• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Sitter och skrattar elakt och tror jag utvecklats till en fullblodssadist.

Har varit på Martin Olsson Grossen och hittade en balsamvinäger jag ville köpa men som innehåll "stärkelse". Frågade personalen som glatt beslutade sig för att det inte kan vara så svårt att ta reda på.... ja ni förstår.... Efter 10samtal och hänvisningar fram och tillbaka så är informationen ännu inte framme men personalen beslutade sig tappert för att dom SKA ha fram svar!!! Jag fick lämna mitt namn och nummer och dom skulle jaga livet ur dom så att säga. Jag skrattade rätt hysteriskt när personalen får ett utbrott och svär något i stil med "hur jävla svårt ska det vara att ta fram vad en vara innehåller? Vill ni att folk ska dö eller vad av en allergisk reaktion" Jag fnissade och berättade att välkommen till min värld =) Hon undrade även (funderar om hon var sk snäll så hon var dum) om det var någon annan vara jag funderade över så jag tog med henne in i ena hörnet av butiken och pekade.... börja här och sen går du igenom varje vara i butiken.... det tar dig nog lite tid.... Hon trodde jag skämtade att det endast var den leverantören som slarvade och inte märkte ut men jag slog bort den inställningen med att säga att jag gladeligen!!! tar emot fakta om vad varje stärkelse, glukossirap osv i hela butiken är från.... Hon har ännu inte gett upp även om hon nu inser hur svårt det är för oss och vem vet, kanske kommer denna lilla "pitbulldam" (sagt med mycket kärlek) kunna förändra hur iaf en gross ser på innehållsförteckningar .... jag vill inte vara hennes chef när hon kommer och berättar om sitt nya uppdrag

www.facebook.com/Barnsjukhuset <---- klicka gilla eller åk på stryk!
  • 2små2stora
    LillSkruttet skrev 2011-04-05 10:42:20 följande:
    Ja, ibland är det inte mycket som behövs. Bara att få en stund för sig själv när man slipper ha ögon i nacken och huvudet på skaft hela tiden. Bara att få sänka axlarna lite och bara tänka på sig själv några minuter.  

Skönt att tänderna kommit och att det är lugnt där en liten stund. Hopas det blir bättre med maten. Leo älskar också fruktpuréerna, han skulle kunna leva bara på det om han fick välja, men det får han inte. Han har dock upptäckt att det är gott med spaghetti och köttfärssås (sempers från 6 månader är äggfri) och så biffstroganoff och ris med kyckling och grönsaker. Så de puréerna cirkulerar vi på till lunch för tillfället. Inte så mycket variation, men han äter en hel burk med god aptit och huvudsaken är ju att han äter eftersom viktuppgången är lite dålig.

Jag ska försöka hitta vilostunder. Hoppas att du också kan lyckas få lite välförtjänt vila.  
    Sempers köttfärssås är den enda som är äggfri. HIPP har inte ägg i men pastan görs i samma fabrik som annan pasta med ägg.

Jag fick 4 gratis burkar från Hipp då jag var på dem om att spår av ägg inte bör stå på undersidan av förpackningen.

Sempers lasagne är äggfri också men innehåller mjölk. Den ska idag få stå för mitt vetetest på W. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-04-05 09:53:32 följande:
    Lilla sonen har aldrig förut reagerat på nån frukt som vi vet (ev då citrus med röda kinder men inte annars) men i morse när han hade ätit en bit äpple (1/4 av ett litet äpple) så började han skrika och säga aj och räckte ut tungan och ville att jag typ skulle klia där...
    så jag tolkade det som det kliade av äpplet...men nu säger han inget. Kan det vara olika på olika sorters äpple?? För denna sort har han inte ätit förut tror jag.
    Timon reagerade på röda äpplen. Fick blåsor direkt, skrika och sa att det gjorde ont. Vi tog bort dock alla äpplen, och efter 1½ år så funkar det igen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Ejje
    Vår gamla BVCsköterska har precis slutat och jag trodde knappast att vi skulle kunna få en lika bra igen, men vid besöket igår kände jag jättestort förtroende för henne. Hon lyssnade och frågade, tog sig verkligen tid och man kände att hon inte var stressad. Verkligen kanon! Nu hoppas jag att det inte är för att hon är helt ny och att det kommer att klinga av för hon får gärna fortsätta som hon börjat.
    Er BVCsköterska verkade inte så skoj (utifrån vad jag läste lite i din blogg). Man behöver stöd och man måste få älta och gnälla.  Vi kanske ska försöka få till att ses någon gång och gnälla av oss hos varandra?  
    Ja, det vore trevligt! Kanske är fler allergimammor som är från samma område också?  Det tråkiga är att vår BVC-sköterska var jättebra fram till allergierna, nu hänvisar hon allt.

