• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-05 13:01:43 följande:
    Pratade med barnallergimott som vi går på med Amanda för att få testa alexander.
    Men de ville/kunde inte ta emot honom. vart vänder man sig då?
    Kan man allergitesta på vanlig vc eller måste vi till barnmottagningen?
    Japp, de kan testa på vc och på barnmottagning. Föresten så har den bästa läkaren som finns flyttat till din stad.
  • 2små2stora

Håller på och gör chokladtårta men vad ska jag täcka den med. Har "smör"kräm som fyllning. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-04-05 12:47:22 följande:
    Tibell skrev 2011-04-05 12:08:22 följande:
    Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(
    Har inte märkt någon reaktion på vetet (dock svårt att veta alla gånger). Men han får EnaGo's banangröt varje morgon och till kvällen och han ser rätt ok ut i eksemen, så jag antar att han inte reagerar. Kanske att det blir någon förstärkning ibland när han får t ex majs, som jag också misstänkt att han är allergisk mot förut. Men var för sig verkar det funka ok. Krävs fler tester innan man kan få klarhet i det hela, men det är i alla fall under kontroll för tillfället.
    Astman hänger i, om än betydligt bättre (fram tills han nu blev förkyld igen natten til igår). Tid på allergimottagningen imorgon fm, så då får vi se vad som sägs om hur vi fortsätter behandlingen osv.
    Men kan inte det vara vetet som gör att hans eksem inte försvinner helt ? Och hans astmabesvär ?

Min dotters astma triggas igång varje gång hon får vete i sig. Vet inte hur den skulle bete sig om hon fick i sig det varje dag eftersom hon aldrig ätit vete mer än vid provoceringar..

Testar att fråga igen. Vet någon om man kan pricktesta för hassel och al nu när säsogen är aktiv ? Eller måste man vänta tills hösten ?
    Och vilka är de bästa medicinerna mot framförallt rinnsnuva ?
    Hennes läkare vill ha henne på daglig dos aerius eftersom hon också fått nässelutslag av gräs. Men det tar ju inte bort rinnsnuvan. Ögonen besväras hon inte av allt för mycket än,, det är under kontroll!
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2011-04-05 15:24:14 följande:
    Kan man kontakta chefen?
    Jag inte bara tycker man kan kontakta chefen utan jag tycker det är en självklarhet!
    www.facebook.com/Barnsjukhuset <---- klicka gilla eller åk på stryk!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-05 15:29:03 följande:
    Japp, de kan testa på vc och på barnmottagning. Föresten så har den bästa läkaren som finns flyttat till din stad.
    Vad heter den läkaren? Jobbar han/hon på barnmottagningen?
    Skulle ju varit skönt att ha en läkare här men jag hatar verkligen läkarna på barnmottagningen här hemma.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Cocco skrev 2011-04-05 12:41:03 följande:
    Nej upptaget minskar inte men eftersom potatis egentligen inte tillför så mycket utan mest stjäl plats från kött och broccoli så hade jag plockat bort det. För barn som äter lite så är det extra viktigt att det de äter är väldigt näringsrikt. Något som många dietister faktiskt tar fasta på och har väldigt rätt i.
    aah, du menar så. Ja, det låter ju logiskt.
    Min dotter äter inte mycket. 1dl mat och 1dl frukt ungefär så då vore det kanske bra att ta bort potatisen och koncentrera oss på det som hon verkligen behöver få i sig. Stort tack för din hjälp!
  • Tibell

Mithrandil : Hur är det med lilltjejen nu ? Är hon bättre i andningen ?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-05 20:57:41 följande:
    Mithrandil : Hur är det med lilltjejen nu ? Är hon bättre i andningen ?
    ja hon är faktiskt ganska bra. Har gått ner på 1 puff pulmicort på kvällen och ingen airomir men hon är bara lite smårosslig ibland. Löst slem låter det som så jag ser ingen anledning att puffa henne mer än så.
    Troligtvis är det antibiotikan som gjort det lättare för henne så då kan man ju hoppas på att det hela tiden berott på bakterien hon har/haft.

Hur går det för dina tjejor?
  • Cs mamma

Just idag vill jag bara gråta... vi pratade med sjukhuset och allergisköterskan.
    Cs medicinering just nu *suck*

Seretide (normala inte mite) 3ggr/dag
    Atrovent 2ggr/dag
    Lomudal GI (inhalerat) 4ggr/dag
    Ventoline 2mg/ml minst 4ggr/dag
    Koksalt 2-4ggr/dag

och som pollensässongen börjat kommer nu även
    Ariues
    Nasonex (eller vad fan den nässprayen heter)
    Ögondroppar som ska köpas imorgon
    Tavegyl till kvällen som inte arius räcker och det förhoppningsvis hjälper henne sova...

Suck... min lilla älskade vandrande apotek

Till det kommer att hon nu pga pollenskiten inte klarar stenfrukter, avokado, banan verkar bråka, och med tanke på den redan rätt begränsade kosten + vägran att dricka Neocate ens så slår jag mig snart knäpp..... över ett kilo ner =/

Peppa tack!

www.facebook.com/Barnsjukhuset <---- klicka gilla eller åk på stryk!
Svar på tråden Allergitråden