
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-15 20:28:59 följande:
    Röd snippa får min dotter av citrus och jordgubb och det svider massor. När hon var runt 3-4 och varit helt torr i ett år så kunde hon i samband med att hon ätit citrus (vid provoceringar) kissa på sig hur många gånger som helst på en dag...

Hon kan även få samma av kaliumsorbat E202 som finns i sylt, saft osv.

Men ja, man kan reagera lite olika från gång till gång, och olika mycket. Men ofta brukar symtpomen stämma ungefär om det är inom en kortare tidsmarginal.  Sen om det nu är fisk så kan hon ju vara olika mycket allergisk mot olika sorters fiskar och om hon t.ex även har en förkylning så kan hon reagera mer på fisken osv.
    Sen är det väl egentligen kanske större risk att det är fler saker som hon reagerar på om det skiljer så mycket..?
    hmmm hon åt jordgubbskräm på dagis i dag Hon sa själv att hon fick ont i läppen efter det. Överläppen är alldeles röd. Tack! Då blir det till att utesluta jordgubb. Så här har hon fått också under clementin säsongen, så det har hon inte fått äta. 

Efter havsspätta så blev hon svullen i ansiktet och på tungan. Av makrill blev hon alledeles rödflammig. Kan det alltså vara så man reagerar? På olika fiskarter på olika sätt. Vet inte vilken fisksort de åt i dag på dagis. Får fråga i morgon.  
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-15 20:22:49 följande:
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
    Ja, just det.

Jag frågade idag på apoteket.
    Antingen så kan man gå/ringa till apoteket och be dem ta hem och hon sa att det varierar men det brukar ta 1-2 dagar och sen får man hämta där.
    Eller så kan man ringa ett nummer här i Halland till Posten som kör hem det åt en mot 39:- tror jag det är och han som beställde skrev snarast och torsdag. Men han trodde inte att vi skulle få dem på torsdag (2 dagar) utan snarare fredag, om vi har tur...
    Så vi får väl se hur lång tid det tar.

Men med andra ord så ta telefonnumret till ditt apotek i V-berg och ring dem och be dem ta hem receptet till dig så fort du fått det från läkaren? Hoppas bara hon kan skriva ut utan dietistkontakt..

Men jag räknade på det, alltså mängden som går åt, så gör det till din lilla och ta med infon till läkaren så bör hon ju veta.
    Till exempel
    En skopa väger 5 g och det blandas med 30 ml vätska. En burk väger 400g.
    Så äter hon t.ex 6 dl Neocate per dag så blir det 5 g x (600/30 )= 100 g Neocate per dag och en burk räcker alltså i ca 4 dagar.

Det stämmer va?
    Jag tror att man ska få så det räcker 2 månader. Eller hur mycket får ni andra? Det var ju ett tag sedan lilleman fick...
  • Tibell

Kan man få klåda som symtom på allergi/överkänslighet utan att man nödvändigtvis måste ha massa synliga utslag ?

• tes 75
    Kavat skrev 2011-03-15 20:42:57 följande:
    Ja, just det.

Antingen så kan man gå/ringa till apoteket och be dem ta hem och hon sa att det varierar men det brukar ta 1-2 dagar och sen får man hämta där.
    Eller så kan man ringa ett nummer här i Halland till Posten som kör hem det åt en mot 39:- tror jag det är och han som beställde skrev snarast och torsdag. Men han trodde inte att vi skulle få dem på torsdag (2 dagar) utan snarare fredag, om vi har tur...

Men med andra ord så ta telefonnumret till ditt apotek i V-berg och ring dem och be dem ta hem receptet till dig så fort du fått det från läkaren? Hoppas bara hon kan skriva ut utan dietistkontakt..

Men jag räknade på det, alltså mängden som går åt, så gör det till din lilla och ta med infon till läkaren så bör hon ju veta.
    Till exempel
    Så äter hon t.ex 6 dl Neocate per dag så blir det 5 g x (600/30 )= 100 g Neocate per dag och en burk räcker alltså i ca 4 dagar.

Det stämmer va?
    Jag tror att man ska få så det räcker 2 månader. Eller hur mycket får ni andra? Det var ju ett tag sedan lilleman fick...
    vi har just fått 12 burkar neocate LCP, tror det var för 1 eller 2 månader. dock tror jag inte jag vågar ge neocate. för den är ju baserad på glukossirap (majs?). vi ville ha nåt annat än althera eftersom vi misstänker att dottern reagerar på maltodextrinet i den, & så skrev dietisten ut neocate istället, men det är ju ännu värre isf! 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-03-15 20:51:07 följande:
    Kan man få klåda som symtom på allergi/överkänslighet utan att man nödvändigtvis måste ha massa synliga utslag ?
    oh ja. jag kan få klåda som liksom kryper i hela kroppen. det kliar än här än där, men ger inga utslag.
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-03-15 20:55:35 följande:
    oh ja. jag kan få klåda som liksom kryper i hela kroppen. det kliar än här än där, men ger inga utslag.
    Precis så har jag det nu ! kliar i ansiktet, svanken , ryggen och axlarna! Känns nästan som det svider samtidigt!
    Känner man känns det nog typ något myggbettsliknande blåsor men jag kan inte se några?
    Har ätit 3 st nötter..

Får såhär ibland utan att ha en aning om varför eller ens tänkt det som ett allergisymtom..
    Ska kanske försöka se ett samband. För det är fruktansvärt irriterande och kan hålla på i flera timmar..
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-15 20:42:57 följande:
    Ja, just det.

Till exempel

Det stämmer va?
    Vi har redan gjort slut på en burk. var lite därför jag kände att jag behövde börja ge välling också så att det skulel räcka längre. Men vi får hoppas på recept imorn, annars får dietisten fixa det. Hon skulle ringa mig på torsdag eller fredag enligt bvc.

Hon dricker 210ml per gång, så det blir väl 7 skopor per flaska. minst 3 flaskor om dagen, 5 om vi ska göra egen välling, så ja, jag vet inte hur länge det räcker, men nu räckte väl en burk i 1,5dag?

får be min sambo räkna, jag suger på matte. hehe.
Svar på tråden Allergitråden