Vi ska till familjeläkaren idag för Sigge piper så på utandningen . Han har pipit och rosslat till och från i några veckor men jag har kanske valt att inte höra... Har inte Leopold förkylningsastma? Hoppas det inte är nåt men bäst att doktorn får lyssna...
  • Tibell

Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(

• tes 75
    2små2stora skrev 2011-04-05 07:44:31 följande:
    Jag skulle testa med neocate active eller advance som är för barn från 1 år.

nutricia.se/mjolkfritt---neocate-active/

Vi berikade inte J's mat med något extra doktorn tyckte inte att det behövdes. Men på henne tog vi bara bort mjölk och soja 
    fast active & advance innehåller ju precis som LCP glukossirap som första ingrediens, vilket är vad jag misstänker var vad som gjorde dem dåliga, alt kokosnötsoljan (som också alla tre innehåller).
    Allrona skrev 2011-04-05 10:10:36 följande:
    Tes75 - min dotter fick ju sin mjölkallergi vid 13 månader och vi fick aldrig någon ersättning att berika med.
    precis, det känns ju som att det borde räcka med "vanlig" mat nu. dottern fick ju iaf althera tills nyligen.
    saffe skrev 2011-04-05 07:44:12 följande:
    Jag kan tyvärr inte svara på hur viktigt det är, ville bara tala om att vi inte berikat yngsta tjejens (20 mån nu) mat sen hon var ett år. Då tröttnade hon på Althera-youghurten som jag försökte få i henne varje morgon. Flaskan vägrade hon ta bra länge och när hon väl gick med på att ta flaskan så åt hon bra under dagarna, så vi gav bara rismjölk i flaskan för att hon blev avis på storasyster när hon fick sin välling på kvällen. En liten knubbis är hon men det säger ju inget om hur järn, kalcium och vitamin-nivåerna är. Men hon dricker berikad risdryck och sen 2 månader tillbaka får hon minallvit-tabletter. Det enda jag är osäker på är järn-upptaget, men hon äter bra med kött, så jag hoppas det räcker...
    hm. ja något sorts vitamintillskott skulle kanske vara bra för båda ändå. de kan ju inte äta någon frukt knappt heller. ska höra med dietisten.

• Cocco
    mithrandil skrev 2011-04-04 23:09:40 följande:
    Tack så jättemycket! Du förklarade så bra att även jag förstod.
    Ja, då behöver jag säkert inte vara helt orolig. Amanda har ju faktiskt haft en bakteriell infektion och har bara ätit antibiotika i 5dagar så då kan det likaväl bero på det då.

Vi ska till barnmott imorn och ta kompleterande prover så det känns ju ganska skönt.

Ska aldrig mer ringa 1177, de skrämde ju livet av mig när de började prata om blödningar och allt vad det var.
    Enligt de där så var det drastiskt att sjunka från 105-93 på en vecka. Herrejösses som de ska överreagera allt. vi som inte förstår bättre kan ju få hjärtattack av deras information.

Så du menar att jag bara ska ge henne kött? Ingenting till?
    Minskar intaget av järn om jag blandar i tex broccoli och potatis i köttfärssåsen?
    Nej upptaget minskar inte men eftersom potatis egentligen inte tillför så mycket utan mest stjäl plats från kött och broccoli så hade jag plockat bort det. För barn som äter lite så är det extra viktigt att det de äter är väldigt näringsrikt. Något som många dietister faktiskt tar fasta på och har väldigt rätt i.
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-04-05 11:07:28 följande:
    Sempers köttfärssås är den enda som är äggfri. HIPP har inte ägg i men pastan görs i samma fabrik som annan pasta med ägg.

Jag fick 4 gratis burkar från Hipp då jag var på dem om att spår av ägg inte bör stå på undersidan av förpackningen.

Sempers lasagne är äggfri också men innehåller mjölk. Den ska idag få stå för mitt vetetest på W. 
    Ja, jag har också sett det ang ägg. Så vi kör på sempers, för att inte riskera något. Han äter den med GOD aptit.
    Ejje skrev 2011-04-05 11:37:14 följande:
    Vår gamla BVCsköterska har precis slutat och jag trodde knappast att vi skulle kunna få en lika bra igen, men vid besöket igår kände jag jättestort förtroende för henne. Hon lyssnade och frågade, tog sig verkligen tid och man kände att hon inte var stressad. Verkligen kanon! Nu hoppas jag att det inte är för att hon är helt ny och att det kommer att klinga av för hon får gärna fortsätta som hon börjat.
    Er BVCsköterska verkade inte så skoj (utifrån vad jag läste lite i din blogg). Man behöver stöd och man måste få älta och gnälla.  Vi kanske ska försöka få till att ses någon gång och gnälla av oss hos varandra?  
    Ja, det vore trevligt! Kanske är fler allergimammor som är från samma område också?  Det tråkiga är att vår BVC-sköterska var jättebra fram till allergierna, nu hänvisar hon allt.

