• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:01:00 följande:
    för länge sen frågade ja om tips då ja ska baka tårta/smörgåstårta, fick bra hjälp

har kikat på lite recept.
    en (italiensk tårta) är utan både skaldjur och majonäs vilket skulle kunna funka till de som ej gillar/tål sånt. den är italienskinspirerad med lufttorkad skinka, salami osv. dock går den ej att göra laktosfri då den innehåller både gorgonzola och parmesan samt kesella.

en annan (billströms special) är med utan skaldjur, men den innehåller creme fraiche, kan man byta ut det mot nåt laktosfritt? den innehåller även majonäs, va kan man byta ut det mot?

en annan (kycklingtårta), är det matlagningsyougurt och gräddfil, finns nåt laktosfritt sånt? 
    Kesella finns har jag för mig i laktosfri variant. Permesan räknas som laktosfri då den är lagrad under lång tid. Hur det är med gorgonzola vet jag inte.

Creme Fraiche finns laktosfri.

Både matlagningsyouhurt och gräddfil finns laktosfritt.

om majonäs ska undvikas av smakskäl är det väl bara att utesluta det och ha i mer CF istället?

• Zelmilainen
    Mela78 skrev 2011-03-15 15:09:22 följande:
    Kesella finns har jag för mig i laktosfri variant. Permesan räknas som laktosfri då den är lagrad under lång tid. Hur det är med gorgonzola vet jag inte.

Creme Fraiche finns laktosfri.

Både matlagningsyouhurt och gräddfil finns laktosfritt.

om majonäs ska undvikas av smakskäl är det väl bara att utesluta det och ha i mer CF istället?
    ok, tack för hjälpen. då kan ja iaf göra 1-2 tårtor laktosfria utan större problem. tänkte det kunde va skoj för allergikerna att inte bara få egen separat mat utan kunna äta detsamma som de andra. och så är alla utan skaldjur så behöver man ej tänka på det jag testar med cf istället för majonäs. tack
    nehepp...
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:13:46 följande:
    ok, tack för hjälpen. då kan ja iaf göra 1-2 tårtor laktosfria utan större problem. tänkte det kunde va skoj för allergikerna att inte bara få egen separat mat utan kunna äta detsamma som de andra. och så är alla utan skaldjur så behöver man ej tänka på det jag testar med cf istället för majonäs. tack
    Lycka till!
  • Zelmilainen
    Mela78 skrev 2011-03-15 15:14:13 följande:
    Lycka till!
    tack vet du förresten om det finns choklad som är laktosfri? dvs typ blockchoklad lr annan chokladkaka?
    nehepp...
  • Mela78
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:15:57 följande:
    tack vet du förresten om det finns choklad som är laktosfri? dvs typ blockchoklad lr annan chokladkaka?
    Det finns både laktosfria och mjölkfria choklad, men de kan vara svåra att hitta. Beror lite på hur känslig personen i fråga är. Kanske finns det något recept på med kakao istället choklad? Och så får du köpa laktosfritt smör.
  • Zelmilainen
    Mela78 skrev 2011-03-15 15:21:50 följande:
    Det finns både laktosfria och mjölkfria choklad, men de kan vara svåra att hitta. Beror lite på hur känslig personen i fråga är. Kanske finns det något recept på med kakao istället choklad? Och så får du köpa laktosfritt smör.
    det är inte till fyllning utan till det jag ska spackla in tårtan med... så det behöver vara choklad i "kakform" och inte nåt ja blandar till själv *L* men ska kolla. vi har flera välsorterade butiker så de borde ju ha nåt kan man tycka
    nehepp...
  • 2små2stora
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:23:27 följande:
    det är inte till fyllning utan till det jag ska spackla in tårtan med... så det behöver vara choklad i "kakform" och inte nåt ja blandar till själv *L* men ska kolla. vi har flera välsorterade butiker så de borde ju ha nåt kan man tycka
    Här funkar fazers mörka blockchoklad den innehåller mindre är 0.5% mjölkpulver. räcker det med laktosfritt borde den kunna funka.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

Väntar med "spänning" på att hämta E från dagis. Har ju inte träffat honom idag. Undrar hur hans humör är!

• Zelmilainen
    2små2stora skrev 2011-03-15 15:28:26 följande:
    Här funkar fazers mörka blockchoklad den innehåller mindre är 0.5% mjölkpulver. räcker det med laktosfritt borde den kunna funka.
    ok, tack. det borde ju funka då
    nehepp...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-15 09:00:52 följande:
    Vad kan man kolla efter för allergier på tex pricktest?
    efter som läkaren ska resa bort dagen efter vi är där så kommer de ju säkerligen inte kunna göra ett patchtest men jag skulle ändå vilja se om det är något som visar.

Har skrivit upp en lista med symtom hon haft enda sen nyfödd.
    Att vi testat både nutramigen och althera och att hon fick reaktioner på båda.
    Skrev ner doseringen av airomir de rekomenderade oss på barnakuten och även en fråga om varför läkaren tror att de avrådde oss från att börja med pulmicorten hon fick på vc.

Vad mer ska man ta upp?
    Vi gjorde inte pricktest, men däremot RAST. Men RAST ska visa samma som visar på pricktest, dvs snabba reaktioner. Sen gör det det inte alltid ändå.

Men i och med dina barns eksem så är det nog "bättre" att göra patch/lapptest på dem.
    Men hon har aldrig gjort prick på mina vad jag minns, däremot RAST först och sen patch/lapptest.

Livsmedelshänvisning på Neocate!
    Ev. remiss för dietistkontakt kanske?
Svar på tråden Allergitråden