Vi ska till familjeläkaren idag för Sigge piper så på utandningen . Han har pipit och rosslat till och från i några veckor men jag har kanske valt att inte höra... Har inte Leopold förkylningsastma? Hoppas det inte är nåt men bäst att doktorn får lyssna...
    Ja, man känner sig ibland lite ensam i allergiträsket, och jag tror att det kan underlätta att få bolla lite med andra (som man gör här), men IRL.

Usch för andningsproblem. Leonard har misstänkt förkylningsastma, så han inhalerar Pulmicort och Airomir varje dag. Han har inte blivit helt fri från allt rossel, så vi har inte kunnat trappa ner dosen. Får se vad läkaren säger i morgon ang det för det känns inte så roligt att ge maxdos i flera veckor i sträck. Tyvärr har han precis åkt på en förkylning igen (började snora igår natt) så då tilltar rosslet på en gång.
    Hoppas att Sigge inte åkt på det också.
    Tibell skrev 2011-04-05 12:08:22 följande:
    Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(
    Har inte märkt någon reaktion på vetet (dock svårt att veta alla gånger). Men han får EnaGo's banangröt varje morgon och till kvällen och han ser rätt ok ut i eksemen, så jag antar att han inte reagerar. Kanske att det blir någon förstärkning ibland när han får t ex majs, som jag också misstänkt att han är allergisk mot förut. Men var för sig verkar det funka ok. Krävs fler tester innan man kan få klarhet i det hela, men det är i alla fall under kontroll för tillfället.
    Astman hänger i, om än betydligt bättre (fram tills han nu blev förkyld igen natten til igår). Tid på allergimottagningen imorgon fm, så då får vi se vad som sägs om hur vi fortsätter behandlingen osv.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil

Pratade med barnallergimott som vi går på med Amanda för att få testa alexander.
    Men de ville/kunde inte ta emot honom. vart vänder man sig då?
    Kan man allergitesta på vanlig vc eller måste vi till barnmottagningen?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-04-05 10:44:06 följande:
    Sitter och skrattar elakt och tror jag utvecklats till en fullblodssadist.

Har varit på Martin Olsson Grossen och hittade en balsamvinäger jag ville köpa men som innehåll "stärkelse". Frågade personalen som glatt beslutade sig för att det inte kan vara så svårt att ta reda på.... ja ni förstår.... Efter 10samtal och hänvisningar fram och tillbaka så är informationen ännu inte framme men personalen beslutade sig tappert för att dom SKA ha fram svar!!! Jag fick lämna mitt namn och nummer och dom skulle jaga livet ur dom så att säga. Jag skrattade rätt hysteriskt när personalen får ett utbrott och svär något i stil med "hur jävla svårt ska det vara att ta fram vad en vara innehåller? Vill ni att folk ska dö eller vad av en allergisk reaktion" Jag fnissade och berättade att välkommen till min värld =) Hon undrade även (funderar om hon var sk snäll så hon var dum) om det var någon annan vara jag funderade över så jag tog med henne in i ena hörnet av butiken och pekade.... börja här och sen går du igenom varje vara i butiken.... det tar dig nog lite tid.... Hon trodde jag skämtade att det endast var den leverantören som slarvade och inte märkte ut men jag slog bort den inställningen med att säga att jag gladeligen!!! tar emot fakta om vad varje stärkelse, glukossirap osv i hela butiken är från.... Hon har ännu inte gett upp även om hon nu inser hur svårt det är för oss och vem vet, kanske kommer denna lilla "pitbulldam" (sagt med mycket kärlek) kunna förändra hur iaf en gross ser på innehållsförteckningar .... jag vill inte vara hennes chef när hon kommer och berättar om sitt nya uppdrag

Underbart!

Och jag svor lite på Ica Maxi igår igen! Hur svårt kan det vara att ta till sig information om att det är idioti att ställa särnärmärkta prokter under vetemjöl!!!! Demon
    Jag har pratat med ansvarig för "mjölerna" men inte fasen har han ändrat. Vad gör man? Det borde vara olagligt att ha det placerat så och hm, ja, det var ett fint vitt damm över alla kartonger med maizena, potatismjöl mm igår....
    Kan man kontakta chefen?
Svar på tråden Allergitråden